گزارش برنامه قله ورکش

خانم شیرین حقیقی

آقای مهدی حقی

موقعیت جغرافیایی :

قله ی ورکش در استان البرز ، شهرستان ساوجبلاغ ، بخش چندار ، دهستان برغان واقع شده است. در جنوب این قله روستای سنج ، در جنوب شرق آن روستای دروان و در جنوب غرب آن ، روستای سیبان دره قرار دارد .

پوشش گیاهی :

پوشش گیاهی منطقه شامل درختان توت ، زرد آلو ، بید ، کاکوتی ، گلپر ،پونه و … میباشد . این مسیر به علت وجود چشمه ها و آبشارهای زیبا ، سرسبز و جذاب است .

وضعیت جوی :
دمای هوا کاملا مساعد و نیمه ابری همراه با باد ملایم بود.

وضعیت آنتن دهی تلفن همراه :
آنتن دهی تنها در روستا امکان پذیر بود .

شرح برنامه :

سحر گاه روز جمعه ۱۸ مرداد ماه سال ۹۸ مطابق قرار قبلی ساعت ۴ صبح همه ی اعضای شرکت کننده ، مقابل دفتر باشگاه آسمان البرز واقع در حد فاصل میدان شهدا و پل زیر گذر چهارراه طالقانی حاضر شدیم و به لطف حضور به موقع اعضا ، برنامه بدون هیچ تاخیر طولانی ، ساعت ۴:۸ دقیقه ی صبح به همراه ۸ همنورد با یک دستگاه ون آغاز شد .
ساعت ۵:۲۰ به روستای سنج رسیدیم و پس از آماده شدن اعضا و معارفه در ساعت ۵:۳۰ در سکوت کامل به جهت احترام گذاشتن به آرامش روستا ، پیمایش را در جهت خلاف رودخانه آغاز نمودیم.
پس از عبور از روستا در ساعت ۷:۲۰ در کنار آبشار زیبای سنج صبحانه خوردیم و پس از گرفتن چند عکس زیبا در ساعت ۷:۴۰ به راه افتادیم .
با سرعتی خوب و آرایشی منظم ادامه میدادیم ، پس از رسیدن به گوسفند سرا به صلاحدید سرپرست به علت پیمایش طولانی مسیر پاکوب ، صعودمان را از مسیر اشگدر ادامه دادیم و پس از صعود قله ی اشگدر در مسیر قله ی ورکش قرار گرفتیم . این مسیر کوتاهترین و مناسب ترین مسیر صعود به قله ی ورکش و ناز میباشد . لازم به ذکر است در این مسیر به علت وجود صخره ، دست به سنگ شدیم و به هیجان برنامه اضافه شد .
متاسفانه در ارتفاع ۳۱۰۰ یکی از همنوردان دچار ارتفاع زدگی شد و توان صعود نداشت و اصرار داشت در آن منطقه بماند تا گروه برگردد، با اینحال سرپرست موافقت نکرد و از یکی از همنوردان خواست تا همراه ایشان به پایین برگردد و ارتفاع کم کند .
در طول پیمایش پس از هر ۵۵ دقیقه ، ۵ دقیقه توقف داشتیم تا دوستان آب بنوشند و و آمادگی خود را از دست ندهند. پس از پیمایش زیبای مسیر و دیدن کوه های بسیار زیبا و جذاب اطراف ، خصوصا قله ی ناز پر ابهت که از دور طنازی میکرد ، در ساعت ۱ ظهر به قله ی ورکش رسیدیم و پس از نیم ساعت توقف برای عکس و استراحت به راهمان ، در مسیر بازگشت ادامه دادیم و در مسیر برگشت، نیم ساعت برای صرف ناهار توقف نمودیم و بعد از آن به راهمان ادامه دادیم و در ساعت ۶:۳۰ به روستا رسیدیم .
یکی از جذابیت های این پیمایش به لطف سرپرست عزیزمان ، آقای محمدی این بود که مسیر رفت و برگشت متفاوت بود و همین امر هیچ کدام از ما همنوردان را خسته نکرد و تا انتهای مسیر هیجان کافی را داشتیم .
نکته ی قابل توجه : از این مسیر میتوانیم قله ی ناز و کهار را نیز صعود کنیم و به علت وجود چشمه های فراوان میتوانیم یک برنامه ی شب مانی داشته باشیم و صعود خوبی را تجربه کنیم .