گزارش برنامه قله آسمانسرا

• تاریخ اجرای برنامه : 1402/02/15

وسایل مورد نیاز:
کوله وکفش کوهنوردی مناسب برنامه یک روزه متوسط، باتون کوهنوردی (یک جفت)، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب، بادگیر، گورتکس، دستکش، آب 3 لیتر، یک وعده صبحانه و نهار، دستمال سر، مواد قندی و تنقلات متناسب با ذائقه فردی در کوهستان
هدف برنامه: صعود از مسیر روستای گلدیان، فرود از مسیر دره منتهی به روستای هرزویل

اعضای شرکت کننده در برنامه قله جنگلی آسمانسرا : 28 نفر
اعضای مهمان عضو باشگاه
14 نفر 14 نفر
محمد علی سعیدی، مهری نبویان، لیلا فخر آبادی، مرجان معنوی، مرضیه بند لو، زهره گوهریان، هدیه محمدی، شهناز مقدم، فاطمه فارسیجانی، سمیرا سادات سیدی، مریم عسگر خانی، محمد حر آبادی فراهانی، الهام جعفری، زهره اسماعیلی مهدی ابراهیمی معین آبادی، فرامرز فقیری، سمیه روشن زاده، مسعود موسیوند، مهکامه نوری، داود دانائی، پونه خلج، علی اصغر شکر ریز، نورا اکبرلو، مینو گلی، نسرین صابری، فرهاد قرائی، رویا مظاهری، رمضان محمدی سرشت
اطلاعات کلی برنامه قله جنگلی آسمانسرا:

جنوب غرب: شهر منجیل، سد منجیل

مسیر های صعود به قله آسمانسرا 1-از شهر رودبار، روستای گلدیان
2-از شهر منجیل، روستای هرزویل

وضعیت چشمه و آب در مسیر رفت از روستای گلدیان آبگیر گلدیان قرار دارد که یک مسیر آب لوله کشی به آن می ریزد
در مسیر برگشت از مسیر منتهی به هرزویل یک چشمه بسیار گوارا وجود دارد

انگور انار ماسگوله ترش واش

معرفی روستاها و مناطق شاخص آن
رودبار
شهرستان رودبار یکی از مهم ترین و در عین حال زیباترین شهرستان های استان گیلان می باشد و چشم اندازه ای بینظیری چون رودخانه، جنگل انبوه، قله های متعدد، آبشار ها، صخره و دره های متنوع دارد. رودبار منطقه ای کوهستانی بوده و مرتفع ترین شهرستان استان گیلان به شمار می رود. باغداری و کشاورزی شاکله های اصلی اقتصاد این منطقه می باشند، همچنین حصیر بافی، جوراب بافی، تهیه لباس از پشم گوسفند از جمله صنایع دستی منطقه به شمار می رود.

نمایی از ورودی شهر رودبار
زیتون، روغن، عسل، صابون، کفش و چرم از جمله مهم ترین محصولات صادراتی رودبار محسوب می شوند.
روستای گلدیان:
روستای گلدیان روستایی ییلاقی واقع در استان گیلان، شهرستان رودبار می باشد که دارای آب و هوایی خوش و طبیعتی بکر است. از این روستا به عنوان نگین رودبار نیز یاد می شود.
محل شروع برنامه ما فشار شکن رودبار است که در این روستا قرار دارد.
فشار شکن رودبار:
فشار شکن رودبار در جایی مرتفع که آسمان به زمین نزدیک می شود و تنها بال های قدرتمند عقاب را یارای فتح آن را دارد قرار دارد. برای رسیدن به این مکان بعد از ورود به شهر رودبار (از سمت قزوین) در جاده آسفالته سمت راست پس از طی تقریبا 7 کیلومتر از یک مسیر پر شیب و پر پیچ و خم به مجموعه فشار شکن رودبار می رسیم.
این مرکز در سال 1364 تاسیس شد و مساحت آن حدود پانزده هزار متر مربع می باشد، فاصله آن تا مرکز قبلی (قزوین) 100 کیلومتر و تا تاسیسات بعدی 64 کیلومتر می باشد. این مرکز دارای یک رشته خط لوله ورودی به قطر 16 اینچ می باشد که از رودبار تا رشت به 16 اینچ تبدیل می شود.
فشار شکن رودبار در ارتفاع 808 متری از سطح دریا و در کیلومتر 252 خط لوله رشت قرار گرفته است. در این منطقه در نیمی از سال در مه و ابر فرو می رود و همواره باد شدیدی در این منطقه می وزد به همین دلیل هم توربین های بادی زیادی اطراف آن قرار دارند.

نمایی از ورودی و فضای فشار شکن رودبار
لازم به ذکر است که در جریان زلزله رودبار تنها خط تلفن وسیله ارتباطی شهر با دیگران تلفن فشار شکن رودبار بود که از طریق آن مسئولین کشور را در جریان کار قرار می دادند.
آبگیر گلدیان:
وقتی از کنار فشار شکن رودبار مسیر پاکوب را طی کنید پس از حدود بیست دقیقه به آبگیری خیره کننده می رسید که شهرت بسیاری دارد، برکه ای در میان دشتی سر سبز و وسیع که مناظر بسیاری دارد. یک تک درخت در این آبگیر قرار دارد که بسیار معروف است. این برکه یا آبگیر به نقل از اهالی روستا در گذشته محلی برای ذخیره برف بوده است تا در تابستان برای کشاورزی و دامداری استفاده شود.

نمایی از آبگیر بی نظیر گلدیان و تک درخت معروف آن
هرزویل:
هرزویل شهرکی است کوچک که در فاصله دو کیلومتری شمال شرقی منجیل قرار دارد. اقتصاد این منطقه بر پایه کشاورزی شکل گرفته است و مردم آن به زبان های فارسی و گیلکی سخن می گویند. لازم به ذکر است که بیش از هزار سال پیش در سفرنامه ناصرخسرو از هرزویل یاد شده است، همچنین در زلزله هولناک 7.4 ریشتری منجیل-رودبار در سال 1369 نیز این منطقه به ویرانه تبدیل شد.
سرو سه هزار ساله هرزویل
در روستای هرزویل درخت سرو کهنسال و تنومندی با عمری بیش از سه هزار سال قرار دارد که به سرو هرزویل معروف است که در سازمان میراث فرهنگی کشور نیز به ثبت رسیده است.

نمایی از سرو سه هزار ساله هرزویل
در کنار این سرو یک لوله آب کشی که از چشمه ای در بالادست روستا سرچشمه می گیرد قرار دارد، همچنین سرویس بهداشتی نیز در این محل قرار دارد.
امام زاده پرنور
بر اساس کتیبه نوشته شده بر مزار شخص مدفون سلطان محمد حاجی محمود مرندی، معروف به امام زاده پرنور است. بنای این بقعه از سنگ، گچ و گل ساخته شده است.
در مسیر پیمایش برگشت از قله آسمانسرا و نزدیک هرزویل این امام زاده قرار دارد.

نمایی از ورودی امام زاده پرنور
کوههای با صلابت و استوار نشانه ای از عظمت و بزرگی پروردگار یکتا هستند، باشد تا با رفتن به دل طبیعت و نگاه به این معماری عجیب و پیچیده به یاد خداوند بزرگ باشیم و در مقابل عظمتش سر تعظیم فرود آوریم.
شرایط آب و هوای قله جنگلی آسمانسرا:
میانگین داده ها روی قله آسمانسرا برای ساعات12 تا 15 به صورت خلاصه در جدول زیر ذکر شده است.

وضعیت آب و هوا بین ساعات 12 تا 15 روی قله آسمانسرا میانگین دمای هوا میانگین سرعت باد وضعیت بارش جهت غالب باد
15.5 درجه سانتی گراد 8.3 کیلومتر بر ساعت بدون بارش
شمال به جنوب
با توجه به بررسی ها مشخص شد شرایط برای صعود به منطقه کاملا فراهم میباشد.
شرح برنامه:
روز جمعه برابر با 15 اردیبهشت ماه سال 1402 تمامی 28 نفر ثبت نامی راس ساعت 3 بامداد جلوی پارکینگ شبانه روزی چمران جمع شدیم. لازم به ذکر است که تیم تکمیل شده 30 نفر بودند که شب قبل برنامه دو نفر بنا به دلایلی انصراف دادند. پس از حضور و غیاب نهایی راس ساعت 3:10 با یک دستگاه میدلباس از کرج به سمت اتوبان کرج-قزوین حرکت کردیم.
در مسیر خود در پلیس راه ها برای ثبت ساعت توقف کردیم و قبل از ورود به مسیر جاده رشت در مجتمع رفاهی آفتاب درخشان صحرا راس ساعت 5:10 توقف کردیم تا همنوردان از سرویس بهداشتی و سایر امکانات بسیار خوب این مجتمع استفاده کنند. راس ساعت 5:30 به حرکت خود به سمت اتوبان قزوین-رشت ادامه دادیم و ساعت 6:15 به ایست بازرسی ورودی شهر رودبار رسیدیم. در این زمان متاسفانه شاهد آن بودیم که تمامی ماشین های عمومی که از مبدا خارج استان گیلان به سمت رودبار آمده بودند همگی توقیف شدند و اجازه ادامه مسیر به آنها داده نشد. علی رغم داشتن همه مجوزها ماشین ما نیز توقیف شد و برای نزدیک به یک ساعت در این محل ماندیم. چندین بار با ماموران مسئول صحبت کردیم تا نهایتا اجازه عبور به ما داده شد و راس ساعت 7:15 به مسیر خود ادامه دادیم و وارد شهر رودبار شدیم و کمی جلوتر سمت راست در مسیر جاده آسفالته قله آسمانسرا حرکت کردیم، این مسیر کاملا آسفالته و با شیب زیاد است و در مسیر نیز درختان زیتون در دو طرف آن به زیبایی آن افزوده است. مسافت ابتدای جاده تا پای کار تقریبا 7 کیلومتر می باشد.
راس ساعت 7:46 به جلوی فشار شکن رودبار رسیدیم، به دلیل از دست دادن وقت در مسیر و طولانی بودن مسیر پیمایش وسایل مورد نیاز را برداشته و کمی بالاتر از فشار شکن در جایی به دور از باد منطقه برای معارفه و نرمش توقف کردیم.
ابتدا معارفه را انجام دادیم و پس از تبریک روز معلم به دوستان معلم گروه برای نرمش صبحگاهی آماده شدیم، پس از نرمش طبق نظم مشخص شده برای افراد مسئول در برنامه حرکت خود را آغاز کردیم.

شروع برنامه از تاسیسات فشار شکن رودبار
حدود 500 متردرجاده به سمت بالا حرکت کرده و بالای اولین سربالایی از جاده جدا شده و وارد پاکوب شدیم ابتدا وارد مرتع و چمنزارهای وسیع و باز شدیم که تقریبا بیشتر مسیر پاکوب داشت و دراطراف پاکوب گیاهان و گلهای مختلفی مانند گل گاوزبان بابونه، انواع بنفشه و پامچال یافت می شد.
پس از حدود یک ساعت پیمایش در مسیر پاکوب جنگلی راس ساعت 9:10 صبح به آبگیر زیبا و کوچک گلدیان رسیدیم که اطراف آن دشت سرسبزی با وسعت زیادی خودنمایی می کرد و بر زیبایی هایش می افزود. یک درخت هم در میان آب وجود دارد که به تک درخت گلدیان معروف است، پس از رسیدن به این مکان به پیشنهاد سرپرست برای صرف صبحانه و عکسهای یادگاری توقف کردیم.

نمایی از آبگیر گلدیان و تجمع علاقمندان دور آن

عکس یادگاری با آبگیر گلدیان و تک درخت آن
پس از گرفتن عکس یادگاری و صرف صبحانه راس ساعت 9:50 به حرکت خود به سمت قله آسمانسرا ادامه دادیم، در مسیر ادامه نیز فضایی یکدست سرسبز وجود داشت، پس از آن مسیر پاکوب جنگلی آغاز می شود که در ادمه صدای گوش نواز پرندگان فضای زیبایی را ایجاد کرده بود، در دل جنگل بعلت باران روزهای قبل هوا کمی رو به گرمی و شرجی می رفت ولی باد خنکی در این منطقه می وزید. همچنین درختان آلو جنگلی، ازگیل، راش و توسکا به زیبایی این محیط افزوده بود.
در این مکان در سمت راست نمایی زیبا از سد منجیل نیز مشخص می باشد.

سد منجیل در دور دست
پس از کمی پیمایش در دل جنگل به محیطی سرسبز رسیدیم و برای نوشیدن آب و گرفتن عکس یادگاری توقف کردیم.

عکس یادگاری
پس از این محیط دوباره وارد جنگل شدیم که مسیر پاکوب این بار فضای وسیعی داشت و درختان بالای سر ما قرار داشتند و بصورت چتری کل محیط زیبا و غیر قابل توصیف را پوشانده بودند. فضایی بزرگ و خاص که چشم بیننده را محو خود می کرد.

نمایی از محیط چنگلی قبل قله که بصورت چتری کل محیط را پوشیده بود
پس از خروج از جنگل به یک جاده خاکی می رسیم که متاسفانه موتورها و ماشین های آفرود با تعداد زیاد در آن تردد دارند و سر و صدای زیادی را ایجاد می کند، در محیط جاده خاکی ادامه دادیم تا به یک فضای مرتع مانند بسیار بزرگ رسیدیم که با گل های زرد و سفید بینهایت زیبا پوشیده است. در کنار این مرتع و کمی قبل از قله گودال های بزرگی به چشم می خورد که به گفته اهالی در قدیم فضایی برای ذخیره برف بوده است که برای کشاورزان و دامدارن از آن استفاده می شد.
بعد از کمی پیمایش و خروج از مسیر جاده خاکی وارد محیط چمنزاری شدیم که در دوردست قله نیز مشخص بود.

تیم آسمان البزر بر فراز قله آسمانسرا
در نهایت همه اعضای تیم راس ساعت 13 به قله آسمانسرا رسیدیم، در این هنکام فضای قله بسیار شلوغ بود و برای ثبت عکس یادگاری منتظر ماندیم و درنهایت عکس یادگاری تکی و گروهی را گرفتیم.
با توجه به از دست دادن وقت در ابتدای مسیر رودبار و تمایل اعضا برای گرفتن عکس و استفاده از محیط زیبای مسیر رفت وقت زیادی از دست دادیم، مسیر پیمایش ما طولانی بوده و با درخواست سرپرست قله را راس ساعت 13:30ترک کردیم و در یک مسیر جاده خاکی حرکت کردیم. هدف سرپرست آن بود که برای توقف اولیه و صرف نهار مسیر جاده خاکی کاملا به اتمام برسد و در ابتدای مسیر جنگلی توقف کنیم.

مسیر جاده خاکی بعد از قله آسمانسرا
راس ساعت 15 برای نهار توقف کردیم و سپس شروع به حرکت کردیم، مسیر برگشت فضایی بسیار سر سبز دارد و با توجه به شیب کم آن می توان کمی سریع تر گام برداری کرد.

مسیر برگشت بعد از اتمام جاده خاکی بعد از قله آسمانسرا
پس از کمی پیمایش دوباره وارد جنگل شدیم که پاکوب مشخصی داشت، مجدد از جنگل خارج شدیم و دوباره وارد فضای سرسبزی شدیم که کم کم وارد محیط جدیدی می شد.

در مسیر برگشت
در این مسیر به چند نفر برخوردیم که درحال چیدن سبزی کوهی از جمله ترش واش و ماسگوله بودند که با آن نوعی تره ی محلی درست می کنند.
مجدد وارد جنگلی شدیم که مملو از درختان بلوط، سرو سوزنی، راش و توسکا بود و محیطی بسیار زیبا داشت.
یکی از نکات قابل توجه آنکه معمولا درخت های بلوط در کوه های زاگرس یافت می شود ولی این گونه درختی در مسیر برگشت ما به سمت هرزویل به وفور یافت می شد و این مسئله از نکات جالب توجه محیطی است که تفاوت اقلیمی مسیر رفت و برگشت چقدر متفاوت است.
بعد از 2 ساعت پیمایش ساعت17:10 دقیقه به چشمه ای وسط جنگل هرزویل درارتفاع 1450 متری رسیدیم که از این چشمه ی گوارا آب نوشیدیم و به گفته سرپرست بطری هایمان را از آب پر کردیم به ادامه ی مسیر پرداختیم. با توجه به وجود این چشمه در مسیر برگشت میزان آب مورد نیاز برنامه 3 لیتر اعلام شد.

چشمه گوارا در مسیر برگشت به سمت هرزویل
در این مرحله جنگل های انبوه هرزویل نمایان گردید که فضایی کاملا متفاوت از مسیر رفت داشت، در ادامه با کاهش شدید ارتفاع ادامه دادیم و از مسیر پاکوب آن حرکت کردیم تا نهایتا به دره رسیدیم، دره ای که در اینجا آبی نداشت ولی با کمی ادامه مسیر در امتداد آن پر آب خواهد شد.

مسیر جنگل هرزویل با تنوع درختی بسیار متفاوت و زیبا
به دلیل وجود پاکوب های ریز در این قسمت دره باید دقت کامل داشت تا از مسیر درست پیمایش کرد، با توجه به پیمایش قبلی و شناسایی مسیر که قبلا توسط سرپرست انجام شده بود و استفاده از ترک مسیر دره را نیز پیمودیم و در کنار رود پر آب و خروشان آن قرار گرفتیم.
درختان گردو، انجیر، زیتون، انگور، انار و گلابی وحشی یا همان خوج به وفور در پوشش گیاهی این دره یافت می شد.

بخشی از مسیر جنگل هرزویل
پس از کمی استراحت نزدیک مسیر آب به مسیر خود ادامه دادیم و کم کم هوا به سمت تاریکی می رفت. نهایتا در نزدیکی روستا و در دل تاریکی به امام زاده سید پر نور رسیدیم و بعد از کمی پیمایش و عبور از داخل کوچه های روستا راس ساعت 19:46 به انتهای مسیر در کنار سرو سه هزار ساله هرزویل رسیدیم.
در این محل سرویس بهداشتی و آب لوله کشی چشمه وجود دارد که همه اعضا برای استراحت کوتاه در این مکان توقف کردند.
کمی پایین تر از محل سرو مسجد روستا قرار دارد که سرویس بهداشتی تمیز همراه با آب گرم دارد که اکثر دوستان از این محل استفاده کردند. ساعت 20:20 سوار میدل باس شدیم و در ابتدای منجیل در محلی برای خرید توقف کردیم و ساعت 21 به سمت کرج حرکت کردیم. راس ساعت 00:34 بامداد روش شنبه به پارکینگ شبانه روزی چمران رسیدیم و این برنامه به لطف خداوند بزرگ و همت و یاری همه دوستان شرکت کننده با کوله باری از خاطرات شیرین به اتمام رسید.
اطلاعات مسیر از روی نمودار و آنالیز داده ها :
مسافت بین دو نقطه پیمایش:
شکل زیر از نرم افزار Basecamp استخراج شده است که در آن محور افقی مسافت پیموده شده بر حسب کیلومتر و محور عمودی نمودار نیز ارتفاع از سطح آب های آزاد بر حسب متر می باشد. این بار قصد داریم با استفاده از نمودار فاصله بین دو نقطه دلخواه مسیر را بدست آوریم.

محاسبه فاصله بین دو نقطه مسیر با استفاده از نرم افزار basecamp
برای مثال دو نقطه انتخاب شده یکی خود قله آسمانسرا و دیگری نقطه انتهای برنامه (محل تقریبی سرو سه هزار ساله) می باشد، با انتخاب هر کدام یک کادر مستطیلی مانند کنار آنها باز می شود و اطلاعاتی از جمله مسافت پیموده شده و ارتفاع نقطه را در بر می گیرد.
می توان بصورت دستی از طریق این اطلاعت اختلاف مسافتی آنها را بدست آورد البته راه ساده تر ی نیز وجود دارد، به محض انتخاب دو نقطه در این نرم افزار در قسمت پایین اطلاعاتی چاپ می شود که به ترتیب از چپ شامل فاصله، بیشترین ارتفاع، کمترین ارتفاع و … می باشد.

مسافت پیموده شده از قله تا نقطه اتمام برنامه 13.01=19.7-6.69
مختصات نقاط مهم برنامه
همچنین می توان به راحتی با استفاده از وارد کردن ترک پیموده شده در نرم افزار اطلاعات فنی برنامه را بدست آورد هر چند برخی از آنها نیز با استفاده از نمودار بالا نیز بدست می آید.

مختصات UTM پای کار (فشار شکن رودبار) 4074608 N 361327 E 39 S
مسافت پای کار تا قله 6.7 کیلومتر
مسافت قله تا نقطه اتمام برنامه 13.4 کیلومتر

ترک مسیر پیموده شده:
ترک این مسیر نیز در سایت ایران جی پی اس در صفحه شخصی اینجانب به ثبت رسیده است و سایرین نیز میتوانند از آن استفاده کنند یا اگر سوالی دارند حتما بپرسند. نکات لازم برای اجرای این برنامه نیز در این سایت اطلاع رسانی شده است.