گزارش برنامه صعود قله یخچال بلندترین قله استان همدان

وسیله نقلیه :مینی بوس

تعدا نفرات :13نفر

کوهستان :الوند

اسامی شرکت کنندگان :افراد عضو باشگاه :خانم نسرین صابری،پونه خلج، رمضان محمدی سرشت، نسرین  اکبری @

اسامی افراد میهمان :رویا نظر زاده،زهره جمشیدی، بهزاد عالی خانی، احمد رضاقلی، محمد ایرجی، محمدقیصری، حسام مقدم، سعید بسطامی @

سمت نفرات :جلودار :آقای احمد رضا قلی، عقب دار :اقای بهزاد عالی خانی :گزارش نویس ؛خانم نسرین اکبری،ارتباط با پشتیبان :خانم پونه خلج، امداد:آقای رمضان محمدی سرشت، محیط زیست :خانم رویا نظری، عکاس :آقای بهزاد عالی خانی وپشتیبان برنام :آقای وحید طاهری @

رشته کوه الوند تقریباً به شکل نعل اسبی از جنوب شرقی تا جنوب غربی شهر همدان امتداددارد که طول تقریبی خط الراس آن به بیش از 30کیلومتر می رسد ودارای 6قله اصلی (به ترتیب از شرق به غرب) کلاه قاضی، یخچال، کمرلرزان، الوند، کلاغ لان داعم برف، قزل ارسلان میباشد @

دره مرادبیگ بزرگترین دره کوهستان الوند است ودر جنوب شهر همدان قرار دارد. این دره برخلاف سایر دره ها الوند مانند دره ماوشان رود ودره گنج نامه در مسیر راه های باستانی قرار داشتند. تنها راه ارتباطی راه مالروی انتهایی دره است که از طریق دره چشمه فرشه در فصول خشک سال با روستای پشت کوه (یال غربی الوند) امکان مراوده دارد.

ازآب شدن برف ها وآب چشمه های فراوان در این دره رود الوسجرد تشکیل شده است.

دره مراد بیگ یکی از زیباترین روستاهای همدان است.

قله یخچال در قسمت جنوبی سلسله جبال الوند همدان قرار دارد. قله یخچال مرتفعترین قله کوهستان الوند به ارتفاع 3580متر است. از شمال به قله تاریک دره واز سمت جنوب غربی به قله اردک واز سمت شرق به قله تخت رستم وبالاخره از سمت جنوب به قله شاه نشین بزرک وکلاه قاضی محدود می گردد. زمستان قله سرد وطوفانی ودر زیر قله عبور از امتداد نقاب برفی مشهور ان به دلیل ریزش بهمن خطرناک می باشد. این قله به یخچال صاحب الزمان مشهور است. تابش نور در ان مایل است برای همین امر برفهایش دیرتر ذوب می شود،.بیشترین آب ورودی به سد اکباتان همدان از طریق همین قله تامين می شود. راه صعود از طریق دره مرادبیگ به چشم سنگ سفید وادامه به هزار پیچ وسپس به یخچال می رسد. این قله از خط الرس تاریک دره قابل دسترسی است.

پوشش گیاهی :سرسبز ومملو از گیاهان دارویی وبوته های پراکننده وهمراه با چشمه های زیاد که باعث این سرسبزی زیبا می شود باغات میوه که گیلاس والبالو وگردو شاخص ترین آنها می باشد.

شرح گزارش :

روز پنجشنبه 99/4/12ساعت 10:30به اتفاق 11نفر از همنوردان عزیز با یک دستگاه منی بوس از درب باشگاه به سمت همدان حرکت کردیم. که دو نفر دیگر از کردستان پای کار به نفرات اضافه میشد که جمعا 13نفر شدیم. میان راه توقف کوتاه برای صرف ناهار داشتیم وساعت 16:45دقیقه به روستای مرادبیگ رسیدیم که اجازه ندادن با مینی بوس طی مسیر کنیم برای همین باقی راه را با نیسان ادامه دادیم. در راه کوچه باغ های زیبا با درختان گیلاس والبالو وگردو به چشم میخورد که زیبایی خاصی داشت وبعد از پیاده شدن از ماشین وطی مسافتی که از کنار رودخانه وجاهای زیبا وهوای دلچسب، راس ساعت 19:30به جانپناه ایزدی رسیدیم که همان جا کمپ را بر پا کردیم وبعد ازصرف شام وکپ وگفتگو سرپرست عزیز برنامه فردا را اعلام کردن که راس ساعت 5صبح حرکت به سمت قله داریم برای همین ساعت 10همه برای استراحت به چادر ها رفته وشب وآرامش کوهستان همه را در بر گرفت. فردا صبح ساعت 4بچه ها بیدار شدن بعد خوردن مقدار لقمه اماده رفتن شدیم به پیروی ازراهنمایی سرپرست مقدار کمی لوازم ضروری وتنقلات را برداشته ، الباقی وسایل رادر چادر گذاشته وساعت 5به سمت قله حرکت کردیم،در راه  چمن زارها زیبا وصدای آواز آقای رضا قلی شوق وانرژی بچه هارا دوصد چندان میکرد وبا نشاطی خاص به را ادامه دادیم سپس به هزار پیچ رسیدیم که شیب آن حدود 45درجه بود پس از طی مسیر پر پیچ وخم ساعت 6:30به پناهگاه یخچال به ارتفاع 3200متر رسیدیم پناهگاهی تمیز ومجهز وبا سرویس بهداشتی وداری آب گواری چشمه بعد صرف صبحانه به سمت قله حرکت کردیم در راه از صدای وآواز خواندن آقا رضا قلی شوروشوق وانرژی گرفتیم وساعت 8:30موفق به صعود قله شدیم بعد از اجرای جشن قله واستراحت وعکاسی ساعت 9حرکت به سمت روستای مراد بیگ را اغاز کردیم ودر راه چشمهای زیبا طبیعت سر سبز ونیسان سواری وعبور از کوچه باغات باصفا، ساعت15به پایین روستا رسیدیم وسوار مینی بوس شدیم همه شاد وپر از انرژی، در راه کنار مقبره ابوعلي سینا عکسی گرفتیم وبه سمت کرج حرکت کرده وساعت 21:0به درب باشگاه رسیدیم با آرزوی سلامتی وموفقيت برای همه همنوردان عزيز وتشکر از خانم صابری مهربان وصبور که برنامه عالی را اجرا کردن وسپاسگزاراز آقای وحید طاهری برای پشتیبانی عالیشان پایدار وبرقرار باشند بابت پشتیبانی عالیشون.