گزارش برنامه قله نواکوه(2800 متر)

• تاریخ اجرای برنامه : 1398/06/22

عقب دار: آقای رضایی

محیط زیست  :خانم مریم طارمی

مقدمه :

قله نوا کوه ، نمایان کوه و یا بقولی یخچال زیاران در قسمت شمالی روستای قاضی کلایه از توابع بخش مرکزی شهرستان  آبیک استان قزوین قرار دارد . این قله از قسمت شمال خود به روستا های تکیه ناوه ، عالی سر ، خورانک منتهی می شود . در بالای قله آثاری از معدن سنگ گرانیت مشهود است و رخ زیبای طبیعت با جاده های بی مفهوم معدن خراشیده شده . از روستای خورانک به سمت زیاران جاده ای خاکی موجود است که میتواند محل مناسبی جهت  ورزش دوچرخه کوهستان باشد البته یک شاخه از این جاده خاکی تا زیر قله  اصلی (حدودا یکصد متری قله ) امتداد دارد .

به لحاظ جانوری رد پای روباه و کبک مشهود بود .و پوشش گیاهی منطقه بیشتر بوته گون بود. در ابتدای یال صعود گوسفند سرایی وجود دارد که جاده خاکی انتهای روستا به آن منتهی می شود و چشمه فصلی در آن جریان داشت .

گزارش برنامه :

طبق برنامه باشگاه در روز جمعه ساعت 5 بامداد با استفاده از دو دستگاه وسیله شخصی به همراه 6 نفر از همنوردان به سمت اتوبان قزوین حرکت کردیم سپس از ورودی طالقان از اتوبان خارج شده به سمت زیاران رفتیم . در میانه روستای خوزنان از خروجی دست چپ که تابلو روستای قاضی کلایه را نشان میداد وارد جاده فرعی و باریک روستای قاضی کلایه شدیم . ابتدای جاده آسفالت جدید خود نمایی می کردد ولی از اواسط جاده قدیمی با چندین دست انداز وجود دارد . این جاده بطول تقریبی 4 کیلومتر است و بدون وجود علایم راهنمایی و رانندگی است و معبر آن در برخی نقاط باریک است . در ابتدای روستا نگهبانی وجود دارد که مانع ورود ماشین های غیر بومی می گردد. ولی در زمان حضور ما نگهبان حضور نداشت .  هر دو وسیله را در کنار مسجد تازه ساز روستا پارک نمودیم وازسرویس بهداشتی که در قسمت انتهایی پله های مسجد بود استفاده کردیم. .  بعداز بستن کوله ها به حرکت ادامه دهیم از شهر کرج تا قاضی کلایه حدود یک ساعت و نیم و تقریبا 75 کیلومتر راه است . ساعت 6:30 دقیقه ،از جاده بالایی ابتدای روستا که  دارای  شیبی ملایم است و تا انتهای روستا آسفالت شده  شروع به پیمایش کردیم ارتفاع پایه کار 1900 متر و قله هم 2800 بود . و کلیه یال های قله با شیبی مناسب به روستا ختم می شد . در انتهای جاده خاکی و پس از گدز از گوسفند سرا که چوپان بد اخلاقش درحال خارج کردن گوسفندان بود .و سگ های گله به استقبالمان با پارس کردن های مکرر آمده بودند . وارد دره کم آبی شدیم و بساط صبحانه را پهن کردیم . بعداز صبحانه مراسم معارفه انجام شد و از یال پیش رو که در جهت شمال غربی روستا بود صعودمان را با طی شیبی کوتاه آغاز کردیم . و از پاکوبی که وجود داشت و بصورت تراورس به زیر گردنه زیر قله امتداد داشت استفاده کرده در جهت شمال شرق حرکت کردیم . در راه چشمه های زیادی وجود داشت که با توجه به زمانن حضور ما کم آب شده بودند. در راه هر یک ساعت و بنا بر ضرورت توقف های داشتیم . . دیدن خرابکاری معدنی که فعال بود و چهره طبیعت را مخدوش کرده بود کمی آزارمان داد . بهر حال در بعضی قسمت ها بناچار وارد جاده معدن شدیم و از طریق یال جنوب غربی قله در ساعت 11 قله زیبای نوا کوه را صعود کردیم . از بالای قله قلل سات . شاه البرز . سپید قطور که در قسمت شمال غربی قله بودند و قله شان غرق در ابر بود خود نمایی می کردند. قله کله سنگ هم در امتداد قلل یاد شده زیبا و خیال انگیز بود . در سمت شمال قله دیواره و سد طالقان چشم انداز زیبایی داشت و در کنار آن قله قلعه ارژنگ هم قابل رویت بود . در قسمت شمال شرقی قلل آسمان کوه .خوراسان کوه .شاه کرم و با کمی دقت ناز هم دیده می شد. در قسمت جنوب قله هم پیغمبر کوه و پلنگ کوه قرار داشتند. و صد البته در مسیر رودخانه طالقان یا همان طالقان پایین به سمت دشت رجا و رازمیان دریایی از ابر خفته در پای قله سیالان زیبایی خاصی ایجاد کرده بود . بعداز کمی عکاسی و معرفی قلل یاد شده توسط آقای بیک زاده . در ساعت 11:55 از مسیر صعود فرود آمدیم و در کنار چشمه ای که زیر درختان تبریزی و بید قرار داشت در ساعت 13:50 توقف و مشغول صرف ناهار تا 14:20 شدیم و در نهایت از مسیر صعود فرود آمده و در ساعت 16:35 به پایه کار رسیدیم . و با طی کردن اتوبان شلوغ و پر ترافیک قزوین ساعت 18:30 به کرج رسیدیم .

با سپاس از سرپرست خوب برنامه و همنوردانی که در کنارشان این صعود دلچسب انجام پذیرفت