گزارش برنامه قله گوی زنگی

• تاریخ اجرای برنامه : 1400/12/28

به نام کوه های بزرگ
گذارش صعود به گوی زنگی

قله گوی زنگی در میان کوه های میشو داغ،شانجان،علمدار و چندین قله ی دیگر .
قله سر به آسمان سائیده و کوهنوردان ورزیده و عاشقان طبیعت را به مبارزه‌ای سخت و دشوار فرا می‌خواند و زمانی آن مبارزه به اوج خور می‌رسد که این کوه سر کش لباس سفید بر تن کرده جامه حریر پوشش راه را بر بسیاری سد نموده و با غرور سر حال نظاره گر تلاش هایی چند از کوهنوردان می‌شود این قله با ارتفاع (۳۰۷۰)متر از سطح دریا در قسمت جنوب شهرستان مرند در آذربایجان شرقی قرار گرفته است مبدا صعود به این قله از پلیس راه مرند-تبریز میباشد که چهار مسیر شناخته شده برای سعود به این قله وجود دارد مسیر شمالی ” جان آقا ” مسیر یال اول جنوبی – و مسیر دره آبشار ” قره” و مسیر نفس گیر زمستانی که با شیب “هشتاد الی هشتادو پنج درجه توام ” با برف کوبی سنگین و دست به سنگ میباشد که برای فصل زمستان حدودا هفت ساعت و برای دیگر فصول بین دو الی سه ساعت زمان لازم است .

طبق برنامه باشگاه کوهنوردی آسمان البرز در ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۹ شب از کرج حرکت کردیم و در ساعت پنج و نیم صبح در پلیس راه مرند پیاده شده و در قرار قبل مورد استقبال سر پرست برنامه قرار گرفته ایم شرکت کننده گان در این برنامه “آقایان میلاد زوقی_ احسان زنوز_ میثم قاسمی_ رسول کلانتری_ اسدالله نوری_ حسین جعفرپور _ محمد علی دیم پژو _ رسول کارکن _ حسین زمستانی و سرپرست برنامه جناب فیروز رسولی “پس از آماده شدن و چک لیست تجهیزات توسط سرپرست در ساعت ۶:۳۰صعود خود را با جلو داری رسول کلانتری و عقب داری حسین زمستانی با زمان داری اسدالله نوری با قرار هر یک ساعت پنج دقیقه استراحت آغاز کردیم ابتدا در مسیر پا کوپ که توسط نفربر ارتش در آن منطقه باز شده بود راه را پیش گرفتیم پس از یک ساعت پیمایش در پنج دقیقه اول لباس کم کردیم و مسیر خود را دوباره به سمت یال میانی ادامه دادیم و پس از یک ساعت به ابتدای مسیر که با برف سنگین قابل ملاحظه ای بود رسیدیم .

آنجا مناظر زیبای قله که در جلوی چشمانمان بود اشتیاق ادامه راه را دو چندان می‌کرد پس از پیمایش یک ساعت به مسیر پر شیب سخره ای رسیدیم که در اینجا با استراحت پنج دقیقه‌ای سرپرست برنامه جهت گذر از این مسیر خطرناک که واقعا پرتگاه و دره خوفناکی بود توسعه های لازم را یادآوری کردند که نهایت با روحیه قوی که همنوردان یکی پس از دیگری داشتند با پیمایش یک و نیم ساعته که با دست به سنگ و کلنگ زنی همراه بود به مسیر شب نسبتا ملاعم در ارتفاع (۲۸۰۰) رسیدیم و در ادامه ‌مسیر با تمرکز ذهن به مدت دو دقیقه و با فریاد بلند ” غلام رضا علافی” و ” بابک دکتر زاده ” در ساعت سیزده به قله زیبای :: گوی زنگی رسیدیم ::پس از بیست دقیقه استراحت و عکس, راه خود را به سمت جنوب غربی که پناه گاه در مسافت( ۴۰۰ )متری قله وجود دارد ادامه داده د به پناه گاه رسیدیم و اندکی خورد و خوراک- استراحت ,مسیر یال جنوب غربی را پیش گرفتیم که پس از دو ساعت پایین آمدن با صدای توپ خانه ارتش مواجه شدیم که  بدون اطلاع رسانی در روز جمعه با وجود کوهنوردان در آن مسیر رزمایش داشته باشند.  راه فرود با نظر سرپرست تیم مسیر خود را به دره پر شیب نود درجه مه با برف و شن همراه بود به ته دره فرود کردیم و با خوشحالی غرور آفرین  17:30به پای کار رسیدیم و به برنامه پر چالش خاطره انگیز زمستانی پایان دادیم و پس از خداحافظی و دیگر دوستان

ساعت ۹ شب با اتوبوس به سمت کرج حرکت کردیم

نکات زیر در زمستان برای سعود به این قله مهم است:”

۱_ با توجه به سنگین بودن برنامه از افراد ورزیده استفاده کنیم
۲_ زمان رفت و برگشت را در هر حال در نطثظر داشته باشیم
۳_ مسیر برگشت را با دقت و با درستی انتخاب کنیم که تا در هنگام فرود به دره هایی بهمن خیز و یا پرتگاه بر نخوریم
به امید موفقیت های روز افسون به باشگاه کوهنوردی آسمان البرز و تیم قدرت مند گوی زنگی