گزارش برنامه قله شاهنشین (1399/06/21)

• تاریخ اجرای برنامه : 1399/06/21

به نام خدا

گزارش کوهنوردی جمعه۲۱شهریور۱۳۹۹ قله شاه نشین:

قله شاه نشین یکی از قلل رشته کوه های البرز مرکزی است .و بر روی خط الارس سراسری توچال قرار گرفته است که از سمت شرقی به گردنه ی شهرستانی و قله توچال و از غرب نیز به امام زاده داوود  ختم می‌شود.

این قله از مسیر های امام زاده داوود ،شهرستانی و توچال قابل صعود می‌باشد.

از مسیر توچال می‌توان بعد از عبور از ولنجک(بام تهران)ایستگاه۲،ایستگاه۵،ایستگاه۷و همچنین از طریق میدان سربند می‌توان بعد از عبور از دره ی اسون ،إسپیدکمر و ایستگاه ۷تله کابین به آن دسترسی پیدا نمود.

خط الارس اصلی توچال(شرق به غرب)از گردنه ی قوچک در شمال شرقی تهران شروع شده بعد از طی قلل(داراباد،سیاه بند،پیاز چال،شاه نشین،بازارک،لوارک«گردنه ی لت»،سیاه سنگ و مناره)در روستای مورود در جاده چالوس (پل خواب) به پایان می‌رسد.طول تغییری این خط الارس حدود ۵۰کیلومتر می‌باشد که قلل فرقی فراوانی را در خود جای داده است شاه نشین از سمت شرق به وسیله ی گردنه ی شهرستانک(که دران هتل توچال و ایستگاه ۷تلکابین قرار دارد.)به توچال

۱)شاه نشین از غرب به منطقه امان زاده داوود

۲)شاه نشین از شمال به روستاهای شهرستانک ،شکراب.

۳)شاه نشین از جنوب به شهر تهران منتهی می‌شود .

این قله پس از توچال بلند ترین قله ی خط الراس است .

مسیر های صعود:

مسیر های جنوبی صعود این قله،دره‌ی درکه،پناهگاه پلنگ چال ،اشتر کردن و قله و امام زاده داوود می‌باشد و مسیر شمالی صعود آن هم از روستای شهرستانک شروع میگردد همچنین این قله رامینمان پس از صعود توچال با پیمایش خط الراس و یا از مسیر ایستگاه هفتم،تله کابین و پیمایش خط الراس صعود کرد مسیر امام زاده داوود به ایستگاه هفتم تله کالین از دامنه های جنوبی این تراورس می‌کند.

گزارش صعود به شاه نشین از مسیر امام زاده داوود:

مسیر باز گشت :بام تهران از طریق ایستگاه۷تله کابین توچال

تاریخ :۲۱/شهریور/۹۹

بلندای قله ی شاه نشین :۳۸۷۶

مسیر صعود:از امام زاده داوود به سمت اشتر گردن و سپس به سمت قله شاه نشین و بعد از آن حرکت روی خط الراس توچال به سمت ایستگاه ۷توچال یک برنامه ی سنگین برای هم هوایی در ارتفاع حدود ۳۹۰۰متری

زمان اجرای برنامه:۶:۱۰صبح

۹)میاندار:آقای مهیار صادقی

۱۰)پشتیبان برنامه:خانم حاله یزدانی

۱۱)حفظ محیط زیست:کل تیم

افراد حاظر در برنامه :آقای رمضان محمدی سرشت،خانم سمیه حدادی،آقای سیدیان،آقای علیرضا فریدی،خانم حمیده رادفر،آقای فرهاد قرایی،آقای فرهاد علی نژاد،خانم معصومه نظری،خانم سیما ترابیان ،آقای رضا بیات،آقای امین ابراهیمی ،آقای سعید شجاع،خانم سارا اولاد علی،آقای رحیم حمیدی پور،آقای عزیز میرزایی ،آقای داوود دانایی،خانم افسانه اکبر لو ،خانم نرگس کلهر،خانم فایده تقی زاده ،خانم سحر رحیمی،خانم شیرین حقیقی،خانم مریم فلاحت پیشه،آقای مهیار صادقی

شرح روز:

جمعه ساعت۴:۱۵دقیقه قرار حرکت -کرج /خیابان طالقانی شمالی به سمت ازادگان/نبش خیابان شهروز/

با عظیمی برای پیمایش جدید همراه همنوردان توانمند و مهربان .

مسیر انتخاب شده از سمت امام زاده داوود بود گروه ساعت۴:۱۵سوار اتوبوس شدند و بعد از گذشت اندک زمانی که همه ی همنوردان درمحل حاظر شدند اتوبوس در ساعت ۴:۲۵ حرکت کرد.مسیر بسیار خلوت بود و بعد از طی مسیر داخل شهر وارد اتوبان کرج -تهران شدیم و برای مدیریت زمان با درایت سر پرست گروه صبحانه عم داخل اتوبوس طی شدتا وارد جاده ی امام زاده داوود شدیم .

امام زاده داوود:یکی از مشهور ترین امام زاده های اطراف تهران است که در کوهستان های شمال غربی تهران واقع سده و از لحاظ جغرافیایی منطقه سردبیری میباشد جاده ی بسیار پر پیچو خمی دارد و باعث شد تعدادی از افراد گروه حالت سر گیجه و تهوع پیدا کنند به همین دلیل اتوبوس برای مدت زمان کوتاهی توقف داشت تا مسافرانش پیاده شوند و هوایی عوض شود حدودا ساعت۵:۳۰توقف کوتاهی بود و دوباره سوار اتوبوس شدیم و به مسیر خود ادامه دادیم .

ساعت۶:۱۰به مقصد رسیدیم و گروه از اتوبوس پیاده شدند و بعد از طی مسیر نه چندان زیاد به ورودی روستا که از زیر بازارها میگذشت رسیدیم .

اعضا برای خواندم نماز به سمت امام زاده رفتند اما متاسفانه امام زاده تعطیل بود اما به ناچار جلوی درب امام زاده نماز صبح را به جا آوردند .۶:۳۵دقیقه بعد از نماز به راه خود ادامه دادیم تا خارج از روستا یک توقف کوچک داشتیم برای استفاده از سرویس بهداشتی سپس در محوطه خارج از روستا اعضا شروع  به معارفه کردند.

(به همراه عکس)

حدودا ساعت۷:۱۰به مسیر ادامه دادیم با شیب کم به دامه ی کوه رسیدیم ساعت۸:۱۰برای استراحت توقف داشتیم و۸:۲۰ادامه مسیر بعد از صرف آب ،بعد از طی مسیر ساعت۹:۱۰برای استراحت توقف داشتیم در ارتفاع۳۱۸۰متری و دوستان با تنقلاتی که همراه داشتند از همدیگر پذیرایی کردند مانند همیشه مترو صفه در بین دوستان موج میزد.

دوباره به راه خود ادامه دادیم ساعت۱۰:۲۰برای استراحت توقف داشتیم بین سالی که قله ی پلنگ چال رو به قله ی شاه نشین وصل میکرد.طبیعت بکر و زیبا با پوشش گیاهی (آویشن ،مرزه کوهی)

دره ی پلنگ چال روبه روی ما و نیمی از تهران برج میلاد کاملا مشهود بود و قله ی پلنگ چال سمت راست و مسیر قله ی شاه نشین سمت چپ ما قرار داشت دوستان بعد از صرف میانوعده تجدید قوا و نیرو کرده و ساعت۱۰:۴۰به راه خود ادامه دادند .ازاین جا به بعد مسیر شیب تندی به خود گرفت پوشش گیاهی کمتر شد و مسیر سنگلاخی بود و نشان از دمای پایین در شب بود زیرا باعث شده بود سنگ ها به دلیل تغییر دمای شب و روز بخ صورت تخته ای و صفحه ای خرد شوند و به سمت دامنه ریزش کنند صدای زیبایی موقع قدم گزاشتن روی سنگ ها ایجاد میشد .

ساعت۱۱:۲۵بعد از طی مسافتی سخت و شیب دار و نفس گیر برای استراحت چند دقیقه ای در مسیر نشستیم و همنوردان شروع به نوشیدن آب کردند .۱۱:۳۵به سمت قله حرکت کردیم و ساعت۱۲:۳۰به قله رسیدیم لحظه ی بسیار باشکوهی بود که بعد از طی مسیری سخت نهایتا به مقصد تیمی خود رسیده بودیم .همنوردان شروع به گرفتن عکس یادگاری کردیم و اعضا گروه ناهار را روی قله صرف کردند و گروه تصمیم به حرکت به سمت ایستگاه۷توچال گرفتند تعدادی از افراد گروه تصمیم گرفتند به سمت ایستگاه رفته و به قله توچال صعود کنند و تعدادی از اعضا نیز ترجیح دادند که با آرامش از ارتفاع پایین و صعود به قله نداشته باشند.و به دلیل نامیاعد بودن هوای کوهستان از تصمیم صعود به قله ی توچال منصرف شدیم ساعت۲:۱۲به ایستگاه رسیدیم و آماده ی سوار شدن به تله کابین شدیم اما صف بسیار طولانی بود .هنگامی که به پایین کوه رسیدیم ساعت۶:۳۰دقیقه بود مسیر طولانی به حدود ۲۰دقیقه را پیاده روی داشتیم تا به اتوبوس رسیدیم و ساعت۶:۵۰سوار اتوبوس شدیم در داخل اتوبوس بچه ها شروع به خواندم ترانه کردند و سرود ملی که واقعا جا دارد که از خانم سیما ترابیان و خانم سمیه حدادی به خاطر صدای دلنشین و انرژی بخششون در طول مسیر و داخل اتوبوس به اعضا انتقال دادند کمال تشکر و قدردانی را داشته باشیم .مسیر تهران تا کرج بسیار عالی بود ساعت۸:۱۵بود که به مکان حرکت اولیه بازگشتیم و همه بعد از خدافظی به سمت خانه هایشان رهسپار شدند.