گزارش برنامه قله کندر

ارتفاع قله: 3250 متر، ارتفاع پای کار: 1950 متر

پوشش گیاهی منطقه: کنگر، کوما و کرزنگ، شنگه، مور، گزنه و گل ختمی

گونه های جانوری: مرغ کوهی، دال، کپک، روباه و گرگ، سبزه قبا، زرده قبا

مسیر: ابتدای جاده چالوس، روستای کندر، این روستا در فاصله 24 کیلومتری شمال شرق شهر کرج واقع می­باشد.

زمان اجرای برنامه: جمعه برابر با 23/03/1399

مسافت طی شده: تقریبا 15 کیلومتر

مدت زمان برنامه: تقریبا 13 ساعت

موقعیت قله: قله کندر از جنوب به قله لیزه (2830 متر)، از شرق به پهنه حصار (3270 متر) و از جنوب غرب به لیچه (2870 متر) منتهی می­شود.

سرپرست برنامه: آقای رمضان محمدی سرشت، جلودار: علی مرادی، عکاس : آقای امیر ابراهیمی، زمان دار و ارتباط با پشتیبان : سرکار خانم هدا احسانی، فیلمبردار: رامین کارخانه، پزشک و امدادگر: آقای دکتر حسن زاده، گزارش برنامه و عقب دار: آقای داود دانائی

پشتیبان برنامه: خانم نسرین صابری

تعداد افراد حاضر در برنامه: 14 نفر، اعضا باشگاه: دو نفر ، اعضای مهمان: دوازده نفر

وضعیت آب در مسیر: در مسیر آب آشامیدنی وجود ندارد هر چند که یک رود آب در امتداد مسیر صعود وجود دارد که قابل آشامیدن نیست.

مسیر ثبت شده برنامه با استفاده از اپلیکشن wikiloc در تصویر زیر مشخص شده است

مسیر برنامه صعود به قله کندر که توسط همنورد عزیزمان جناب آقای امیر ابراهیمی با اپلیکشن Wikiloc ثبت و ذخیره شد.

شت کندر نیز که برای اولین بار امسال چهره بسیار زیبا و دیدنی خود را در دامان طبیعت نشان داد و بسیاری از گروه های گردشکری برای رفتن به آنجا تبلیغ می­کردند در روستای کندر بخش آسارا قرار دارد. کندر به نام های دیگری مانند “کهن دور” هم خوانده می­شود به این دلیل کهن دور نامیده می­شود که اشیاء قدیمی در آنجا یافت شده است و دلیل اینکه به آن “کن دور” می­گویند این است که به امام زاده داود راه دارد.

شرح برنامه:

روز جمعه تاریخ 23/03/139 صبح ساعت 4:50 طبق برنامه ریزی قبلی همه دوستان همنورد جلوی باشگاه آسمان البرز جمع شدند. با توجه به موقعیت خاص کشور از لحاظ بیماری کرونا از همه دوستان خواسته شده بود تا طبق پروتکل های وزارت بهداشت و توصیه فدراسیون کوهنوردی موارد ایمنی را رعایت کنند. از همگان خواسته شده بود تا حتما ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند، هر شخص وسایل مورد احتیاج را شخصا به همراه داشته باشد. همچنین به منظور رعایت هر چه بهتر فاصله اجتماعی و با توجه به تعداد افراد حاضر در برنامه (14 نفر) باشگاه آسمان البرز اقدام به تهیه یک دستگاه اتوبوس کرده تا آسایش همگان فراهم گردد.

پس از بررسی سرپرست محترم برنامه نسبت به حضور همه افراد ثبت نام کننده راس ساعت 5:20 اتوبوس از جلوی باشگاه آسمان البرز حرکت کرد و به مسیر خود در ابتدای جاده زیبای چالوس ادامه داد، راس ساعت 5:34 در همان حوالی ابتدای جاده چالوس به سمت راست وارد مسیر فرعی روستای کندر شدیم که تابلو آن در جاده مشخص است، نشانه دیگر مسیر نیز علامت حد ترخص در جاده می باشد.

مسیر جاده تا روستای کندر کاملا آسفالت بوده و مملو از سربالایی های با برخی پیچ های تند می­باشد، در نهایت راس ساعت 6:05 به روستا رسیدیم و در مسیر خود از خیابان چهل تن (در هنگام ورود به روستا این خیابان در سمت راست قرار دارد) عبور کردیم.

خیابان چهل تن در ورودی روستای کندر، مسیر ادامه حرکت از روستا برای صعود به قله

لازم به ذکر است در مسیر روستا آنتن دهی گوشی همراه برای سیم کارت ها ی ایرانسل و همراه اول مناسب می­باشد. راس ساعت 6:12 همگی از اتوبوس پیاده شدند و به درخواست سرپرست برنامه همه همنوردان خود را معرفی کردند و در نهایت پس از تقسیم وظایف از طرف آقای محمدی به برخی از دوستان جهت همکاری در طول مسیر ساعت 6:14 پیمایش از جاده خاکی خروجی خیابان ذکر شده آغاز شد.

مسیر جاده خاکی که از بالای روستا عبور می­کند و مسیر های چشم نواز بسیاری دارد

پس از تقریبا یک ساعت پیمایش (ساعت 7:11) در مسیر جاده خاکی که از روستا خارج می­شود و گذر ار کوچه باغ هایی که در مسیر قرار دارند در یک محل زیبا که مسیر آب از آنجا عبور می­کرد برای صرف صبحانه توقف کردیم. محل توقف برای صبحانه کنار یک سیل بند است که آب پشت آن جمع شده و منظره زیبایی دارد و با توجه به اول صبح همه فضای اطراف سایه کامل است که برای یک استراحت کوتاه بسیار مناسب می­باشد.

پس از صرف صبحانه راس ساعت 7:33 به مسیر خود از سمت چپ سیل بند ادامه دادیم و کم کم روی یال قرار گرفتیم. با توجه به کم شدن فعالیت های بدنی همنوردان در ایام قرنطینه به مدت تقریبا بیش از سه ماه از سرپرست محترم خواسته شد تا هر جا که دوستان خسته شدند و یا نیاز به نوشیدن آب داشتند استراحت اعلام کنند. راس ساعت 8:10 یک استراحت کوتاه برای آشامیدن آب از طرف سرپرست اعلام شد و در ادامه راس ساعت 8:15 به مسیر خود ادامه دادیم.

ادامه مسیر به سمت قله

ساعت 8:35 استراحت کوتاه برای نوشیدن آب و هماهنگی کامل همه همنوردان اعلام شد، ساعت 8:43 دوباره حرکت کردیم. در این هنگام کم کم شیب مسیر کمی بیشتر و بیشتر شد و در راس ساعت 10:38 یک استراحت مجدد اعلام شد زیرا برخی از اعضا با فاصله بیشتر نسبت به افراد ابتدای مسیر حرکت می­کردند، در این مرحله سرپرست نیز ارتفاع طی شده را اعلام کرد که از طریق نرم افزار ViewRanger در حدود 2805 متر را نشان می­داد و پس از برخی توضیحات فنی لازم در مورد قله و مسیرهای صعود راس ساعت 11:14 اعضای تیم دوباره برای حرکت مجدد به سمت قله آماده شدند و در مسیر از یال سرسبز و پوشیده از پوش گیاهی متنوع و رنگارنگ خیره کننده حرکت کردیم

نهایتا تیم پس از وقفه های متعدد به دلیل خستگی راس ساعت 12:30به ارتفاع 3050 متری رسید و که نزدیک قله اصلی مورد نظر جهت صعود بود. با توجه صرف زمان زیاد و کمی دور شدن از برنامه زمانی اصلی به توصیه سرپرست تیم در اینجا کمی استراحت کرد و مسیر پایانی اعلام شد، هر چند مسیر اصلی قله کمی بیشتر فاصله نداشت ولی به دلیل محدودیت زمانی از ادامه مسیر انصراف دادیم.

ارتفاعات همجوار قله کندر به ارتفاع 3050 متر

با کم کردن ارتفاع همگی برای صرف نهار راس ساعت 13:06 آماده شدند، پس از صرف نهار و رفع خستگی و کمی استراحت ساعت 13:48 مسیر بازگشت به روستای کندر آغاز گردید.  راس ساعت 17:20 به مسیر اولیه که در آنجا صبحانه صرف شد رسیدیم و برای استراحت کوتاه و نوشیدن آب کنار آب زیبای مسیر توقف کردیم و ساعت 17:45 به مسیر خود به سمت روستا ادامه دادیم.

ساعت 18:34 به باغ های ابتدای روستا رسیدیم، از همان ابتدا افرادی مشاهده می­شد که در جمع خانوادگی مشغول میل کردن هندوانه بودند و همنوردان دوست داشتند چنین فرصتی نصیب آنها گردد و کسی آنها را به صرف هندوانه دعوت کند، در نهایت در مسیر یکی از باغ ها چند خانواده خون گرم آذری مشغول میل کردن هندوانه بودند که به توجه به درخواست اعضا به آنها تعارف کردند و همه اعضای تیم را با مهربانی و خون گرمی به صرف هندوانه دعوت کردند (با سپاس از این خانواده محترم).

پذیرایی یک جمع خانوادگی محترم به صرف هندوانه برای تمامی اعضای تیم کوهنوردی

راس ساعت 19:31 همه به ابتدای خیابان چهل تن در روستا ی کندر رسیدیم و با اتوبوس به سمت کرج حرکت کردیم و راس ساعت 20:20  به انتهای مسیر واقع در روبروی باشگاه آسمان البرز رسیدیم.

با سپاس فراوان از همه همنوردان عزیز که با همکاری و همدلی خود یک روز بسیار خوب را با هم ساختیم، انشالله تعالی در برنامه های بعدی نیز افتخار حضور داشته باشیم.