گزارش برنامه قله شاه جهان و شیر باد

نام سرپرست: نسرین صابری

مسئول فنی: نسرین صابری

شرکت کنندگان: آقایان

محمود شاه کرم – رضا سمیعی خواه – رمضان محمدی سرشت – دکتر سعید حسینی اقدم -محمدقیصر

خانم ها : سپیده رستمی – مهکامه نوری سرشت – زهره جمشیدی

عکاس : رمضان محمدی

زماندار : زهره جمشیدی – سپیده رستمی

پزشک تیم : اقای دکتر حسینی اقدم

قله شیرباد بلندترین قلهٔ رشته‌کوه بینالود و بلندترین ارتفاع در سه استان خراسان می‌باشد و به همین جهت به «بام خراسان» شهرت دارد. این قله در دامنه‌های شمالی به درهٔ نهل زشک و درهٔ دولت آباد چناران و در دامنهٔ جنوبی به روستای بوژان در نزدیکی شهر نیشابور منتهی شده‌است و به دلیل اشراف به دره زشک، بوژان، دره خرو و دره‌های سرسبز اطراف دارای چشم‌انداز زیبایی است.این قله و دامنه‌های منتهی به قله در مسیر وزش بادهای شدید موسوم به Low level jet stream قرار دارد

مسیرها

سیر جان‌پناه «شرق»: این مسیر، رایج‌ترین مسیر صعود به قلهٔ شیرباد است. با یک شیب تند طولانی شروع شده و در ارتفاع حدوداً ۳۰۰۰ متری به جان‌پناه منتهی می‌شود. معمولاً کوهنوردان پس از استراحت در جان‌پناه برای صعود به قله اقدام می‌کنند. در طول این مسیر مکانی برای تهیه آب وجود ندارد.

مسیر درهٔ دولت‌آباد: این مسیر از طریق چناران، روستای دولت‌آباد به این قله دسترسی دارد و نزدیک‌ترین مسیر به قله است. در این مسیر پیست اسکی و درهٔ زیبای دولت آباد واقع شده‌است.

مسیر دره نهل «شرق»: این مسیر، بدون عبور از جان‌پناه به قله منتهی می‌شود و به دلیل شیب ملایم‌تر صعود آسان‌تری نسبت به مسیر جان‌پناه دارد. این مسیر از چشمه نهل گذشته و کوهنوردان می‌توانند از چشمه آب آشامیدنی مورد نیاز خود را تهیه نمایند. این مسیر برای بازگشت مناسب‌تر است.

مسیر از بوژان «غرب»: این مسیر به دلیل عبور از دره بوژان مسیر بسیار سرسبزی است. این مسیر هم مانند مسیر دره نهل شیب کمتری نسبت به مسیر جان‌پناه دارد و بدون عبور از جان‌پناه به قله منتهی می‌شود.

علت نام گذاری قله شیر باد: به دلیل قرار گرفتن در مسیر دشت های باد خیز به خصوص در فصل زمستان بادهای شدیدی دارد.

قلل اطراف :خط الراس هزار مسجد،خط الراس قلل فلسکه در سمت شرق شیر باد

پوشش گیاهی : گون،والک،کما،چای کوهی،آویشن،کاکوتی ،پونه،سیریش،گزنه،سیرک،گل خیار،زرشک و گل های فصل بهار

گونه جانوری:گراز ،روباه،شغال،کبک ،

تیهو ،عقاب و…

قله شاه‌جهان با ارتفاع ۳۰۸۰ متر بلندترین نقطه از رشته کوه آلاداغ بوده که در شهرستان فاروج و در استان خراسان شمالی واقع شده است. این کوه به علت وسعت زیاد در سه شهرستان خراسان شمالی گسترده شده‌است. قله شاه جهان از شمال شرق و شرق به شهرستان فاروج، از شمال و شمال غرب به شهرستان شیروان ، از جنوب و غرب به شهرستان اسفراین منتهی می گردد. اما بیشتر حوضه شاه جهان در فاروج قرار دارد. در شمال شاه جهان روستاهای بلقان، اسطخری و امیرانلوی شیروان قرار دارد. در جنوب کوه روستای جهان، نوده بام، در، اسفراین قرار دارد، در شرق روستای تبریان و مگچی فاروج قرار دارد، از غرب به النگ زار بسیار زیبا و وسیع دشت میدان جیک وصل است و در انتهای غربی میدان جیک قله کرکزای قرار دارد. مسیر صعود به قله از روستای نوده بام اسفراین شروع و با حدود ده ساعت پیاده‌روی به پایان خواهد رسید.

علت نام گذاری شاه جهان به این نام وجود قبر زنی سرداره بنام شاه جهان است که حدود ۳۰۰ سال قبل حاکم یا کدخدای منطقه بوده و در این قله دفن گردیده است.

پوشش گیاهی شاه جهان درختان ارس، زرشک کوهی، کاسنی، پونه، آنخ، آق باش، اسطوقودوس، انواع درمنه، گون، سیاه تلو، انواع گلهای لاله وحشی و مراتع وسیع و صدها گونه ناشناخته دیگر است.

شاه جهان به لطف پوشش گیاهی مناسب و آب فراوان زیستگاه بی شماری از جانوران و تحت عنوان پارک ملی ساریگل است وجود گله‌های قوچ و میش، کله بز، در هر دره ای به چشم می‌خورد و شکارچیان زیادی را به وسوسه می‌اندازد.

گرگ، پلنگ، روباه، شغال، آهو، گراز، گربه وحشی پالاس، مارمولک، موش، مار، خرگوش و تشی و از پرندگان کبک، تیهو، کبوتر، بلدرچین و عقاب طلایی مکرراً مشاهده می‌شود

گزارش برنامه :

طبق هماهنگي با سرپرست برنامه،خانم نسرین صابری روز چهارشنبه 23 ابان ماه همگی در ساعت 19 شب در ترمینال شهید کلانتری کرج حضور پیدا کردیم تا سفر خود را به خراسان رضوی،  آغاز کنیم.

به همراه 9 نفر از اعضای تیم سفر خود را اغاز کردیم در ساعت9.20 دقیقه صبح به ترمینال  شهر مشهد  رسیدیم در آنجا

آقای رضاییان از اعضا باشگاه کوهنوردی  پویا به همراه یک دستگاه مینی بوس بنز در ترمینال منتظر ما بودند – پس از آشنایی و خوش و بش های ابتدایی  به طرف خانه محل اقامت که مهمانسرای شرکت اب وخاک پارس بود و توسط سرپرست هماهنگ شده بودرفتیم پس از گذاشتن وسایل و خوردن صبحانه برای بازدید از ارامگاه فردوسی  به راه افتادیم ساعت ۱۱ به ارامگاه رسیده و پس از  بازدید و گرفتن عکسهای یادگاری در انجا  ساعت 3 به رستوران رفته و ناهار صرف شد وساعت4.30  برای بازدید  از موزه نادر شاه رفتیم و  سپس به دعوت جناب اقای رضاییان جهت بازید از نمایشگاه عکس( با عنوان حرکت انسانی)که توسط هیت کوهنوردی مشهد و تعدادی از خیرین وکوهنوردان تشکیل شده بود   رفتیم  و در آخر  به زیارت حرم امام رضا رفتیم و ساعت 9 به محل اقامت برگشتیم تا به جمع کردن وسایل فردا و استراحتی خوب برای صعود فردا بپردازیم…

صبح روز جمعه  ساعت 5 به همراه جناب اقای رضاییان و دو نفر دیگر از اعضا باشگاه کوهنوردی پویا به سمت پای کار شاندیز روستای زُشک حرکت کردیم

هوای سرد و خنک پاییزی نوید از یک صعود دلچسب میداد. ساعت 7.30 به پای کار رسیدو  پس از صرف صبحانه در ساعت 8.15  از مسیر پاکوب دره نهل که دارای شیبی ملایم بود حرکت  به سمت قله را اغاز نمودیم  در طول مسیر دسترسی به اب خوب بود چشمه های زیادی در راه بود

مسیر پاکوب خوب و مشخص بود نزدیک قله شیب 40 درجه بود .هوادر ابتدای صبح نیمه ابری و کمی سرد بود

در ساعت12.30 به قله شیر باد رسیدیم هوا بشدت سرد شد همراه باد و برف

پس از گرفتن عکسهای یادگاری در ساعت 12.45 فرود خود را اغاز کردیم و در ساعت 4 به پای کار رسیده و سوار ماشین شدیم در شهر شاندیز با اقای رضاییان و دوستانشان و با ۳ نفر از دوستان خودمان که بدلیل مشغله کاری نتونستن برای صعود قله شاه جهان همراه ما باشند خداحافظی کرده و با  جناب اقای سهرابی لیدر و راهنمای قله شاه جهان که با دو دستگاه سواری بما پیوستن   ودر حالیکه برف هنوز بشدت می بارید به سمت اسفراین و روستای نوده به راه افتادیم

در ساعت ۱۰ شب به منزل اقای رستمی  و پس از خوردن شام و استراحت صبح روز بعد  ساعت 6.15 صبح شنبه در حالیکه برف قطع شده بود در هوای صاف بسیار خوب  و بدون باد به پای کار رفتیم

صعود خود را با برف کوبی اغاز کردیم تا قله برف کوبی داشتیم نزدیک قله هوا سرد شد وباد هم شروع بوزیدن گرفت  ساعت 11.50 به قله رسیدیم و پس از گرفتن عکس در ساعت 12.10 فرود خود را اغاز کردیم

پیمایش حدود 22 کیلومتر بود درساعت 3.20 به پای کار رسیدیم وپس از رفتن به محل سکونت و جمع اوری وسایل و خوردن ناهار خوشمزه ای که توسط  خانواده اقای رستمی تدارک دیده شده بود  با دو دستگاه سواری بسمت دو راهی اسفراین که باز توسط اقای سهرابی هماهنگ شده بود رفتیم و ساعت  ۶.۳۰ عصر  سوار اتوبوس شده و به سمت کرج به راه افتادیم و ساعت5.20 صبح یکشنبه در صحت و سلامت کل اعضای تیم به کرج رسیدیم…

با سپاس از خانم صابری عزیز که با سرپرستی خوبشان روزهای پرخاطره ای را برای ما بجا گذاشتند….