گزارش برنامه قله کرچان

مشخصات اولیه:

نام قله: قله کرچان

ارتفاع قله: 3772 متر، ارتفاع پای کار: تقریبا 2200 متر

مسیر: استان البرز، شهرستان کرج، کیلومتر 45 جاده کرج-چالوس، بخش آسارا، روستای کیاسر.

زمان اجرای برنامه: جمعه برابر با 10/05/1399

مسافت طی شده: تقریبا 20 کیلومتر

مدت زمان برنامه: تقریبا 13 ساعت و نیم

موقعیت قله: قله کرچان از جنوب به روستای کیاسر، از شمال به روستای کهن ده، از شرق به روستای حسنکدر و از جنوب شرقی به روستای همه جا منتهی می­شود.

سرپرست برنامه: آقای رمضان محمدی سرشت، عکاسان برنامه: آقایان رامین کارخانه و محسن گرائی، زمان دار و ارتباط با پشتیبان: خانم مریم مجیدی، سر قدم: خانم فرشته یکه فلاح، ته قدم: آقای عزیز میرزائی،گزارش برنامه: آقای داود دانائی، امداد گر: خانم آذر شایان، پشتیبان برنامه: خانم نسرین صابری

افراد حاضر در برنامه:

رامین کارخانه، رمضان محمدی سرشت، فهیمه فیض پور، راوک حسن پور، فرهاد علی نژاد، محمد میرزائی، داود دانائی، آذر شایان، مهری محمدی، مریم مجیدی، محسن گرائی، مهرداد غلامرضائی، سید جواد اکبر نیا، الهام اسماعیلی، فرشته یکه فلاح، لیلا لامعی، سجاد شمسی، مهدی خلج، عزیز میرزائی، علیرضا دهقان، عذرا ملاحی، عباس قاسمی، اکرم فیروزی

وضعیت آب در مسیر: در مسیر آب آشامیدنی وجود ندارد.

وضعیت آب و هوا: پیش بینی هوا قبل از برنامه حکایت از باران و خرابی هوا داشت به همین دلیل با احتیاط کامل برنامه اجرا شد که در نهایت فقط کمی ابری بود و باراش باران در مسیر صعود و بازگشت نداشتیم.

مسیر صعود به قله: مسیر روستای کیاسر، نرسیده به روستای کیاسر، جنب دکل ایرانسل، یال خاک سرخ، یال قله کرچان

وضعیت آنته دهی: آنتن دهی در طول مسیر بسیار عالی می­باشد، روی قله نیز اینترنت 4G وجود دارد که می­توان از آن استفاده کرد.

پوشش گیاهی مسیر: آویشن، نعناع وحشی، پونه، گزنه، سبزیهای کوهی، قارچ

پوشش جانوری: خرس، گراز، پلنگ، گرگ، کبک، مرغ کوهی، عقاب، مار و زاغ

علت نامگذاری کرچان: کرچان از دو بخش کر و چان تشکیل شده است که از دیدگاه محلی حکایت دارد، به دلیل شدید بودن باد در قله فرد برای مدتی گویا شنوایی خود را از دست می­دهد ( اصطلاحا کر می­شود) و چان (همان چانه) که بر اثر برودت هوا به لرزه می­افتد.

شرح برنامه:

روز جمعه تاریخ 10/05/1399 صبح ساعت 5 صبح طبق برنامه ریزی قبلی همه دوستان همنورد جلوی باشگاه آسمان البرز جمع شدند. با توجه به موقعیت خاص کشور از لحاظ بیماری کرونا از همه دوستان خواسته شده بود تا طبق پروتکل های وزارت بهداشت و توصیه فدراسیون کوهنوردی موارد ایمنی را رعایت کنند و هر کدام از افراد حتما ماسک بزنند ، به همراه خود مواد ضد عفونی کننده داشته باشند و هر کس از  وسایل شخصی خود استفاده کند و در مینی بوس و طی مسیر حداقل فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

پس از بررسی سرپرست محترم برنامه نسبت به حضور همه افراد ثبت نام کننده با توجه به مسئله بیماری کرونا و نگرانی های موجود راس ساعت 5:17  با یک دستگاه مینی بوس و دو ماشین سواری (بخاطر رعایت کردن فاصله اجتماعی) از جلوی باشگاه آسمان البرز به سمت جاده کرج-چالوس حرکت کردیم  و از سد کرج و تونل های آن عبور کردیم و ساعت 6:27 برای سرویس بهداشتی توقف کردیم و از دوستان خواسته شد جهت تهیه آب و یا سرویس بهداشتی از زمان داده شده استفاده کنند.

پس از آن به مسیر خود ادامه دادیم و تنها کمی جلوتر سمت چپ وارد مسیر فرعی جاده شدیم که شیب تندی دارد و به روستای کیاسر منتهی می­شود. در نهایت راس ساعت 6:50 به آخرین پیچ ورودی روستا رسیدیم و همانجا توقف کردیم، نشانه آن وجود یک منزل مسکونی دقیقا سر پیچ و یک دکل ایرانسل پشت منزل می­باشد که جای مناسبی برای پارک کردن خودرو­ها و شروع مسیر پیمایش می­باشد.

پس از معرفی افراد و توضیحات لازم توسط سرپرست برنامه مسیر حرکت تیم به سرقدمی خانم فرشته یکه فلاح در مسیر پاکوب روبروی منزل مسکونی ذکر شده شروع شد، پس از کمی عبور از مسیر و بنا به به درخواست سرپرست راس ساعت 7:10 برای صرف صبحانه توقف کردیم و پس از ده دقیقه به مسیر خود ادامه دادیم. مسیر حرکت از سمت یال جنوبی انتخاب شد، هنگامی که روی یال حرکت می­کنید روستای کیا سر سمت چپ شما قرار دارد.

روی همین یال به مسیر خود ادامه دادیم و  راس ساعت 8:45 به ارتفاع تقریبی 2650 متری رسیدیم و برای استراحت کوتاه توقف کردیم. بعد از کمی استراحت به مسیر خود ادامه دادیم و مجددا ساعت 10:00 در ارتفاع تقریبی 3000 متری برای استراحت توقف کردیم.

پس از اتمام این یال به یک مسیر صخره ای می­رسیم که بنا به درخواست سرپرست و با توجه به در نظر گرفتن شرایط گروه بجای دست به سنگ شدن یک مسیر تراورس را انتخاب کردند.ر بعد از مسیر اولیه تراورس با کاهش ارتفاع و مجددا با افزایش ارتفاع در شیب البته خیلی تند از مسیر انتهایی یال عبور کردیم. سپس با ادامه مسیر پاکوب بصورت تراورس از سمت چپ یال ذکر شده به مسیر خود دادامه دادیم و در این حالت تقریبا افزایش ارتاع محسوسی نداشتیم. با توجه به موقعیت جغرافیایی قله این مسیر بصورت کلی ادامه خواهد داشت و همچنان در سمت چپ یال اولیه روی مسیر پاکوب به مسیر ادامه دادیم تا بتوانیم به یال اصلی مسیر صعود قله کرچان برسیم. ساعت 11:53 استراحت بعدی اعلام شد تا افراد چند دقیقه آب بنوشند و مواد مورد نیاز غذایی خود را استفاده کنند.

پس از قرار گرفتن روی یال اصلی مسیر صعود انتهایی قله بصورت تدریجی با افزایش ارتفاع به مسیر ادامه دادیم و راس ساعت 14:10 به قله رسیدیم. قابل توجه دوستان اینکه قله کرچان نیز تابلو ارتفاع دارد ولی به اشتباه ممکن است قله اولیه را بعنوان قله در نظر بگیرند که سنگ چین است و تابلو ندارد در صورتی که کمی آن طرف تر به فاصله بسیار کم قله اصلی کرچان قرار دارد که تابلوی ارتفاع نیز دارد.

با توجه به خستگی برخی از افراد و با اجازه سرپرست همگی پس از گرفتن عکس یادگاری مشغول صرف نهار شدند و پس از آن راس ساعت 15:00 حرکت به سمت پایین قله جهت کم کردن ارتفاع شروع شد. با توجه به ابری بودن آسمان و پیش بینی های هواشناسی صورت گرفته و نگرانی های موجود از خراب شدن هوا به دستور سرپرست به سرعت ارتفاع کم کردیم. چند بار بصورت کوتاه استراحت کردیم و مسیر بازگشت را تقریبا همانند مسیر رفت انتخاب کردیم و ساعت 19:50 به پای کار رسیدیم. در ادامه نیز همه اعضا سوار ماشین های شخصی و مینی بوس شدند و در جاده چالوس برای استراحت و نوشیدن آب و چایی و صرف بستنی توقف کردیم و در نهایت راس ساعت 22:00 جلوی درب باشگاه رسیدیم.

مسیر یال صعود از کنار روستای کیاسر که نقطه روع حرکت با پیکان مشکی رنگ مشخص شده است

مسیر صعود از یال کنار روستای کیاسر

مشخصات اولیه:

نام قله: قله کرچان

ارتفاع قله: 3772 متر، ارتفاع پای کار: تقریبا 2200 متر

زمان اجرای برنامه: جمعه برابر با 10/05/1399

مسافت طی شده: تقریبا 20 کیلومتر

مدت زمان برنامه: تقریبا 13 ساعت و نیم

افراد حاضر در برنامه:

وضعیت آب در مسیر: در مسیر آب آشامیدنی وجود ندارد.