گزارش برنامه قله علم کوه (1399/06/19)

• تاریخ اجرای برنامه : 1399/06/19

گزارش برنامه صعود به قله علم کوه ( مسیر حصارچال)

نام منطقه: کلاردشت، مرزن آباد، روستای رودبارک

گزارش نویس و ارتباط با پشتیبان: خانم پونه خلج

اسامی شرکت کنندگان: خانم ها معصومه بخشیان، معصومه درخشان

آقایان: بهمن خرسندی، محمود علیپور، یونس پورکاووس، طاهر بی پروا، قدرت عارفی

وضعیت آنتن دهی: در طول مسیربسیار ضعیف، در روی قله آنتن هست.

منطقه علم کوه(تخت سلیمان) با دارا بودن بیشتر از 40 قله بالای 4000 متر همواره یکی از مناطق مورد توجه کوهنوردان بوده است. این منطقه که در 20 کیلومتری کلاردشت قرار دارد، به سبب وجود یخچال ها و مسیر های فنی متعدد برای کوهنوردی و سنگنوردی، به عنوان یکی از پایگاه های اصلی کوهنوردان به شمار می‌رود. از این میان علم کوه با ارتفاع 4850 متر به عنوان دومین قله بلند ایران شناخته میشود. این کوه به علت مسیرهای فنی متعددی که برای صعود دارد توسط برخی به عنوان K2 ایران نام برده میشود.
از مسیر های معروف صعود به این قله میتوان از مسیر جبهه جنوبی(حصارچال)، جبهه شرقی یا سیاسنگ، گرده آلمان ها و همچنین مسیر جبهه شمالی از طریق دیواره علم نام برد. علم کوه از جهت شمال به قله شانه کوه، از جنوب به قله خرسان و از شرق به قله های شاخک متصل است. سه یخچال عظیم در جهت های مختلف این کوه قرار دارند که عبارتند از: یخچال علم چال در شمال، یخچال هفت خان در غرب، یخچال خرسان در جنوب. علم کوه در حدود یک قرن پیش در سال 1281 خورشیدی برای نخستین بار توسط یک گروه آلمانی به نام برادران مولر شناسایی شد.

بر طبق تقویم ورزشی باشگاه کوهنوردی آسمان البرز در هفته سوم شهریورماه، صعود از حصارچال برنامه ریزی شد. بنابر هماهنگی های انجام شده توسط سرپرست برنامه ، بنا بود این برنامه با رویکرد بزرگداشت موسس باشگاه آسمان البرز جناب آقای بابک دکترزاده انجام گیرد. به همین علت 6 تن از همنوردان قدیمی آقای دکترزاده از تبریز شهرستان مرند تشریف آورده بودند که 2 تن از آنها  از کرج با تیم همراه بودند و 4 تن از آنها را قرار بود در تنگه گلو ملاقات کنیم. قرار بود همگی ساعت 11 صبح چهارشنبه 19 شهریور از جلوی دفتر باشگاه حرکت کنیم که با 40 دقیقه تاخیر حرکت کردیم. در ساعت 16:30 به رودبارک رسیدیم در آنجا 3 نفر از اردبیل به گروه پیوستند. در ساعت 17:15 سوار بر نیسان شدیم به طرف تنگه گلو حرکت کردیم و 2 ساعت بعد به محل رسیدیم و دوستان مرندی خود را ملاقات کردیم. بنابر صلاحدید سرپرست همانجا چادر زدیم. آسمان پر از ستاره شب لذت بخشی را برای ما رقم زد. پنجشنبه در ساعت 4 صبح حرکت خود را آغاز کردیم و در ساعت 5:30 به حصارچال  در ارتفاع 3750 رسیدیم توقف کوتاهی برای صبحانه داشتیم و تعدادی از همنوردان به سمت چشمه ای در حصارچال رفتند و بطری های خود را پر کردند. یکی از نمادهای دشت حصارچال قله مناره است که به جهت شکل خاصی که دارد جلوه زیبایی به دشت داده و به راحتی قابل تشخیص است. اگر رو به قله مناره بایستید مسیر پاکوب قله تقریبا در سمت راست شما قرار میگیرد و قله بین مناره و سمت راست شما است. وقتی تیم شیب تند سیاه سنگ را رد کرد کمی خسته شدند سرپرست تمامی اعضا را دور هم جمع کردند و گفتند چشمان خود را برای چند ثانیه ببندید بعد با صدای بلند نام آقای علافی( مربی آقای بابک دکترزاده) و بابک را صدا بزنید ایشان گفتند روح این بزرگواران شاهد ما هستند بعد از انجام این کار انگار گروه جان تازه ای گرفت و راه افتاد. در ساعت 11:30 تمامی اعضا در سلامت کامل بر بلندای دومین قله مرتفع ایران ایستادند. عکس یادگاری با بنر بزرگی که عکس آقای دکترزاده و همچنین باشگاه آسمان البرز بود گرفتیم و صعود خود را به روح بزرگ ایشان تقدیم کردیم. خانم معصومه درخشان تعدادی بادکنک سفید و مشکی با خود آورده بودند که با مساعدت تعدادی از همنوردان بادکنک ها را باد کردند و به یاد آقای دکترزاده بادکنک ها رها شدند. درساعت 12:10 به سمت پایین حرکت کردیم و در ساعت 16:30 به تنگ گلو رسیدیم و بعد از صرف ناهار و جمع آوری کمپ سوار بر نیسان شده به سمت رودبارک حرکت کردیم.در ساعت 19:20 سوار بر مینی بوس به سمت کرج حرکت کردیم در مرزن آباد توقفی برای شام داشتیم و در آخر ساعت 1:12 بامداد جلوی درب باشگاه رسیدیم و برنامه خاتمه یافت.