گزارش برنامه قله شاهو (طرح سیمرغ)

• تاریخ اجرای برنامه : 1398/06/28

قله حوی خانی 0شاهو ) بلندترین قله استان کرمانشاه – طرح سیمرغ ارتفاع 3390 متر

سرپرست برنامه و مسِول فنی : نسرین صابری

پشتیبان برنامه : امیر قهرمانی

اعضا شرکت کننده :عزیز میرزایی جلودار. ابوالفضل بابایی عقب دار . سعید شجاع زماندار. رضا سمیعی خواه.علی وهاب زاده. بهروز علی خانی عکاس .سید حسن سیدیان .

منطقه شاهو در اورامان یا به گویش محلی “هورامان” قرار گرفته است . رشته کوهی طویل و بلند با کوههای متعدد و سر به فلک کشیده این رشته کوه به لحاظ وحشی بودن و داشتن صخره ها و پوشش گیاهی منحصر به فرد در جایگاه ویژه ای قرار دارد.

بلندترین قله رشته کوه شاهو ” حوض خانی ” به ارتفاع 3390 متر در مسیر کرمانشاه به پاوه کیلومتر 10 نرسیده به پاوه در شمال شرقی روستای شمشیر واقع شده است که با راحت ترین مسیر صعود از همین روستا می باشد .

البته با احتساب زمانی می توان از روستاهای تازآباد ، سیروان ، شاهو هم این قله را صعود کرد . این رشته کوه در جهت شمال به ییلاق های پالنگان می رسد در جهت شرق به شهرستان های روانسر و جوانرود که به عنوان دروازه اورامانات شناخته می شوند ، در جهت غرب به پاوه و در جنوب  روستاهای شمشیر و شاهو در کوهپایه آن قرار دارند . از رودخانه های مهم منطقه شاهو و اورامان می توان به سیروان رود از شاخه های مهم رود کرخه اشاره کرد که با گذشت از میانه های زاگرس در نهایت به اروند می ریزد .

طبیعت گیاهی کوهستان شاهو در نوع خود منحصر بفردترین طبیعت گیاهی در بین کوهستانهای ایران را دارد تنوع گیاهان در بعضی جاها بقدری زیاد است که می توان با صد متر قدم زدن در دامنه ها و کوهپایه های این کوه شاهد هزاران نوع مختلف گیاه در کنار هم بود و واقعا باعث تعجب است که چگونه دست طبیعت این همه گل و گیاهان مختلف خوراکی و دارویی را در یکجا و بصورت خود رو در کنار هم رویانیده است این خیر و برکت الهی و این گیاهان باعث شده که هرساله در بهاران منبا خوب اقتصادی برای اهالی این کوهستان فراهم آید

جنس آهکی سنگهای این کوه و بارش های خوب سالیانه باعث بوجود آمدن منفذ ها و غارهای متعددی در این کوه شده که از مهمترین این غارها میتوان به غار قوری قلعه و کاوات اشاره نمود که از جاذبه های توریستی این کوه هم محسوب میشوند

گزارش برنامه : طبق قرار قبلی چهارشنبه 27 شهریور ساعت 22.45 شب در ترمینال کلانتری کرج جمع شده و با اتوبوس بسمت کرمانشاه حرکت کردیم و پنجشنبه 28 شهریور ساعت 6 صبح به ترمینال کرمانشاه رسیدیم یکساعت در زمین چمنی در  محوطه ترمینال مشغول صرف صبحانه شدیم و ساعت 7  با مینی بوسی که توسط آقای علی یاری یکی از اهالی روستای شمشیر هماهنگ شده بود   حرکت کردیم

ابتدا بسمت  منطقه گردشگری طاق بستان رفتیم که چون ساعات اولیه صبح بود هنوز باز نشده بود وما فقط به یه گشت کوتاه در اطراف آن اکتفا کرده و بسمت غار قوری قلعه حرکت کردیم این غار در مسیر شهر پاوه قراردارد غاری بسیار زیبا و آبی که بعنوان طویلترین غار در منطقه آسیا شناخته شده

که در حال حاضر مقدارکوتاهی از آنرا سنگفرش و آماده بازدید گردشگران کرده بودند بمدت یک ساعت از غار دیدن کرده و بعد از گرفتن عکسهای زیبا راهی روستای شمشیر شدیم و ساعت 11 به روستا رسیدیم در آنجا آقای یاری به ما پیوستندطبق برنامه ریزی قرار بود که ما پنجشنبه یک مقدار از مسیرکوهپیمایی  را طی کرده و شب رادر کوه کمپ بزنیم ولی آقای یاری توضیح دادن که چون نیرو های سپاه درکل  منطقه واز طرفی نیرهای پژواک هم در کوههای منطقه مستقر هستن لذا شب مانی در کوه به صلاح نمی باشد و پیشنهاد دادن که پنچشنبه را صرف بازدید از شهر پاوه و جوانرود که جز شهرهای مرزی می باشند ومرکز خرید هستن بپردازیم و جمعه یکروزه صعود قله را انجام دهیم که همه دوستان  طی برسی ومشورت قبول کردن لذا وسایل را در یک خانه محلی که متعلق به برادر آقای یاری بود و یک شب به ما اجاره دادن گذاشته و با دو ماشین سواری بسمت شهر پاوه رفتیم و پس از گشتی در مرکز خرید آنجا بسمت شهر جوانرود رفتیم به امید آنکه در آنجا بتوان لوازم کوهنوردی با قیمت مناسب پیدا کرد

قاصله شهر پاوه تا جوانرود 70 کیلومتر می باشد .ساعت 13.30 به شهر جوانرود رسیده و چون وقت ناهار بود ابتدا به یک رستورا ن رفته و بعد از صرف ناهار بطرف مرکز خرید رفتیم یک شامل یک خیابان طویل که در دو طرف آن انواع فروشگاههای پوشاک ولوازم برقی وآرایش و کیف وکفش وشکار و…بود

دو ساعت در آنجا به گشت وگذار پرداختیم ولی متاسفانه لوازم کوهنوردی مناسب پیدا نکردیم و مجدد به روستای شمشیر برگشتیم و بعد از گشت کوتاهی در روستا به خانه محلی رفته و به استراخت پرداختیم .

جمعه ساعت 5 صبح از خواب بیدار شده و طبق گفته راهنما چون سپاه اعلام کرده بود که در منطقه مانور نظامی هست ما مجبور بودیم که تا روشنایی هوا صبر کنیم و بعد وارد منطقه شویم و با تاخیرو بدقولیه  که آژانس روستا داشت ساعت 7 صبح به پای کار رسیده و حرکت خود را بسمت قله در جهت شرق شروع کردیم و بعد از یکساعت حرکت در شیبی تقریبا ملایم وارد دره ای سنگی و صخر ه ای با شیب بسیارتند شدیم و حرکت را همچمنان بسمت شرق ادامه دادیم  هوا صاف وآفتابی ونسبتا خنک بود

در ارتفاع 3070 متر به یک غار تقریبا 9 متری که دهانه آنرا یک درب فلزی زده بودن و بعنوان یک پناهگاه جهت استراحت کوهنوردان و عشایر بود رسیده و بعد از گرفتن عکس و کمی استراحت ادامه مسیر دادیم بعد ازغار  شیب همچنان تند واکثرا سنگی بود بعد از رسیدن به روی یال مسیر بسمت شمال و بصورت سنگی و تقریبا تیغه ای تا روی قله ادامه داشت و بالاخره ساعت 12 بعد از 5 ساعت پیمایش به قله رسیدیم .لازم بذکر است که در طول مسیر صعود وفرود چشمه وآبی وجود ندارد و باید آب مورد نیاز را از همان روستا برداشت ولی آنتن دهی موبابل در اکثر مسیر وجود داشت

بعد از گرفت عکس وکمی استراحت ساعت 12.45 طبق پیشنهاد راهنما راه بازگشت را از مسیر دیگری که بقول ایشان کوه تاهتربود در پیش گرفتیم .مسیر بازگشت نیز همچنان تیغه ای و دست بسنگ بود . در بین راه متاسفانه راهنما مسیر را کمی گم کرد و ما اشتباها وارد دره ای با شیب بسیار تند شدیم وچون کل مسیر دارای   سنگهای ریزشی  بود احتیاط زیادی را می طلبید و همین امر و از جمله خستگی دوستان و تمام شدن آب سرعت پیمایش  را بسیار کندکرد  و بلاخره ساعت 20 به جاده آسفالته رسیده و دربا دو سواری به روستا بازگشته و بعد از جمع کردن سریع وسایل به ترمینال پاوه رفته و با اتوبوس ساعت 20.30 بسمت تهران حرکت کردیم و ساعت 6 صبح به ترمینال کرج رسیدیم