گزارش برنامه قله چشمه شاهی (3200 متر)

  • تاریخ اجرای برنامه : 1398/09/22

تاريخ اجراي برنامه: ١٣٩٨/٠٩/٢٢

نام قله: چشمه شاهي

پايه كار: ٢٢٢٠ متر

ارتفاع قله: ٣٢٧٠ متر

سرپرست برنامه: سعداله بيك زاده

تعداد شركت كنندگان: ٢١ نفر

اسامي:

اعضا :

آقايان: سعداله بيك زاده، ابوالفضل آقابابايي، عزيز ميرزايي، فريبرز خواجوي،رمضان محمدي سرشت، حامد سيدي، محمد رضا محمدي ، کاظم محمدی نصرآبادی

خانمها: نغمه بيك زاده، فاطمه تقي زاده، سيما فرهنگ، سمانه كيانيان، فرشته فلاح، هدا احساني، هنگامه شفیعی ، زهرا رحمتی ، مهدیه محمدی نصرآبادی

میهمانان ؛ خانم سیما رضایی ، مریم ملاحی و آقایان : احمد ممی پور ، بهرام اقتصادی

جلودار: آقاي ابوالفضل آقابابائي

عقبدار: آقاي عزيز ميرزائي

عكاسان: آقايان خواجوي و محمدي سرشت

كمكهاي اوليه: آقاي حامد سيدي و خانم نغمه بيك زاده

زمان دار: خانم فاطمه تقي زاده

تماس با پشتيبان: خانم سمانه كيانيان

سرپرست و مسئول فني : سعداله بیک زاده

پشتيبان برنامه: خانم اروجي

گزارش نويس: هدا احساني

وسيله حمل و نقل؛ يك دستگاه ميدل باس و دو دستگاه سواری

آنتن دهي: ابتدا و در برخي نواحي از مسير صعود، آنتن دهي همراه اول وجود دارد.

وضعيت جوي: سرد، ابري و مه آلود، در برخي نواحي به ويژه قله؛ شاهد بارش اندك برف همراه با وزش باد

موقعيت جغرافيايي قله: در روستاي واريش واقع در شمال غرب تهران. اين منطقه از مناطق كوهستاني مرز بين استان تهران و استان البرزمي باشد.

مسير: اتوبان تهران- كرج از پشت پمپ بنزين وردآورد به سمت خيابان شهيد اردستاني روستای وردیج ، روستای واریش

پوشش گياهي اين منطقه: تنوع بالاي گونه هاي گياهي و بوته ای است. كه البته در اين زمان از سال پوشيده از برف بود و فقط گون ها قابل رویت بودند .

شرح برنامه:

با توجه به هماهنگي قبلي انجام شده يك دستگاه مینی بوس و يك دستگاه سواری قبل از ساعت ٥ بامداد جمعه جلوي درب باشگاه پارك شده بودند. اعضاي تيم از ساعت ٤:٤٥ كم كم رو به روي باشگاه جمع شدند. و پس از انتظار براي دوتن از همنوردان (  گویا برای فرزندانشان بیماری پیش امده بود ) ، رأس ساعت ٥:١٥ به راه افتاديم و از اتوبان تهران- كرج به سمت روستاي واريش رهسپار شديم.

در مسير، سرپرست اعلام كردند كه اكثر برنامه هاي كوهنوردي باشگاه ها به دليل ورود توده هوايي اخير لغو شده است ولی بررسی ها و اطلاعات دریافتی نشان میدهد در صورت رعایت زمان بندی میتوان برنامه را اجرا کرد . اما خاطر نشان كردند كه با مواجهه با هرگونه شرايط هوايي نامساعد از صعود منصرف شده و آن را منتفي اعلام خواهيم كرد. پس از آن اعلام كردند به دليل سردي هوا در منطقه صعود؛ معارفه در مینی بوس صورت گردد. در نتيجه سرپرست و اعضاي تيم به معرفي خود پرداختند. سپس سرپرست به شرح كوتاهي ازمنطقه به لحاظ جوي ،اقليمي و وضعيت جغرافيايي پرداخت و توضیحاتی در خصوص آبشارهاي سه گانه لتمال ومسير پر فراز و نشيب آن براي يك برنامه تفريحي در كنار خانواده ارائه نمود. هم چنین محل تمرین سنگ نوردی در طبیعت وردیج  و بازآثار صورتكهاي سنگي حوالي روستای وردیج را معرفی نمودند.ايشان همچنين تيم را از تصميمات اخير باشگاه و برگزاري برنامه هاي فني و جلسات هفتگي پيشنهادات و انتقادات مطلع كردند.ضمنا یکی از همنوردان  میهمان سرکار خانم رضایی  به مناسبت کسب مقام دوم کشوری باشگاه در امر آموزش آورده بود و تناول آن در قبل از شروع برنامه حسابی خوشایند شرکت کننده گان قرار گرفت .

رأس ساعت ٦:١٨ صبح در روستاي واريش توقف داشتيم و پس از پياده شدن و آماده شدن افراد براي حركت، آهسته و در امتداد دره و با استفاده از مسیر اسفالت کنار مسجد روستا خود را به جاده خاکی انتهای روستا رساندیم  . در آغاز دو تيم ديگر نيز همزمان با ما شروع به صعود كردند كه در طول مسير گاهي پيش و يا عقب مي افتادند. و در مسير صعود، كوهنوردان زيادي رو در حال صعود و فرود ديديم. و به همين دليل برفكوبي چندانی در مسير نداشتيم .

مسير جاده خاکی را در جهت شمال غرب و  تا انتها طی کردیم سپس در نزدیکی یک سیل بند به سمت دیگر دره رفتیم . مسير حركت سراسر پوشيده از برف بود و در طول مسير شاهد درختان بي برگ وپراكنده بودیم . چشمه ها و استخر های يخ زده  نشان از سردي زير صفر هواي منطقه را داشت.  صداي جريان آب و منظره دشت سپید پوش چون فرشی بی آلایش بر دامن طبیعت گسترده شده و واقعا زيبا و دلچسب بود. در مسير چادربرزتنی پوشیده از برفی در نزدیکی سیل بند جاب توجه کرد . که گویا متعلق به چوپانان بود. حس لذت بخش يك شبماني در اينچنين هوايي را در ذهن تعدادي از همنوردان متبادر می ساخت. در طول مسير به منظور يافتن مسيري مناسب و دور از باد براي توقف و صبحانه به پيش رفتيم و بالاخره رأس ساعت ٨:٣٠ براي صرف صبحانه توقفي كوتاه و به دليل سردي هوا و برف به صورت ايستاده  و بنابر صلاحدید سرپرست صبحانه ی لقمه شده مان را خوردیم به مدت ١٠ دقيقه توقف  داشتيم و سپس با انرژي در جهت غرب تا ابتدای یال مشرف به دره زیر قله ادامه مسیر دادیم

پس از پيمايش اوليه كه بيشتر مسير درون دره و جاده خاکی بود، و حدودا ۳۰۰ متری با شیبی ملایم ارتفاع گرفته بودیم .به پای یال صعود که با  شیبی ملایم شروع و به مرور تند تر می شد رسیدیم . یال مورد نظر در جهت شمال و تا زیر قله امتداد داشت و در دو قسمت نیاز داشت که دست بسنگ شد البته مسیر تابستانه از درون دره بود . ولی حجم برف و وجود شیب های بالا دست نشان میداد منطقی ترین راه صعود از یال و عبور از سنگ هاست که چندان هم سخت نبود .  صعود در مسير شيبدار آغاز شد. تا اينجاي مسير بادي وجود نداشت و هوا مطلوب بود و چندان سرد نبود. در ادامه دو توقف كوتاه ۵ دقيقه اي براي نوشيدن آب و خوردن مواد قندي داشتيم. در مسير صعود براي لحظاتي شاهد بارش برف و مه بوديم.قبل از عبور از سنگ ها سرپرست از  دوتن از همنوردان درخواست کرد بدلیل خسته گی مفرطی که داشتند قبل از سخت شدن مسیر پیش رو از راه پاکوب به پای کار مراجعت کنند . زیرا هم هوا مساعد بود .هم مسیر مشخص و همچنین تیم های در حال صعود در مسیر حضور داشتند.لذا جای نگرانی وجود نداشت .

در طول مسير تا قله با توجه به سرما و وضعيت جوي به ندرت ميشد، چند ثانيه اي مكث كرد و منظره رويايي مه آلود و قله هاي سر از ابر در آمده و غرق در مه شده رو به نظاره نشست و لذت برد! صعود در اينچنين وضعيتي ايجاب ميكرد كه؛ صعودي هر چند آهسته اما پيوسته اي را در پيش گيريم و از توقفهاي بي مورد و غير ضروري اجتناب كنيم. البته عكاسان عزيز گروه، فرصت را غنيمت شمرده و در مجالي از زمان، عكسهاي زيبايي را گرفتند. در ادامه مسيرو پس از عبور از دست به سنگ های یخ زده اول یکی از افراد دچار اسپاسم شدید عضلانی شد . و بنابر تشخیص سرپرست از اوامه صعودانصراف داده و با کمک جناب  آقای محمدی سرشت از سرپرستان باشگاه  در کمال متانت طبع  ایشان همنوردمان را به پای کار و تا نزدیکی محل اقامت شان همراهی نمودند. که جای تقدیر دارد .

در اینجا باید متذکر شد در زمان عبور از بین سنگ ها و معبر های خطرناک  برخی از کوه رو ها در چنین شرایطی بی محابا و بدون صبر،  سعی دارند از دیگران عبور کرده و از هر مسیری به صعود خود ادامه دهند و مخاطراتی پدید آورند . این موضوع باعث ناراحتی سرپرست شد و مراتب علیرغم تذکر سرپرست مورد توجه این بی ملاحظه گان قرار نگرفت حتی برخی ما را متهم می کردند به انحراف مسیر آنها و آوردن شان به روی سنگ ها و یال صعود گویی ما انها را ترغیب کرده ایم ؟؟؟ !!! و اظهار می داشتند که پاکوب در دره بوده و …..

البته واضح است هیچ پاکوبی در زیر آن همه برف قابل شناسایی نیست گرچه شناسایی هم می شد علم کوه نوردی عبور از دره ها و شکاف های بهمن خیز در زمستان را منع کرده است . بگذریم گویا دوستان تفاوت مسیر تابستانه و زمستانه را نمی دانند.  بهر حال سرپرست تیم را در محلی امن نگاه داشت تا ایشان رد شوند و کمتر مخاطره ایجاد کنند.

در ادامه مسير براي عبور از سنگها و شيبهاي زياد، اعضاي گروه با هدايت سرپرست و حمايت و كمك اعضاي تیم از مسير گذر كردند. وزش باد شروع شد و هوا رو به سردي ميرفت و كار براي صعود در آن شيب را سختتر ميكرد. در نهايت رأس ساعت ١٢:١١ با همت اعضا، صعود به قله چشمه شاهي با موفقيت انجام شد. به محض رسيدن به قله باجمعي از كوهنوردان که درقله حضور داشتند مواجه شدیم . قله شلوغ بود و بی نظمی خاصی حاکم ، نفراتی که پیش از ما در قله حاضر بودند مسرور از صعود در حال عکاسی بودند.  . بالاخره با شروع بارش و وزش بیشتر باد و سرد شدن هوا دست از سر تابلو برداشتند و راه فرود را پیشه کردند.لذا مجالی شد تا چند عکسی هم ما بگیریم . پس از همه این اتفاقات سرپرست صلاح دید تا تیم ما با اندکی فاصله از این دوستان فرود برود. این‌گونه در زمان فرود تیم ما همانند مسیر صعود با مشکلات تداخل نفرات و بی نظمی مواجه نمی شد. پس از لختي گذر زمان بر قله  رأس ساعت ١٢:٣٠ به سمت پايين حركت كرديم. به دليل سردي هوا در ان ارتفاع و گرفتار نشدن در مه غليظتر، به تصميم سرپرست زمان ناهار به پايين كوه در دشت هموار موكول شد. و فرود ازهمان مسیر صعود ادامه دادیم.  وزش باد و سرما همچنان ادامه داشت و مه غليظتر ميشد كه البته هنوز مسير قابل رؤيت بود اما گروه محض احتياط فاصله اعضا را كمتر كرد.در مسير سرپرست راهنمايي ها و نكات فني مهمي را بيان كردند و قله ها، گردنه و خط الرأسهاي آن حوالي را كه قابل رؤيت از آن ارتفاع بودند را نشانمان دادند.  از آن جمله: قلل خط الراس معروف لیز و ليچه درسمت جنوب  ، خط الراس هرياس یا آسیاب باد در سمت جنوب شرقی ، قله دشته در جنوب ، خط الراس عظیمیه به دوبرار در سمت جنوب غرب ، قله توچال در شمال شرق ، قلل چین کلاغ و بند عیش در شرق را میتوان نام برد .در ادامه مسير كمي  و در بین سنگ ها مجددا به گروه دیگری برخورد کردیم که بی ملاحظه قصد عبور از تیم ما را داشتند و مجددا سرپرست تیم را نگهداشت تا انان عبور کنند . سپس براي استراحت و تجديد قوا توقفي داشتيم. در مسير به محض آنتن دهي، سرپرست تماسي را باهمنوردانی که به پایه کاربازگشته بودند گرفت و از صحت حالشون مطمئن گردید. گویا با یکی از وسیله هابه سلامت به كرج و تهران برگشته بودند. خلاصه در  دشتی که صبحانه را صرف کرده بودین  در ساعت ١٤:٣٠ براي صرف ناهار توقفي داشتيم. پس از آن به مسير بازگشت، غرق در منظره مه آلود و ابر و رود و چشمه هاي بين راه و استفاده از اطلاعات و نكات عنوان شده سرپرست، ادامه داديم. رأس ساعت ١٦:٠٦ همه اعضاي تيم در كمال صحت و و سلامت به ابتداي مسير در روستاي واريش رسيديم و در نهايت رأس ساعت ١٦:١٤ حركت كرديم و تمامي اعضاي تيم در كمال صحت و سلامت به مقابل باشگاه رسيديم و به برنامه پايان داديم.

اطلاعات مسیر

مسیر رفت حدودا ۸ کیلومتر و برگشت ۷ کیلومتر جمعا ۱۵ کیلومتر

زمان صعود ۶ ساعت ربع با احتساب استراحت ها و صبحانه

زمان برگشت ۳ساعت و ۴۵ دقزقه با احتساب ناهار و استراحت ها

جمع صعود ها ۱۱۲۰ متر

جمع فرود ها ۱۱۰۰ متر

پایه کار ۲۲۰۰ متر

قله ۳۲۷۰ متر

چشمه و آب فقط تا دره انتهای روستا وجود داشت

برخی گزارش ها نام این قله را پهنه سار ذکر کرده اند که بین علما کما کان اختلاف وجود دارد . ولی با پرسش از افراد محلی و پیش کسوتان این قله چشمه شاهی است و قله پهنه سار همانی است که در بالای روستای خور و سنگان با ارتفاع حدودا ۳۴۰۰ متر قرار دارد . گرچه در دشت پهنه سار قلل فرعی زیادی وجود دارند که گاهی انها را نیز پهنه سار و چشمه شاهی می نامند .

بد نیست دست نوشته زیبای همنوردمان جنای آقابابیی نیز در خصوص این صعود به یاد گار بماند

کم کمک آغاز شد صبح صعود

کوه زیبا در نظر رخ می نمود

دامنش چون نو عروسان تور داشت

از سپیدی صورتی مغرور داشت

جمع یاران جمله مشتاق صعود

بر جمال و قامتش صدها درود

دره ها وگرده ها چندان عجیب

باد وبرفی بود وطوفانی نهیب

هر یکی در فکر جنگی سخت وهی

در نبردی سرد در اولای دی

آتش سردی به صورت می نواخت

درد جان کاهی به جانم می گداخت

آن زمان دلها که از خیرش گذشت

خط استادی برآن کرده نبشت

گفت آن جمعی که با هم یکدل اند

فائق اندر کارهای مشکل اند

حرف استادم به جان گرمی فزود

چون به تدبیرش فرستم صد درود

گفت و کردیم و چونین آغاز شد

قلبمان با عشق او دمساز شد

کوه را یک یک بپیمودیم وهی

هر یکی مستانه در سودای وی

از فراسوی غریو بانگ باد

قله  هم. بر تیم عاشق رخ بداد

پس به کرده همتی افزون بدار

تا به کارت از قرار آید قرار

چون به قله نائل آمد تیم ما

لحظه ای از ما در آمد صد صدا

کوه را دیدم که میگفت زیر لب

قرنها وسالها و روز وشب

من بدین مسکن چرا ساکت شدم

سالها رفته است ومن راکت شدم

این سبک بالان به این عمر قلیل

صوتی آوردند از رب جلیل

شکر گفتندو ثنا وحمداو

صد نوا وبانگ شادی نزدکوه

در پایان با سپاس فراوان از سرپرست خوب برنامه آقاي بيك زاده جهت اجراي اين برنامه بسيار دلنشين مثل هميشه و تشكر از همگي همنوردان تيم براي حضور و همراهي گرمشان

با آرزوي سلامتي براي همه عزیزان

برای مشاهده نقشه راه بر روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود پیوست ها

آلبوم تصاویر

ویدیو

قله چشمه شاهی

اعضای شرکت کننده