گزارش برنامه قله پرسون (3160 متر)

• تاریخ اجرای برنامه : 1398/06/01

نام برنامه: قله پرسون

تاریخ اجرا: 1/6/98

نام سرپرست: حسین زحمتکش

مسئول فنی: حسین زحمتکش

شرکت کنندگان: خانم ها مهکامه نوری سرشت،سپیده رستمی از اعضا باشگاه و سیما حریری،لیلا زیبایی،شیرین حقیق به عنوان مهمان. آقایان حامد سیدی،رمضان محمدی سرشت،عزیز میرزایی،میثم جواهری،شهرام محسنی،حسین زحمتکش از اعضا باشگاه و محمد یوسفی،طاهر عابدین زاده،محمد میرزایی،قاسم قهقرایی به عنوان مهمان.

گزارش نویس: حسین زحمتکش

پشتیبان برنامه: خانم صدف ایرانی

هزینه برنامه: برای اعضا 60 و برای مهمانان 70 هزار تومان

آنتن دهی موبایل(همراه اول، ایرانسل): درون روستا و پای کار تا قبل از دشت هویج، هر دو اپراتور آنتن دهی خوبی داشتند. در منطقه دشت هویج آنتن دهی نبود. بعد از این منطقه تا گوسفند سرا آنتن دهی خوب بود. بر روی قله آنتن نداشتیم.

معرفی منطقه: روستای افجه از توابع بخش لواسانات شهرستان شمیران در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی تهران و در جوار دشت‌های هویچ و گرچال و قلل چهارگانه ساکا، پرسون، ریزان وآتشکوه واقع شده است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۰۴۰ متر است. آب و هوای روستای افجه به دلیل استقرار در ناحیه کوهستانی البرز در بهار و تابستان مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است. دشت هویج که به زبان محلی آن را گرچال یا گیاه چال می نامند یكی از زیباترین جاذبه‌های روستای افجه است كه در ارتفاع ۲ هزار و ۴۰۰ متری از سطح دریا و در بالادست مركز روستا، قرار دارد. روایت های تاریخی مختلف حکایت از آن دارند که در روزگار گذشته بخش وسیعی از زمین های این دشت به کاشت هویج اختصاص داشته،اما امروز اثری از این مزارع به چشم نمی خورد. رودخانه افجه از شرق این روستا و رودخانه تبله رود از داخل آن می‌گذرد.‏ آبشار پسچویک با ۱۵ متر ارتفاع در فاصله 1/5 کیلومتری شمال شرق افجه و در یال جنوبی قله پرسون قرار دارد و اطراف آن را درختان بلندی فرا گرفته اند که البته در این فصل از سال آبی ندارد.‏‏ آبشار موآب نیز در سینه‌کش قله ساکا و قبل از دشت هویج قرار گرفته است و ۱۸۰ متر ارتفاع دارد. جریان آب آبشار موآب در اواخر تابستان کاهش می‌یابد. حمام تاریخی روستا در مرکز بافت قدیمی واقع شده است. قدمت حمام به دوره صفوی یا اوایل حکومت قاجار برمی‌گردد. این حمام همچنان فعال و مورد استفاده مردم روستا است. برای رسیدن به افجه باید از طریق جاده لشگرک و گردنه قوچک وارد لواسان شده و مسیری که به طرف شرق میرود را ادامه دهیم تا به تابلوی روستای افجه برسیم.

نکات مورد توجه: در مسیر دو چشمه آب وجود دارد. یکی پس از پایان باغات و دیگری در انتهای دشت هویج که در صورت نیاز میتوان آب شرب مورد نیاز را تامین کرد. در مسیر تا قله چشمه دیگری وجود ندارد.

مسیر از ابتدا تا انتها به صورت پاکوب است و مشکل خاصی نیست. فقط برای استفاده از مسیر های میانبر که بعضا پاکوب هم دارند بهتر است از قبل بر روی نقشه این مسیر ها بررسی شوند.

دشت هویج و گوسفند سرای قبل از قله محل های مناسبی جهت کمپ هستند.

گزارش برنامه: اولین روز از آخرین ماه تابستان برای صعود به قله پرسون برنامه ریزی شده بود. از این رو 15 نفر از همنوردان ثبتنام کرده بودند. ساعت حرکت 5 صبح از مقابل درب باشگاه تعیین شده بود. طبق هماهنگی ها، 12 نفر از همنوردان قرار بود  از کرج تیم را همراهی کنند و 3 همنورد دیگر در تهران به ما اضافه شوند. راس ساعت 5 صبح حرکت خود را با یک دستگاه مینی بوس بنز آغاز کردیم. از کرج تا روستای افجه حدودا 70 کیلومتر است. سه همنورد دیگر در مسیر به ما اضافه شدند و در نهایت در ساعت 7:10 دقیقه به روستا رسیدیم. از ابتدا تا انتهای روستا جاده آسفالته کوتاهی است که البته عرض بسیار کمی هم دارد. در انتهای این جاده پارکینگی جهت توقف خودروها وجود دارد. در همان ابتدای مسیر، مراسم معارفه کوتاهی جهت آشنایی همنوردان انجام شد. بعد از معارفه صعود خود را آغاز کردیم. در همان ابتدا یک دوراهی وجود دارد که باید از سمت راست و جاده خاکی مجاور رودخانه حرکت کنیم. از پای کار تا منطقه دشت هویج مسیر به صورت جاده خاکی کم عرضی است که خودروهای آفرود به راحتی میتوانند از آن عبور کنند. ابتدا و انتهای این جاده پرشیب است. در میانه راه از باغات روستاییان عبور میکند. باغات سیب و گیلاس و گردو و سایر میوه ها. همچنین یک قهوه خانه کوچک با نام عمو حجت در همین قسمت وجود دارد. در انتهای باغات و در کنار جاده چشمه آبی قرار دارد که آب بسیار گوارا و خنکی جهت نوشیدن دارد و محل مناسبی برای صرف صبحانه است. با گذر از این چشمه به فاصله کمی مجددا به یک دوراهی میرسیم که باید از سمت راست آن حرکت کنیم. به جهت اینکه ابتدای صبح بود و برخی از همنوردان صبحانه میل نکرده بودند به دستور سرپرست، تیم با سرعت کمی حرکت میکرد و پس از طی 16/3 کیلومتر در ساعت 8:53 دقیقه به دشت هویج رسیدیم. در این منطقه چشمه آب و درختان زیادی وجود دارد که البته در انتهای دشت است و محل مناسبی جهت صرف صبحانه است. ما نیز در محوطه ای سرسبز و زیر سایه درختان به صرف صبحانه پرداختیم. قابل ذکر است که برای صعود به قله ساکا باید پیش از دشت وارد مسیر سمت چپ شده و پاکوب قله ساکا را طی کنیم. پس از 30 دقیقه که برای صرف صبحانه تعیین شده بود، مسیر خود را ادامه دادیم. مسیر به صورت پاکوب کاملا مشخص است. باید از کنار رود خانه ای که در این فصل از سال خشک است به میان دره برویم. از پای کار تا این نقطه در جهت شمال حرکت میکردیم و بعد از دره باید در جهت شمال شرق حرکت کنیم و قله در سمت راست ما قرار دارد. تمام مسیر به صورت پاکوب بسیار قوی و نسبتا عریض کاملا مشخص است و مشکل خاصی وجود ندارد. شیب مسیر زیاد نیست. مسیر کاملا سنگلاخی است و با سنگ های بعضا ریزشی. این پاکوب، مسیر اصلی است و تیم ها غالبا از این مسیر عبور میکنند. البته مسیر بسیار ایده آل و کاملا چالشی برای موتور سواران موتور کراس است که دو تن از آنان در حال صعود با موتورهایشان از این مسیر بودند. چند تیم کوهنوردی دیگر نیز جلوتر از ما در منطقه حضور داشتند. البته پاکوبهای دیگری نیز وجود دارد که مسیر را حدودا یک کیلومتر کوتاه تر میکند ولی شیب تند تری دارد. این پاکوب در سمت راست دره و بر روی دامنه غربی قله قرار دارد. در ساعت 11:40 دقیقه به گوسفند سرا رسیدیم. نیم ساعت استراحت کردیم و در ساعت 12:33 دقیقه بر روی قله قرار داشتیم. از پای کار تا قله 15/7 کیلومتر بود که با سرعت 3/1 کیلومتر در مدت 4ساعت 20 دقیقه طی کردیم. هوا بسیار مطبوع بود. باد کمی بر روی قله داشتیم که کمی از گرما کاسته بود. بر روی قله یک سوپرایز و جشن تولد نیز داشتیم. آقای جواهری دو روز از تولدشان گذشته بود و همنورد دیگر آقای عابدین زاده یک روز به تولدشان مانده بود. بنابرین بر روی قله به جشن تولد و پایکوبی پرداختیم. تصمیم سرپرست این بود تا ناهار را در دشت هویج صرف کنیم. پس بر روی قله تنها کمی تنقلات خوردیم تا انرژی کافی برای بازگشت داشته باشیم. پس از اینکه انرژی بسیاری از این شادمانی گرفتیم و خستگیمان حسابی در رفت، تصمیم به بازگشت گرفته شد. ساعت 13:23 دقیقه شروع به بازگشت کردیم. تصمیم سرپرست این بود که از همان مسیر رفت، بازگردیم. پس چنین کردیم. در راه بازگشت تا قبل از دشت فقط یک استراحت 10 دقیقه ای داشتیم و مجدد به حرکت خود ادامه دادیم. سرعت حرکتمان 2 کیلومتر بر ساعت بود و پس از یک ساعت و 30 دقیقه به دشت هویج رسیدیم. در محلی مناسب مشغول صرف ناهار شدیم. مدت صرف ناهار و استراحت 45 دقیقه طول کشید و بعد از آن به سمت پای کار حرکت کردیم. بالاخره در ساعت 17 به پای کار رسیدیم. بازگشتمان از قله تا پای کار بدون احتساب استراحتها 2 ساعت 40 دقیقه طول کشید. ساعت 17 سوار بر مینی بوس به سمت کرج حرکت کردیم و در بین راه آقای سیدی ما مهمان یک بستنی خنک و خوشمزه کردند. در نهایت در ساعت 19:40 دقیقه در کمال صحت و سلامت و شادمانی به محل باشگاه رسیدیم و به این روز خاطره انگیز پایان دادیم.