گزارش برنامه قله سایت (دشته)

• تاریخ اجرای برنامه : 1398/10/20

شرکت کنندگان:

اعضا باشگاه

خانم ها: شایسته عروجی

آقایان:عزیز میرزایی ، رامین کارخانه ،علیرضا خواجوی ، سید محمد طلاساز ، بهزاد عبدالمالکی

میهمانان:

خانم ها: ساقی گودرزی طاقانکی ، مهسا طاووسی اصل ، شادی آخوندی ، شادناز آخوندی ، فاطمه گل دار

آقایان: محمد آجرلو، محمد هادی دشتی، عارف آخوندی

سفر زیبا را با معرفی موقعیت جغرافیایی و زیست محیطی قله دشته ( سایت ) شروع می کنم:

قله دشته از جنوبی ترین قله های البرز مرکزی می باشد و 2514 متر ارتفاع دارد.  روستای وسیه انتهای حصار و در ورودی شرقی کرج واقع شده است. دشته در واقع همان قله حد فاصل تهران و کرج است که در حین گذر از اتوبان آن را می بینیم. وقتی در هوایی صاف بر فراز این قله بایستیم شهرهای تهران و کرج معلوم می شوند. در بالای این قله تعداد زیادی آنتن های مخابراتی و تلویزیونی و دو رادار بزرگ قرار دارند که از دور همچون دو عدد توپ در نوک قله دیده می شوند که اصطلاح سایت از آنجا گرفته شده است.

قله های دماوند، منار، ناز، کهار، چشمه شاهی، هفت خوانی، عظیمیه و دوبرار کرج از بالای این قله قابل مشاهده می باشند.

در مسیر قله دشته درختان تمشک و زرشک فراوانی را می توان دید. آویشن و گون هم از گیاهانی هستند که در این مسیر می رویند. اطراف این قله جانورانی چون کبک، خرگوش، روباه و گرگ زندگی می کنند.

مسیرهای مختلفی برای صعود به قله دشته وجود دارد مانند دره وسیه، کلاک بالا، گرمدره و روستای کندر.

تیم کوه نوردی آسمان البرزبه سرپرستی آقای بهزاد عبدالمالکی مسیر دره وسیه را برای صعود به این قله 2514 متری با پای کار1379 متر در روز جمعه 20دی 1398 انتخاب نمود.

ساعت حرکت 5 صبح بود که طی قرار تمامی اعضا می بایستی یک ربع زودتر جلوی درب باشگاه حاضر می شدند. بعد از جمع شدن 14 همنورد شرکت کننده ساعت 5:05 دقیقه با یک عدد مینی بوس بنز، سفر خود را آغاز کردیم. ساعت 5:30 دقیقه به روستای وسیه رسیدیم و پس از آماده شدن همنوردان مسیر خود را آغاز کردیم که در ابتدا از تونلی تاریک گذر کردیم که بسیار جالب بود و سپس از تونل زیرگذر جاده چالوس گذشتیم تا وارد دره وسیه شدیم که این دره از شرق تا قله دشته ادامه دارد. تا ساعت 7:30 دقیقه به پیمایش خود ادامه دادیم و درمسیر توقفی کوتاه برای کم کردن لباس ها داشتیم. بیشتر مسیر پوشیده از برف بود. در طول مسیر صدای دلنواز جریان آب ما را همراهی می کرد. با حرکت در مسیر و روشن وروشن تر شدن هوا زیبایی های دره بیشتر و بیشتر نمایان می شد مانند جریان آب از میان سفیدی برف ها، تک درخت ها و درختان خمیده بر مسیر رودخانه و بوته های گون بیرون آمده از برف.

ساعت 7:30 دقیقه توقفی برای صرف صبحانه داشتیم و سپس مراسم معارفه را انجام داده، به حرکت خود ادامه دادیم. از ابتدای راه تا حدود 5 کیلومتر از مسیر شیب ملایمی را طی می کردیم. ولی رفته رفته شیب بیشتر می شد. پس از

گذر از شیبی نسبتا تند در بخشی از مسیر در ساعت 9:30 دقیقه استراحتی کرده و پس از صرف مواد قندی و نمکی آماده عبور از شیبی تند و پوشیده از برف شدیم حدودا 5/2 کیلومتر تا قله دشته. برف زیاد سرعت حرکت را کم کرد و پس از برف کوبی همنوردان مسئول بقیه اعضای تیم درپاکوب ایجاد شده با رعایت اصول و نکاتی که سرپرست تیم در طول مسیر یاد آوری می کردند، حرکت می کردیم. هرچه به قله نزدیک تر می شدیم هوا سردتر می شد. ساعت 11:30 دقیقه بود که به قله رسیدیم و پس از برف بازی و گرفتن عکس هایی زیبا و به یادماندنی به صرف ناهار در قله پرداختیم که وزش باد و شدت سرما اجازه توقف بیشتر در قله را نمی داد. ساعت 1 ظهر بود که تیم به سمت پایین حرکت کرد.در مسیر برگشت برف بازی، سرسره بازی و عکاسی ادامه داشت. در بین راه چند توقف کوتاه داشتیم در کنار چشمه ای نشسته و آب برداشتیم و به مسیر ادامه دادیم وساعت 4:5 دقیقه به روستای وسیه رسیدیم و با هماهنگی سرپرست وسیله نقلیه منتظر ما بود تا ما را به جلوی درب باشگاه برساند و در ساعت 4:25 دقیقه جلوی درب باشگاه به سفر خود پایان دادیم.