گزارش برنامه قله آراکوه

موقعیت قله آرا کوه از جنوب شرق به: روستای کمرد و فاز یازده شهر جدید پردیس
از شمال غرب: به سد لتیان و لواسان
از جنوب غرب: به جاجرود

مسیر های صعود:    1-از روستای کمرد (مسیر معمول )

2-از سد لتیان
موقعیت آبشار کمرد آبشار کمرد در بیست کیلومتری تهران مابین جاجرود و شهر
جدید پردیس قرار دارد، یکی از غارهای این آبشار 20 متر
مساحت دارد.
در پشت این آبشار نیز غار کوچکی معروف به غار “چهل
دختر” واقع شده است که افسانه های محلی از ورود چهل
دختر به غار و برنگشتن آنها حکایت دارد

شرح برنامه:
طبق قرار قبلی و از پیش تعیین شده همه 21 همنورد راس ساعت 04:30 بامداد جمعه 26 فروردین سال1401
جلوی باشگاه آسمان البرز واقع در کرج، طالقانی شمالی جمع شدند و با

دو عدد مینی بوس راس ساعت 04:40
دقیقه به سمت روستای کمرد حرکت کردند. الزام به ذکر است که دو نفر از همنوردان از تهران و

با ماشین شخصی با ما ملحق شدند. راس ساعت  06:15 به روستای کمرد رسیدیم و در محل ایستگاه مینی بوس که فضای بازی
داشت توقف کردیم و نهایتا راس ساعت 06:15 همه همنوردان از ماشین پیاده شدند و بنا به درخواست سرپرست جهت نرمش و گرم کردن کلی آماده شدند.

همه همنوردان یک حلقه زدند و سرپرست شروع به گرم کردن کرد به نحوی که عضالت پا و باالتنه به خوبی گرم شوند تا در طول مسیر از گرفتگی عضه افراد جلوگیری گردد زیرا مسیر طولانی بوده

و در چند نقطه نیز شیب داشتیم.

بعد از نرمش کامل راس ساعت  06:35 دقیقه همه همنوردان طبق برنامه از قبل اعالم شده و با توجه به وظایف اعالم شده با نظم و ترتیب کامل حرکت خود را از پارکینگ آغاز کردند و طبق تجربه قبلی سرپرست و با نگاه کردن به ترک ثبت شده قبلی مسیر خود را از سمت جاده آسفالت ادامه دادند. پس از تقریبا نیم ساعت به آبشاردکمرد رسیدیم که البته فاصله آبشار کمرد تا روستا کمتر است ولی

در طول مسیر چند بار ایستادیم و لباس کمکردیم. مسیر منتهی به آبشار کمرد بسیار زیبا و دل انگیز بوده و در طول این دره با درختان انبوه پوشیده شده
است، با توجه به خنک بودن هوا و فصل بهار عده ای نیز جهت شب مانی در آبشار مانده بودند که اول صبح هوایی مطبوع و فضایی زیبا و آرام داشت.

در محل آبشار توقف نکردیم و سریع به مسیر خود ادامه دادیم و از سمت چپ آبشار عبور کردیم و پس از کمی پیمایش در مسیر به یک جاده خاکی رسیدیم و آن را ادامه دادیم و کم کم به سمت راست متمایل شدیم و از جاده خارج شدیم تا کم کم به مسیر دکل برق بزرگ که در سمت راست جاده قرار داشت برسیم و از آنجا به سمت چپ متمایل شده و روی یال برویم.
قبل از رسیدن به دکل برق در گوشه ای راس ساعت  08:30 برای خوردن صبحانه توقف کردیم،

به طرز زیبایی نیز
چند سگ سفید رنگ از همان ابتدای روستا با ما همراه شدند و برای صبحانه نیز در کنار ما ماندند.

در نهایت نیز این سگها تا قله با ما بودند

پس از خوردن صبحانه راس ساعت  08:35 به اتفاق همه همنوردان به مسیر حرکت خود ادامه دادیم.
پس از چند مسیر پیچ و خم دار جاده باالخره به دکل برق رسیدیم و سپس به چپ متمایل

شدیم و مسیر را روی
یال سنگی ادامه دادیم که البته سنگ الخی بوده و پاکوب آن چندان مشخص نمی باشد.

در این قسمت فاز یازده پردیس قابل مشاهده می باشد.

در ادمه مسیر به منظور نوشیدن آب و استراحت کوتاه کمی توقف کردیم و سپس به مسیر خود ادامه

دادیم تا به یک مسیر خط الراسی رسیدیم که مسیر و عظمت قله آرا کوه از دور کامال مشخص بود.
هوا کامل ابری بود ولی هنوز بارانی نباریده بود و با توجه به شرایط پیش بینی هوا قصد داشتیم

تا قبل از ساعت دوازده به قله برسیم، لذا با توجه به اینکه روی مسیر خط االراسی قرار داشتیم از همه همنوردان خواستیم تا کمی بیشتر گام برداری کنند.
در سمت چپ مسیر خط الراسی از دور قله نمایان بود که در تصویر مشخص می باشد.

مسیر خط الراسی را دادمه دادیم و تا قبل از قله از مسیر زین اسبی عبور کردیم تا

به شیب اول قله رسیدیم، در ابتدای شیب منتهی به قله دو مسیر برای صعود وجود دارد مسیر سمت چپ مسیر مناسب زمستانه و مسیر سمت
راست شیب که پاکوب کوچکی نیز دارد مناسب فصل غیر زمستان میباشد، ما نیز با توجه

به پیشنهاد سرپرست و شناسایی مجدد مسیر مسیر سمت راست را انتخاب کردیم.
در نهایت راس ساعت 11 در کمال صحت و سالمت همه تیم به قله آرا کوه رسیدند و مشغول گرفتن عکس
یادگاری شدند.

راس ساعت 11:40 پس از گرفتن عکس تیمی و تکی همه به سمت روستا روانه شدند و

همان مسیر صعود را برای فرود انتخاب کردیم.
نکته: در صورت مساعد نبودن شرایط جوی مسیر بازگشت زمستانه کمی متفاوت میباشد و میتوان از ضلع
جنوبی شرقی قله فرود را آغاز کرد و کم کم به سمت شرق متمایل شد و از همه دره ها را بصورت تراورسی عبورکرده  تا به دره آخر برسیم و در نهایت به مسیر جاده خاکی ابتدای پیمایش رسید.

راس ساعت  15:00 به آبشار کمرد رسیدیم و جهت استراحت، خوردن نهار و بازدید از آبشار توقف کردیم.

ین آبشار که میتوان گفت ترکیب چندین آبشار بوده فضای زیبایی دارد و مسیری دارد که میتوان با احتیاط
کامل از آن از طریق مسیر کوتاه و البته داالن مانند و کمی تنگ به باالی آبشار رسید که دو نفر از همنوردان نیز از این مسیر عبور کردند.
سپس راس ساعت  16:10 آبشار را ترک کردیم و در نهایت راس ساعت  16:40 به پارکینگ رسیدیم و پس از
عکس یادگاری پایان برنامه جهت سر کردن بدن آماده شدیم.
تمرین های کششی مناسب برای سرد کردن بدن پس از پیمایش 5.13 کیلومتر بسیار الزم میباشد از این رو از همه خواسته شد تا این تمرین ها را انجام دهند.

راس ساعت 17:00 همگی سوار دو مینی بوس شدیم و به سمت کرج حرکت کردیم. دو مهمان ما از تهران

(خانم مارال یوسفی و آقای رضا قاسمی)که با ماشین شخصی آمده بودند پس از خداحافظی کمی زودتر مار ا ترک کردند و روانه تهران شدند. سایر 21 نفر نیز به سمت کرج حرکت کردیم و راس ساعت  19:10 همگی در کمال صحت و سالمت به باشگاه آسمان البرز رسیدیم و برنامه به لطف خدا با سالمتی کامل و طبق پیش بینی ها به
پایان رسید.

از جنوب غرب: به جاجرود
39S 567738 E 3958327N کار پای مختصات
39S 565170E 3959976 N قله مختصات
مسیر های صعود 1-از روستای کمرد (مسیر معمول)