گزارش برنامه قله آزاد کوه 22 آذر 98

• تاریخ اجرای برنامه : 1398/09/21

نام قله : آزاد کوه ( شاهزاده کج گردن )

ارتفاع قله: 4355 متر

تاریخ اجرا برنامه : 21 الی 22 آذر 98

سرپرست برنامه : وحید طاهری

شرکت کننده گان :

وحید طاهری ، بهزاد عبدلمالکی ، محمد گلباز ، ایمان کهزادی ، امیرحسام مقیمی ، همایون جهانشاهی

تقسیم وظایف :

مسئول فنی : وحید طاهری

عکاس : بهزاد عبدلمالکی

گزارش نویس : امیرحسام مقیمی

پشتیبان : امیر قهرمانی

آنتن دهی : در هیچ نقطه از مسیر صعود اپراتور ایرانسل آنتن ندارد اما در برخی نقاط اپراتور همراه اول آنتن دارد.

وضیعت جوی : روز اول آفتابی در بعدازظهر باد شدید. روز دوم هوای قله مه و باد . هوای کمپ آفتابی و نیمه ابری

موقعیت جغرافیایی قله :

قله آزاد کوه یکی از قلل منفرد البرز مرکزی می باشد که از جنوب به کمان کوه وسوتک کوچک منتهی می شود و در شمال دارای دیواره ای سنگی است.

مسیر های صعود :

شمال شرقی: روستای کلاک بالا                                                                  شمال غربی :روستای نسن                                                                        جنوب غربی : روستای وارنگه رود                                                                  جنوب شرقی : روستای ناحیه

شرح برنامه:

روزاول:

طبق برنامه ریزی های انجام شده و تصمیم کار گروه قرار بر این شد که تیم صعود های شاخص زمستانه ، قله آزاد کوه را به منظور پیشنیاز قله دماوند صعود کنند .روز پنج شنبه مورخ 21/9/98 ساعت 5 بامداد به وسیله یک دستگاه خودروی سواری به اتفاق 5 نفر از دوستان به سمت جاده چالوس راه افتادیم و یکی دیگر از دوستان در اواسط راه به ما ملحق شد . پس از گذر از تونل کندوان و رسیدن به پل زنگوله از جاده اصلی خارج شده و در جاده یوش-بلده به حرکت خود ادامه دادیم . پس از کمی پیش روی جاده به کلی یخ زده بود و ما مجبور به بستن زنجیر چرخ شدیم . در هنگام بستن زنجیر چرخ برودت هوا به 11- درجه رسیده بود و به ما نوید یک صعود سخت را می داد . به هر ترتیب ، در ساعت 8:40 دقیقه صبح به روستای کلاک بالا رسیدیم و پس از پوشیدن کفش ها و آماده شدن و تقسیم وسایل عمومی در ساعت 9:15 دقیقه پیمایش خود را در جهت جنوب غربی آغاز کردیم . پس از تمام شدن روستا از همان ابتدا با حجم شگفت انگیز برف روبرو شدیم . پس از 15 دقیقه پیمایش و رسیدن به آفتاب به تشخیص سرپرست 5 دقیقه برای خوردن صبحانه توقف کردیم. بعد از خوردن صبحانه به حرکت خود در دره ادامه دادیم و به نوبت هر یک از افراد شروع به برفکوبی می کردند . حجم برف در دره به شدت زیاد بود و به همین خاطر سرپرست استراحت های کوتاهی در حد 1 یا 2 دقیقه میداد تا از خستگی برف کوبی کاسته شود خوشبختانه حجم برف بر روی دامنه های منتهی به دره مقداری نبود که منجر به بهمن شود به همین خاطر با تصمیم سرپرست مسیر تابستانه را انتخاب کرده و آن را تا محل کمپ تابستانه ادامه دادیم در ساعت 15:30 دقیقه بعدازظهر به کمپ تابستانه رسیدیم و سرپرست به مدت 10 دقیقه به ما وقت استراحت و صرف ناهار را دادن . پس از این نقطه ، دره کاملا دارای بهمن بود به همین منظور شروع به ارتفاع گرفتن از سمت چپ دره به سمت جنوب و رفتن به سمت یال منتهی به گردنه چورن کردیم در زمانی که به سمت یال حرکت می کردیم باد شدیدی شروع به وزیدن کرد. با رسیدن به بالای یال در ساعت 16:50 دقیقه و خستگی یکی از همنوردان  و نداشتن زمان برای رسیدن به گردنه چورن سرپرست جایی را برای برپا کردن چادر ها انتخاب کرد و همه مشغول زدن چادرها شدیم در زمان زدن چادر ها خوشبختانه باد قطع شد و ما به راحتی چادر ها را برپا کردیم ولی باد دوباره شروع به وزیدن کرد و کار ما را برای فیکس کردن چادر ها دشوار کرد. هر چه می گذشت هوا سرد تر میشد اما طلوع زیبای ماه ونمای بینظیر دماوند در دل های ما گرمای خاصی را ایجاد می کرد . بعد از برپایی چادرها شروع به آب کردن برف و تهیه آب و چای برای فردا کردیم . پس از خوردن شام در ساعت 19:30 دقیقه به داخل کیسه خواب ها رفته و با فکر فردا به خواب فرو رفتیم .

روز دوم :

در ساعت 4 صبح با صدای سرپرست از خواب بیدار شدیم و در ساعت 5:10 دقیقه به سمت گردنه چورن در جهت غرب حرکت کردیم . یکی از همنوردان به دلیل خستگی روز قبل ، به پیشنهاد خود از صعود به قله صرف نظر کرد و در کمپ ماند. از همان ابتدای کمپ با حجم بسیار زیاد برف روبرو شدیم. بالاخره پس از برف کوبی بسیار سنگین به گردنه چورن رسیدیم و حرکت خود را به سمت قله در جهت شمال ادامه دادیم . هوا کاملا خراب شده بود و باد و مه شدیدی داشتیم . هرچه که بود با همت بالای خود در ساعت 10:30 دقیقه بر فراز چکاد آزاد کوه ایستادیم . با گرفتن چند عکس یادگاری و به دلیل نداشتن زمان به سرعت به کمپ برگشتیم و ساعت 12:15 دقیقه به کمپ رسیده وسریعا مشغول به جمع کردن وسایل و چادر ها شدیم و در ساعت 13 فرود خود را آغاز کرده و ساعت 16:30 دقیقه به روستای کلاک بالا رسیده و پس از بار زدن کوله ها به سمت کرج حرکت کردیم . در میانه راه در آشکده کندوان توقفی کوچک کرده و جشنی برای صعودمان گرفتیم. در ساعت 21 نیز به کرج رسیده و به برنامه خود پایان دادیم .