گزارش برنامه قله بل (بلندترین قله استان فارس)

• تاریخ اجرای برنامه : 1398/09/13

گزارش برنامه صعود قله بل بلندترین قله استان فارس – طرح سیمرغ 14و15 آذر 98

سرپرست برنامه :نسرین صابری

پشتیبان برنامه : میثم جواهری

اعضا شرکت کننده : خانمها پونه خلج – رویا نظر زاده – مهکامه نوری – سپیده رستمی – آقایان : رمضان محمدی- عزیز میرزائی – رضا سمیعی خواه – محمود شاه کرم –حمیدرضا محرری – سعید میر حسینی اقدم – مهدی اسعدی

کوهستان بل در جنوب شرقی رشته کوه زاگرس در استان فارس درجنوب شهرستان اقلید باچشم اندازی بسیارزیباخودنمایی می کند.بلندترین ارتفاع این کوهستان قله بل باارتفاع ۳۹۵۰ متر در ۱۴ کیلومتری جنوب شهر اقلید و بلندترین قله در استان فارس می باشد. قله صخره ای و سنگلاخی بل توسط گردنه مرتفعی از سمت جنوب به کوه سفید و از سمت شمال شرقی به کوهستان مرتفع ۳۵۰۰ متری گورک متصل و از سایر جهات کاملاً آزاد می باشد . بُل در زبان پهلوی به معنای بلند است. این منطقه دارای آب وهوای معتدل کوهستانی است

پوشش گیاهی و جانوری:

کوهستان بل دارای پوشش گیاهی متنوع بوده و گیاهانی ازقبیل  ارژن، گون، آویشن، جاشیر، کما، درمنه، کتیرا، پیازکوهی درآنجا می روید .

مسیرهای صعود بل:

۱-  دره لای شکفت ( غربی )  ۲-  دره زمستانه (شمال غربی ) ۳-  دره ریواس ( شما لی ) ۴-  چشمه لگنی       ( شمال شرقی ) ۵-  باغ ضرغامی ( شرقی ) ۶-  دره سبز ( جنوبی ) ۷-  دره قبله ( جنوب غربی )

دره لای شکفت : مسیر مناسب جهت صعودهای تابستانی و زمستانی است که  از ابتدای” سرد آب” شروع شده و به جانپناه منتهی می شود

گزارش برنامه :

چهارشنبه 13 آذر98 طبق قرار ساعت 21 در ترمینال شهید کلانتری حاضر شده و ساعت 21.30 با اتوبوس کرج -شیراز سفرمان را شروع کردیم

پنجشنبه ساعت 7 صبح نرسیده به شیراز سه راهی سورمق پیدا شدیم و با سه دستگاه سواری که آنجا منتظر مسافر بودن به طرف شهر اقلید رفتیم و در مهمانسرای جهاد کشاورزی که از قبل توسط خانم صابری هماهنگ شده بود مستقر شدیم. پس از صرف صبحانه و مقداری استراحت سرپرست با یکدستگاه مینی بوس هماهنگ کرده و ساعت 10.30 برای بازید از تخت جمشید وشهر شیراز به راه افتادیم .

ابتدا در طول مسیر از تخت رستم بازدید کوتاهی داشته و بعد از گرفتن عکسهای یادگاری  راهی تخت جمشید شدیم از آثار زیبا و بی نظیر تخت جمشید بازدید سریع و کوتاهی داشته و برای صرف ناهار به رستوران رفتیم .

و ساعت 17 عصر به شهر زیبای شیراز رسیدیم ابتدا به حافظیه رفتیم و بعد ازگرفتن عکسهای یادگاری بسمت مقبره سعدی شیرازی رفتیم و سپسدر همانجا  به پیشنهاد دوستان یک بستنی وفالوده شیرازی هم خوردیم و چون مسیر شیراز تا اقلید طولانی بود و ما باید فردا صبح زود برای صعود قله حاضر می شدیم ساعت 19 شب بعد از یک بازید کوتاه از دروازه قرآن بسمت اقلید حرکت کردیم وساعت 22.30 شب به مهمانسرای اقلید رسیدیم و بعداز صرف شامی مختصر و قرار با راهنما ومینی بوس وساعت حرکت صبخ به استراحت پرداختیم

جمعه 15 آذر ساعت 4.45 از خواب بیدار شده وپس از صرف چای و آماده کردن کوله ها ساعت 5.30 با مینی بوسی که از قبل هماهنگ شده بود و لیدر خوب وبا تجربه مان  جناب آقای شریفی از مربیان کوهنوردی شهراقلید بسمت پای کار حرکت کردیم از مهمانسرا  بعد از ۴ کیلومتر کارخانه قندی دیده شدکه روبروی آن جاده فرعی بود با تابلویی که مسیر قله بل را نشان می داد. این جاده خاکی برای سواری کمی مشکل بود. در اکثر مسیر بوسیله تابلویی مسیر حرکت به سمت کوه نشان داده شده بود.در مسیر از روی یک پل رودخانه ای و تعدادی تاسیسات معدن رد شدیم تا به پایان جاده رسیدیم.مسیر این جاده خاکی ۱۰ کیلومتر است و در پایان آن یک تابلو قرار دارد که بر اثر زنگ زدگی نوشته های آن قابل خواندن نیستند

ابتدای مسیر و نقطه شروع در ارتفاع ۲۷۵۰ متر قرار دارد. ساعت 6.30 به پای کار رسیدیم و بعد از یک معارفه کوتاه مسیر حرکت خود را از سمت راست دره بسمت شرق  آغاز کردیم تا به بالای دره رسیدیم .سرپست و مسئول فنی خانم صابری . لیدر  وراهنما آقای شریفی . جلودارخانم نظر زاده ک عقب دار آقای حمید رضا محرری . زمان دار خانم سپیده رستمی . ارتباط با پشتیبان خانم مهکامه نوری و پزشک آقای دکتر حسینی وعکاس آقای محمدی سرشت  اکثرا مسیر دارای پاکوب مشخص بود .همچنان سمت راست دره را ادامه دادیم تا ساعت 9.45 به پناهگاه در ارتفاع 3550 متر رسیدیم .هوا کاملا صاف وآفتابی وبسیار مطبوع و روی زمین از نزدیک پناهگاه حدودا 5 سال 10 سانت برف نشسته بود.

در کنار پناهگاه و در هوایی مطبوع صبحانه مختصر وتنقلات صرف کرده و ساعت 10.15 بسمت قله حرکت کردیم مسیر در پاکوبی مشخص  ابتدا بسمت شرق و سپس جنوب شرقی با کمی شیب همراه بود .بعد از طی چند شب روی یال منتهی به قله قرار گرفتیم و بسمت شرق ادامه دادیم تا ساعت 12.30 با شادی وشعف فراوان پای در قله بل نهادیم. بعد از گرفتن عکس و یک جشن کوتاه جهت تولد یکی از همنوردانمان  خانم نظر زاده  ساعت 13.15 از همان مسیر صعود فرودمان را آغاز کردیم و بعد از یک استراحت کوتاه ساعت 14.30 به پناهگاه رسیده و بعد از یک استراحت کوتاه بسمت مینی بوس حرکت کردیم و در نهایت ساعت 16.30 به پای کار رسیده و با همان مینی بوس که از صبح آنجا منتظر ما ایستاده بود بسمت اقلید حرکت کردیم و بعد از یک گشت کوتاه در شهر وخرید آش محلی اقلید و یک کیک تولد برای ادامه جشن تولد به مهمانسرا بازگشتیم . در آنجا بعد ازخوردن آش و مقداری شام و گرفتن جشن تولد و جمع کردن کوله ها ولوازم ساعت 20 راهی ترمینال اقلید شدیم و ساعت 20.30 با اتوبوس بسمت تهران حرکت کردیم ود آخر ساعت 5.30 صبح به ترمینال جنوب رسیده و با مترو بسمت کرج حرکت کردیم .

با تشکر از همه دوستان که با همکاری و متانت وصبوری خود باعث شدن تا یک صعود وبرنامه خوب وخاطره انگیز اجرا شود و همچنین تشکر از آقای دائمی مدیر خوابگاه جهاد کشاورزی اقلید  بابت هماهنگی خوابگاه و گرفتن مینی بوس و تشکر از همنورد و لیدر خوب وصبور مان جناب آقای شریفی .