گزارش برنامه قله شاه البرز (4170 متر)

• تاریخ اجرای برنامه : 1398/06/07

جلودار: داوود علیئم

عکاس : محسن گرایی

عقب دار: رمضان محمدی

شرکت کنندگان: اعضا: خانمها پونه خلج، مهکامه نوری سرشت، سپیده بهنیا، سپیده رستمی، فاطمه تقی زاده

آقایان: محمد گلباز، ابولفضل بابایی، رضا سمیعی خواه، علی وهاب زاده، حسین زحمتکش، داوود علیئم

میهمانان :  عزیز میرزایی، محمد گلدار، احمد جمعدار، محسن گرایی، علی اکبر پدرام

مسیر های صعود : استان البرز طالقان، روستای حسنجون

الموت قزوین

معرفی منطقه: طالقان از شهرستانهای استان البرز که از غرب به کندوان و از جنوب به هشتگرد و ساوجبلاغ، از شمال به رشته کوه البرز ، رامسر و تنکابن و الموت، از شرق به شهرستان کرج و از غرب و جنوب غربی به قزوین محدود است. طالقان در منطقه ییلاقی که در دره بزرگ در میان کوههای البرز قرار دارد. طول جغرافیایی ان از شمال شرقی به جنوب غربی حدود 80 کیلومتر و عرض جغرافیایی ان حدود 15 کیلو متر است و حدود 1300 کیلومتر مساحت دارد. طول شرقی ان 50 دقیقه و عرض شمالی ان 36 درجه و 12 دقیقه میباشد و ارتفاع ان از سطح دریا 1850 متر میباشد.

مهمترین رودخانه ان طالقان رود است. زبان مردم این منطقه فارسی و لهجه شیرین تاتی دارند.

شهرستان طالقان از بهم پیوستن چهار منطقه به نامهای شهرک -گلینک -کولج و پرده سر تشکیل شده است. روستای حسنجون حدود پنج کیلومتر بعد از شهرک طالقان قرار دارد.

پوشش گیاهی: این منطقه بسیار سرسبز و دارای باغات متعدد میوه میباشد. شامل سیب و گردو گیلاس، گلابی، زرشک کوهی،  زالزالک و درختان چنار و بید.

گیاهان علفی دارویی و تزئینی مثل ریواس، تره کوهی، کاسنی، اویشن.

جانوران این منطقه خرگوش، کفتار، گراز، شغال، گرگ، خرس و پرندگان ان عقاب، دم جمبانک،  زاغچه، قوش، کبک

آنتن دهی موبایل: همراه اول و ایرانسل در بیشتر مسیر آنتن دهی خوبی داشتند و همچنین اینترنت نیز در دسترس بود.

گزارش برنامه: ساعت هشت صبح پنج شنبه هفتم شهریور ماه از مقابل درب باشگاه، با پانزده نفر از همنوردان برنامه خود را آغاز کردیم. در خروجی کردان دو نفر دیگر،  از همنوردان به ما ملحق شده و از مسیر آزاد راه کرج قزوین بعد از خروجی آبیک وارد خروجی طالقان شدیم. پس از دو ساعت رانندگی در مسیر پر پیچ و خم در ساعت 10:35 به روستای حسنجون رسیدیم.

بعد از تقسیم کردن لوازم عمومی و عکس یادگاری و معارفه در ساعت 10:50 از روستای حسنجون به ارتفاع 1930 متر، حرکت خود را به سمت گوسفند سرا آغاز نمودیم.

مسیر صعود پس از گذشتن از روستای حسنجون،  از جبهه جنوبی با پیمایش در مسیری سرسبز در سمت چپ روخانه آغاز میشود. درطول مسیر از باغات تفریح کنان و اهسته به پیمایش ادامه دادیم و از مسیر زیبا لذت میبردیم. همچنین از میوه های درختان سیب و الو وحشی نیز خوردیم. در ساعت 2 به گفته سرپرست در کنار رودخانه برای نهار توقف کردیم. بعد از نیم ساعت در ساعت ، 2:30 دوباره پیمایش خود را آغاز نمودیم. تا اینجای مسیر شیب هموار و جزئی میباشد.

بعد از تمام شدن باغات با پیمایشی تغریبی 5.5 کیلومتر مسیر، حدود 250 متر ارتفاع گرفتیم که مسیری کم شیب بود و تفریح کنان و آهسته به سمت  پاکوبی که به یال گوسفند سرا ختم میشد رسیدیم.

در طول مسیر پنج تابلو شامل 3 تا چوبی و 2 تا فلزی راهنما، برای رسیدن به قله موجود میباشد.

از اینجا به بعد با پیمایش 5.5 کیلومتر چیزی حدود 3 ساعت 750  متر ارتفاع گرفتیم تا به گوسفند سرای اول رسیدیم. در طول مسیر کوهنوردانی را دیدیم که قله را صعود کردند و به سمت حسنجون در حرکت بودند و راهنمایی میکردند که در گوسفند سرای اول چادر ها را بر پا کنیم چون گوسفند سرای دوم الوده و پر از دام و صدای سگ ها بود.

تا رسیدن به گوسفند سرای اول میتوان یک چشمه را در میان راه دید که ما توقفی ربع ساعته در آنجا داشتیم.

ساعت 5:30 به گوسفند سرای اول رسیده و به کمپ زدن مشغول شدیم. در این میان توسط استاد پدرام نیز دو ساعتی را به تمرین یوگا و مدیتیشن پرداختیم. و بعد از آن با خوردن شام، آماده خواب گشتیم. نیمه شب دو کوهنورد از شیراز که چادر و کیسه خواب نداشتند و بسیار خسته بودند  هم با کمک آقایان زحمتکش و وهاب زاده درون چادر استراحت کردند.

در ساعت 2:30 روز دوم صعود آغاز گردید، بعد از آماده سازی در ساعت 3:05 دقیقه به سمت قله حرکت کردیم. در این صعود سه نفر به تیم ما با صلاح دید سرپرست اضافه شدند، دو نفر کوهنورد شیرازی که شب قبل را با ما سپری کرده بودند و یک کوهنورد انفرادی از تهران، دلیل همراهی این عزیزان هم بلد نبودن راه تا قله بود. شیب از اینجا به بعد کمی تند تر میشود و تا قله شیبی 65 درجه وجود دارد.

تمام مسیر تا قله پاکوب مشخص و راه هموار است. در راه به گوسفند سرای دوم رسیدیم که به علت صدای سگ بهتر است، گوسفند سرای اول و سوم برای شب مانی انتخاب شود به علت اینکه هر دو چشمه دارند و سر و صدای کم و به علت استفاده نشدن، آلودگی ندارند. این دو گوسفند سرا دو ساعت و نیم با هم اختلاف دارند.

در ساعت 6:30 بعد از گوسفند سرای سوم برای صبحانه توقف داشتیم. و در ساعت 6:50 صعود خود را دوباره آغاز کردیم. بعد از خوردن صبحانه و با روشن شدن هوا و دیده شدن قله در این منطقه، سه کوهنورد از ما جدا شده و با سرعت بیشتری به سمت قله حرکت کردند.

در ساعت 9 تیم قله راصعود کرد و با گرفتن عکس های تکی و دسته جمعی در ساعت 9:45 حرکت خود را به سمت پایین آغاز کردیم.

بعد از صعود تیم با صلاح دید سرپرست به دو گروه تند رو و کند رو تقسیم شد. گروه اول ساعت دوازده و گروه دوم در ساعت 1:30 به گوسفند سرا و محل کمپ رسیدند. با خوردن نهار و جمع کردن کمپ، ساعت 2:40 مسیر خود را به پای کار و روستای حسنجون ادامه دادیم. تا پایان مسیر راه فرود همان راه صعود بود، ولی در اخر به پاکوب داخل باغ ها از روی ترک رفتیم که راه کوچکی بود اما زیبا و سرشار از هیجانی بیشتر. در نهایت اینکه کل مسیر رفت و برگشت به این قله 36 کیلومتر پیمایش میباشد.

در ساعت 8:30 به درب مینی بوس رسیده و عازم کرج شدیم. در میان راه در رستوران طالقان شام صرف کرده و در نهایت در ساعت 12:30 سفر خود را در جلوی درب باشگاه خاتمه دادیم.