گزارش برنامه قله سبلان

مسیر صعود : جبهه ی شمال شرقی

تاریخ اجرا 10~ 1401/4/8

اعضای شرکت کننده :
فیروز رسولی . ساناز ترکمنپور . محمد علی . رضا مقیمی . عزیز میرزائی . محمد رضا امجدی . ایمان طباطبائی . مینو گلی . فاطمه محمدی . مومن محمدی . مهشید نانوایی . راضیه محمدی . امیر عباس . مرضیه منشوری نیا . شبانه محمدی . کمیل صفرپور . هدا احسانی . عباس زرینی . جلال رستم آبادی . مریم ده پهلوانی . علیرضا مشهدی محمدی . علی شکر ریز . حسن انصاری . داوود ایمانی . سهیلا یوسفی . زهرا اکبر لو .
سرپرست : آقای فیروز رسولی
جلودار : آقای میرزائی
عکاس :آقای محمدی
مسئول فنی : آقای رسولی
عقب دار : آقای ایمانی
قله سبلان:

سبلان( ترکی آذر بایجانی : ساوالان )
سومین قله ی بلند ایران به ارتفاع 4811 متر یک کوه آتشفشان غیر فعال که در 35 کیلومتری غرب شهر اردبیل و 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین شهر در بخش لاهرود قرار دارد .
به علت وجود آبگرم های طبیعی در دامنه ی کوه طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران قرار گرفته است .

سبلان از سه قله ی اصلی به نام های سبلان( با ارتفاع ۴۸۱۱متر ) کسری با (ارتفاع ۴۵۰۰متر) و هرم شامل (هرم ۱،۲و۳) بارتفاع ۴۶۰۰ متر و قلل کوچک بزارداغی ، قزل بره (شمالی و جنوبی ) و… می باشد .
در جبهه ی غربی قله سلطان در کنار جانپناه ، سنگی به شکل عقاب وجود دارد که در طول زمان به نماد سبلان تبدیل شده است .
دریاچه قله کوه سبلان ،که یکی از بی نظیر ترین دریاچه های جهان از نظر قرار گیری در نوک قله میباشد .
که آب آن تنها از طریق ریزش برف تامین میگردد ،
به جزء فصل تابستان در تمامی فواصل آب دریاچه یخ بسته و منجمد است .
شرح برنامه :
چهارشنبه ۱۴۰۱/۴/۸ ساعت ۱۱ شب در کنار انتهای پل مهرشهر که دوستان و همنوردان عزیز از ساعت ۱۰:۳۰ در محل قرار آمده بودند ، جمع شدیم و به امید خدا در ساعت ۲۳:۱۳ دقیقه اتوبوس با تعداد ۲۶ نفر راهی مشکین شهر شد .
در ساعت ۱۰:۵ دقیقه به اکو کمپ شابیل به ارتفاع ۲۲۰۰ رسیدیم و در جمعی گرم و صمیانه مشغول خوردن صبحانه شدیم .
دامنه های سبلان محل زندگی دائمی متعددی از قبیل خوک ، روباه ، ، قوچ و میش ،خرس قهوه ای ، کبک ،قمری میباشد.
پس از صرف صبحانه سوار بر پاترول و لندورهای ۶ نفره شدیم و به سوی پناه گاه شرقی که حدود ۱۱ کیلومتر جاده سنگلاخه داشت راهی شدیم .
چشم انداز های بسیار زیبای مسیر هر لحظه شوق ما را برای رسیدن به لحظه ی دیدار با قله بیشتر و بیشتر میکرد .
سپس ساعت ۱۱:۵۸ دقیقه ی صبح به پناهگاه ضلع شمالی شرقی در ارتفاع3700 رسیدیم و در محلی مناسب با چشم انداز بسیار زیبا کمپ (چادر) را بر پا کردیم و به قول آقای رسولی زندگی را آغاز کردیم .
در محل پناهگاه آب لوله کشی برای آشامیدن وجود داشت .
پناهگاه سبلان شامل چند اتاق کوچک و بزرگ از سنگ و بتن است . و شامل ۴ سرویس زنانه و مردانه نیز می باشد .
پس از صرف ناهار ساعت ۱۶:۲۰ عصر برای یک هم هوایی ۳۰۰ متر بالا رفتیم . و در یک دور همی تشکیل شده با نظر سرپرست و با رای گیری از همنوردان عزیز و صلاح دید سرپرست زمان حرکت صعود از ساعت ۴ صبح به ۱۲:۳۰ شب تغییر یافت .
پس از گرفتن عکس و گشت و گذاری کوتاه به محل کمپ برگشتیم .
بعد از صرف شام برای خوابی شیرین و شروع یک صعود خاطره انگیز آماده شدیم و ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه ی شب به سمت سلطان قله ها با تعداد ۲۴ نفر حرکت کردیم .
و در طول مسیر در شب به تماشای جهانی جدید و به دور از رنگ و برق های شهری در زیر سقفی از جنگل ستارگان راهی راه شدیم ، و سکوتی که باعث شده بود از دغدغه های شهر به دور باشیم و برای ساعاتی در زمان حال زندگی کنیم .
مسیر پناهگاه تا قله دارای پاکوبی مشخص و همراه با پرچم های راهنما را شامل می شد .
تا ارتفاع 4200 مسیر دارای پوشش گیاهی و گل های زیبا در لابه لاهای سنگ ها بود و هرچه نزدیکتر به قله می شدیم پوشش گیاهی رنگ میباخت .
هر یک ساعت استراحت های ۵ دقیقه ای برای تجدید قوا شکل می گرفت ، مسیر دارای شیبی ملایم بود .
در سر بالایی آخر به سنگی بزرگی بنام سنگ محراب منتهی می شد ،که می گویند محل عبادت زردتشت بوده است .
ساعت 6:00صبح جمعه به قله رسیدیم و تمام خستگی مسیر با دیدن دریاچه ی محسور کننده که نگاه ها رو به خود گرفته بود و اشک شوق بود که از چشمان دوستان عزیز جاری میگشت .
و این لحظه ی دیدار وصف ناشدنی ،فراموش نشدنی بود .
هوا آفتابی و خُنک بود .و شفق خورشید بر بخشی از دریاچه چشم انداز بی نظیری را شکل داد که هر لحظه وابستگی ما را به خود بیشتر و دل کندن را سخت تر می نمود .
یکی از دلایلی که باعث شد صعود موفقی داشته باشیم ،صعود شبانه بود . که وجود کهکشان ها سطح انرژی بالای خاصی را به همنوردان منتقل میکرد ، و دور بودن از گرمای طاقت فرسای روز را نیز در بر داشت.
واین آسان بدست نیامده مگر اینکه تجربه وفنون کوهنوردی که از جانب سرپرست برنامه بوده است .
پس از گرفتن عکس های یادگاری از همان مسیر صعود راهی برگشت به سمت محل کمپ ها شدیم .
پس از استراحتی کوتاه و خوردن ناهار ساعت 15:40با لندور به سمت شابیل راهی شدیم . و تعدادی از دوستان آبی بر تن زدند.
ساعت 6:30 عصر سوار بر اتوبوس و به سوی خانه روانه شدیم .
و در ساعت 4:30 صبح به سفر خود پایان دادیم .