گزارش برنامه قله پورا

گزارش نویس : ساقی گودرزی
سرپرست و مدیر فنی : رمضان محمدی سرشت

موقعیت قله و منطقه :

قله پورا به ارتفاع 2900 متراز قله های البرز مرکزی در استان البرز ودر نزدیکی شهر کرج و مشرف به روستاهای ارنگه وکندر میباشد. برای صعود به این قله چندین مسیر از جمله روستاهای ارنگه،روستای کندر و جاده چالوس وجود دارد که طبق تقویم برنامه باشگاه آسمان البرز ، روستای ارنگه برای صعود انتخاب شد.
پس از ورود به جاده چالوس از سمت کرج در کیلومتر 1۵ ،در جهت راست تابلویی میباشد که به سمت این روستا هدایت می شود . از جمله مکانهای دیدنی منطقه ارنگه، آبشار خور، دره هفت چشمه و پیست اسکی خور است.
آب و هوای این روستا کوهستانی است و توسط کوه های بزرگ و کوچک احاطه شده. از نظر آب و هوایی شبیه شهرستان کرج است یعنی
خشک و بی رطوبت، اما بدلیل قرار گرفتن میان چند رشته کوه به طور کلی هوای سردی دارد. در تابستان هوا تقریباً خنک است(حدود 2۵تا ٣0 درجه سانتیگراد)و در زمستان بسیار سرد(حدود 0 تا 1۵-)است.
پوشش گیاهی منطقه شامل سبزی های صحرایی مثل بنه کوهی، مراکب، ُسر َچک و گیاهان َون است، که مردم از این  خودروی دیگر مثل گیاه کتیرا می گیرند. همچنین گل گاوزبان، گل زرد و آویشن که خاصیت دارویی و طبی دارند.
در طول مسیر هیچ آبشار و چشمه آبی وجود ندارد ، و آنتن دهی تقریبا خوب است .تیم شرکت کننده شامل2۵ نفردر تاریخ جمعه  1400/29/11ساعت 06:15 دقیقه صبح از مقابل باشگاه آسمان البرز با رعایت کامل پروتکل بهداشتی شرایط پاندمی کرونا ،بوسیله یک دستگاه اتوبوس، جاده چالوس را در پیش گرفت تا درمسیر منتهی به روستای ارنگه برنامه را شروع کند.در ساعت  06:50 صبح به پای کار روستای ارنگه رسیدیم و پس از انجام مراسم معارفه و حرکات نرمشی ، با جلوداری خانم سپیده رستمی و عقبداری آقای رضا حیدرزاده ، در هوایی مساعد و دلچسب زمستانه صعود خود را از ضلع شمالی به سمت قله آغاز نمودیم.
به بالاي تپه اي رسیدیم كه مشرف به روستاي ارنگه و روستاهاي اطرافه به سمت  یال مي رفت . مسیر از همان ابتدا با شیب تندی بود و چشم انداز زیبایي داشت.

در ساعت 07:50 به مدت بیست دقیقه برای صرف صبحانه توقف کردیم و بعد از آن با توضیحات سرپرست
برنامه آقای محمدی سرشت راهنمایی های لازم در مورد گام برداری در برف و تنظیم ریتم تنفس،تیم به راه خود ادامه داد و جهت استراحت و خوردن آب و مواد قندی نمکی توقف های ده دقیقه ای به تیم داده شد .
در ادامه مسیر و در نزدیکی قله بعد از عبور از زین اسبی به یک گرده سنگی رسیدیم که وجود برف پودری شکل مابین صخره ها و یخ زدگی سرعت حرکت را کاهش پیدا کرد . که با راهنمایی سرپرست و رعایت احتیاط و ایمنی ، اعضای تیم با دست به سنگ شدن به سلامت صعود به سمت قله را ادامه داد .

تمام اعضای تیم با موفقیت در ساعت 11:45به قله رسیدند . در قسمت شرق قله پورا ، قلل كندر،
چشمه شاهی و پهنه حصار، شمال غربی آن قلل ناز و کهار قابل مشاهده هستند و در قسمت شمالی قله روستاهای ارنگه، سرزیارت، چاران، سیچال و خور قرار دارند.
بعد از چند عکس یادگاری و تبریک صعود راه برگشت را پیش گرفتیم .تیم در ساعت  02:20 برای صرف نهار توقف بیست دقیقه ای داشت و ساعت  03:50به پای کار روستای ارنگه رسید و اتوبوس به سمت کرج به راه افتاد و در نهایت بعد از صعودی دلچسب و خاطره انگیر در ساعت  04:15 دقیقه درمقابل باشگاه آسمان البرزاعضای تیم با تشکر از سرپرستی خوب آقای محمدی سرشت و آرزوی صعودی دیگر به برنامه خود پایان داد.