گزارش برنامه قله شاهوار و قله گاوکشان

• تاریخ اجرای برنامه : 1399/03/27

به نام خالق بی همتا

گزارش برنامه صعود به بام استان سمنان و بام استان گلستان طرح سیمرغ (باشگاه آسمان البرز)

سرپرست برنامه : استاد گرامی ، سرکارخانم نسرین صابری

اعضای شرکت کننده : پونه خلج (جلودار) – مهدیه محمدی (ارتباط با پشتیبان) ، ابوالفضل علی بابایی (عکاس) ، رمضان محمدی سرشت ، عزیز میرزایی ، امیر قهرمانی (عقب دار و گزارش نویس)

پشتیبان برنامه : سرکار خانم شایسته عروجی

راهنمای محلی : جناب آقای رضا گُرزین

تیم آسمان البرز ، مقارن ساعت 22:45 روز سه شنبه 27 خرداد ماه 1399 از ترمینال شهید کلانتری کرج به سمت شاهرود حرکت خود را آغاز کرد و در ساعت 6:15 به ترمینال شهید حبیب الله عصیر شهر زیبای شاهرود رسید. هوای بسیار خوب آنروز شاهرود ، نوید صعود و سفری دلچسب را در ذهن همنوردان تداعی می کرد، در لذت هوای تمیز این شهر غرق بودیم که با رسیدن راهنمای محلی جناب آقای رضا گرزین و چهره خندان و خوش اخلاق ایشان خستگی سفر با اتوبوس به کلی فراموش شد.

سپس با دو دستگاه خودروی سواری به سمت پای کار و جبهه غربی این قله به راه افتادیم ( روستای تاش بالا ، معدن بوکسیت) ، هوای صبح بسیار خنک و دلچسب بود و جاده پرپیچ و خم این دیار به زیبایی مسیر افزوده بود. خودروها ساعت 7:50 صبح به خانه ای باصفا در پای کار قله شاهوار رسیدند و پس از صرف صبحانه و بستن کوله حمله ، ساعت 8:30 دقیقه کوهپیمایی خود را شروع کردند. ابتدای پیمایش جاده معدن بوکسیت (آلومینیوم) هست که منطقه امنیتی بشمار میرود و اجازه ورود خودروی کوهنوردان را تا ارتفاع بالاتر نمی دهند ، اما با توجه به آشنایی جناب آقای گرزین و صحبت های بقیه همنوردان با نگهبانی منطقه ، ایشان با ورود خودروی ما به فضای جاده معدن موافقت کردند و همین باعث شد که حدود دو ساعت از برنامه جلو بیافتیم .

پس از پیاده شدن همنوردان در انتهای جاده معدن ، رسماً کوهپیمایی ما هم شروع شد، مسیر ابتدایی دارای شیب ملایم و روان بود، در میانه راه به گوسفند سرایی در ارتفاع تقریبی 3200 متر رسیدیم که دارای چشمه آبی با نام محلی “چشمه خرسی” بود و همنوردان توانستند از آب گوارای چشمه استفاده کنند. مسیر تا قله دارای شیبی به نسبت مناسب و سبک بود و همین امر باعث گردید همه همنوردان ساعت 11:05 به بلندای شاهوار برسند.

نمای زیبای قله های اطراف و شهر شاهرود و مناطق جنگلی شمال کشور از روی قله کاملاً پیدا بود و از دور قله زیبای گاوکشان عرض اندام می کرد. در بلندای قله با دو دوست و همنورد خوب و توانا از اراک بنام های آقای مجتبی احمدی و حمید مختاری آشنا شدیم و طی هماهنگی که دوستان با سرپرست انجام دادند ، مابقی مسیر این قله و صعود قله دوم را با تیم آسمان البرز همراه شدند. پس از تبریک و گرفتن چندین عکس و کمی استراحت ، ساعت 11:50 دقیقه فرود خود را آغاز کردیم.  نکته جالب در حین فرود عبور دو عقاب با ارتفاع پروازی پایین از بالای سر گروه بود که بچه ها را به وجد آورد و عظمت خالق و زیبایی این مخلوق را نمایان ساخت، سرانجام پس از عبور از جاده پر پیچ و خم معدن و استراحت و صرف ناهار و برخی اوقات میان بر زدن جاده در ساعت 15:45 دقیقه به خانه زیبای روستایی پای کار رسیدیم و شخص ساکن در آن محل با ماست محلی از بچه ها پذیرایی شایانی بعمل آورد. سپس با تصمیم سرپرست محترم برنامه قرار شد عصر همان روز به سمت پای کار قله گاوکشان حرکت کنیم…

فاصله روستای تاش تا روستای شاهکوه با (پای کار قله گاوکشان) کمتر از یک ساعت میباشد.

گاوکشان و خط الراس دیدنی این کوه به شهرستان گرگان و دامنه‌های جنوبی آن به شهرستان‌های شاهرود و دامغان مشرف است. یخچال‌های طبیعی این رشته کوه‌ ، بر زیبایی و جذابیت آن افزوده بود‌ و در تمامی مسیر جاده منتهی به شاهکوه خط الراس این قله نمای زیبایی به منطقه بخشیده بود. حدود ساعت 18 ، 28 خرداد ماه 1399 جهت شب مانی به روستای شاهکوه علیا عزیمت کردیم. پس از اسکان در خانه تدارک دیده شده و استراحت و خوش و بش و تعریف خاطره و شام ، ساعت 22 کیسه های خواب را باز کردیم تا ساعت 4 بامداد بیدار شویم ، پس از صرف صبحانه سبک ، ساعت 4:50 سوار بر ماشین بسمت شاهکوه سفلی (روستای پای کار قله) براه افتادیم و در ساعت 5:10 به پای کار و پارکینگ خودروی کوهنوردان رسیدیم. در محل پارکینگ متوجه حضور چند تیم از مشهد ، شیروان و قزوین شدیم.

علی ایحال پس از آماده شدن بچه ها ساعت 5:15 بامداد صعود دوم خود را آغاز کردیم. ابتدای مسیر دارای شیب ملایم به همراه جوی های روان و صدای زیبای آب و سرسبزی خاصی، توجه همه را به خودش معطوف کرده بود ، دشت پیش روی ما زِلوان نام داشت ، در میانه راه در جایی مناسب توقف کوتاهی جهت صرف صبحانه و استراحت داشتیم و سپس به سمت قله ادامه مسیر دادیم ، هر چه به تیغه های خط الراس قله نزدیک تر میشدیم ، معما و فلسفه اسم “گاو کشان” برای بچه ها روشن تر میشد.

بالاخره به منطقه ای بنام سنگ بن یا سنگ غول در ارتفاع تقریبی 2670 رسیدیم که تقریبا ابتدای مسیر شیب بسمت قله و دیوارهای عظیم گاوکشان بود ، شیب اصلی مسیر از ارتفاع 3134 تا 3450 ادامه داشت (احتمال خطای محاسباتی موبایل هست) که جهت پیمایش نیاز به توجه صدچندان همنوردان دارد و دارا بودن باتون یا ابزاری شبیه آن کمک خوبی به صعود و فرود دوستان خواهد کرد، مسیر علیرغم شیب زیاد در برخی مقاطع نیاز به دست به سنگ شدن هم داشت تا از این راه گاوکشان خودی به کوهنوردان نشان دهد، پس از کش و قوس های فراوان بالاخره این منطقه پرمخاطره را پشت سر گذاشته و به یال اصلی و خط الراس رسیدیم که تابلوی راهنمای قله در آنجا نمایان بود (این منطقه مناسب برپایی چادر هست) ارتفاع 3608.

به دستور سرپرست در این منطقه به استراحت و تجدید قوا پرداختیم و پس از ده دقیقه بسمت قله براه افتادیم و در ساعت 10:40 به بلندای استان گلستان (قله گاوکشان) رسیدیم. پس از تبریک و استراحت و خوردن کمی غذا ، ساعت 11:35 فرود خود را آغاز کردیم.

فرودی که تا ابتدای شیب معروف قله گاوکشان بسیار سلیس بود؛ اما با رسیدن به شیب اصلی قله سرعت تیم کم و چالش همنورد و سرخوردن آغاز گردید، بنحوی که در ذهن تمام بچه ها نام گاوکشان به معنای واقعی گاوکشان نقش بست.!!!

سرانجام تیم ساعت 16 به محل پارک خودرو رسید و این برنامه پرچالش به لطف ایزد متعال بدون حادثه و خدشه ای برای همنوردان به اتمام رسید. سپس تیم جهت ریکاوری به خانه اجاره ای که شب قبل اسکان داشتیم رفت و بعد از حمام و صرف ناهار و بستن کوله ها ، عصر روز 29 خرداد 1399 به سمت ترمینال شهر شاهرود رهسپار شد و با اتوبوس ساعت 12:10 شب به سمت کرج راه افتادیم و ساعت 5:10 بامداد روز 30 خرداد 1399 به ترمینال جنوب تهران رسیدیم و سپس با دو دستگاه خودرو به دیار خود بازگشتیم.

در پایان ذکر این نکته واجب است که معدن مستقر در مسیر قله شاهوار نه تنها از زیبایی و بکر بودن منطقه کاسته بود ، بلکه محیط زیست و اکوسیستم منطقه را هم تحت الشعاع قرار داده بود و همین امر جای بسی تاسف برای ما ، جامعه کوهنوردی و هموطنان دلسوز محیط زیست به همراه داشت و کماکان خواهد داشت…

به امید روزی که زمین را بیشتر دوست بداریم و به آن احترام بگذاریم…