گزارش برنامه سرکچالها زمستان1400

تاریخ اجرا: ۹ و ۱۰ دی ماه ۱۴۰۰

منطقه: تهران-شمشک-سپیدستان

*موقعیت قله:

سرکچال یک به همراه دو قله چهار هزار متری غربی آن ( سرکچال دو و سرکچال سه) بر روی یک خط‌الرأس شرقی، غربی قرار دارد که در منتهی‌الیه شرقی آن از طریق گردنه مرتفع 4020 متری ورزا به قله برج متصل می‌شود و از سایر جهات به دره‌های شمالی آن یعنی دریوک و از جنوب به دره شمشک و لالون و فقط از طریق قله 3400 متری میان لالون به قله روته و از طریق گردنه جنوبی لجنی نیز به قله 3350 متری پی ناسوم و آبک متصل می‌گردد. شانه شرقی قله به ارتفاع تقریبی 4050 متر پس از تشکیل 2 قله مرتفع دیگر از طریق یالی گرده مانند و پرشیب به دره لالون محدود می‌شود.

مسیرهای اصلی صعود به قله :

1- مسیر غربی: گردنه دیزین – قله کلون بستک – خط‌الرأس سرکچال – قلل سرکچال 3 و 2 و در آخر قله سرکچال1
2- مسیر شرقی: روستای لالون- قله شانه شرقی – قله سرکچال1
3- مسیر جنوب غربی (لجنی): روستای سپیدستون – پناهگاه لجنی – قلل سرکچال 3، 2 و 1
برای این برنامه مسیر جنوب غربی (لجنی) انتخاب شد که دو مسیر تابستانه و زمستانه دارد.

وجود پناهگاه و جان‌پناه:

پناهگاه لجنی در مسیر صعود قله سرکچال (جنوب غربی) قرار دارد. این پناهگاه حدود ۲۰ نفر ظرفیت دارد و در سال ۶۴ توسط عده‌ای کوهنوردان بنا شده.
جاده دسترسی به مبدأ صعود از جبهه جنوب غربی
برای رسیدن به روستای سپیدستون با فاصله تقریبی 40 کیلومتر از تهران، باید در جاده لشگرک به سمت فشم، میگون و سپس شمشک گذر کرد و به روستای سپیدستان رسید.

روستاهای اطراف:

وضعیت آب در منطقه:
– در مسیر صعود چشمه‌ای روئیت نشد

وضعیت آنتن دهی تلفن همراه:
در بیشتر مسیر صعود آنتن دهی تلفن همراه ( همراه اول و ایرانسل ) به صورت ضعیف وجود دارد.
به مقصد جاده لشکرک، جاده فشم و روستای شمشک بالا

شرح برنامه:

بنابر برنامه ریزی های سرپرست، ساعت ۵ بامداد نهم دی ماه جلوی درب باشگاه گرد آمدیم و بعد از چک کردن و تقسیم لوازم جمعی بین افراد، با خودرو شخصی به مقصد شمشک حرکت کردیم. ساعت۷ به روستای سپیدستان در شمشک رسیده و پس از آماده شدن برای صعود ساعت ۷:۱۰ صعود خود را آغاز نمودیم. با بررسی میزان برف منطقه و حجم ناچیز برف در بالادست، با صلاحدید سرپرست مسیر تابستانه برای صعود انتخاب شد. از پارکینگ به سمت کوچه های برفی و یخ زده روستا در جهت یال ابتدایی مسیر تابستانه روانه شدیم. در هوایی مساعد همچنان حرکت میکردیم و در مسیرهای برفی برفکوبی انجام میشد. در طول مسیر گروهی بر یال زمستانه مشاهده می‌شدند که صعود خود را زودتر از ما بر آن یال آغاز کرده بودند. ساعت حدود۱۰ برای صرف صبحانه توقفی را داشتیم و سپس به سمت جانپناه لجنی حرکت کردیم.

در صد متری انتهایی مسیر قبل جانپناه به دلیل احتمال سر خوردن دست به کلنگ شدیم و در نهایت ساعت۱۲ با کوله هایی سنگین به جانپناه رسیدیم و با توجه به تایم محدودی که داشتیم تصمیم بر آن شد تا صعود قله را برای صبح فردا موکول کنیم. تیمی دیگر که بر یال زمستانه پیش میرفتن به جانپناه رسیدند که از یکی از باشگاههای تهران بودند و صعود تمرینی- آموزشی با تجهیزات کامل فنی بودند که شب را در چادرهایشان تا صبح سپری کردند. پس از کمی استراحت در جانپناه ‌و جمع آوری برف جهت آب کردن برای چای، ناهار را در کنار یکدیگر در جانپناه صرف کردیم. در این برنامه چادر زمستانه ای را هم جهت تمرین آموزشی در هوای بادی و زمستانی به همراه داشتیم که با اموزشهای سرپرست چادری تمرینی برپا کردیم. با ابری شدن هوا و مه منطقه شانس دیدن غروب خورشید را از دست دادیم. ساعت۸ شب به استراحت در جانپناه پرداختیم و قرار بر آن شد تا ساعت۳:۱۵ بیدار شده و برای صعود قله ها اقدام کنیم. ساعت ۳:۱۵ بیدار شده و پس از صرف صبحانه و جمع آوری کوله ای سبک راس ساعت ۴:۲۰ در تاریکی هوایی سرد و همراه با باد حرکت کردیم.تیم دیگر در ساعت ۴ صعود با لوازم فنی خود را آغاز کرده بودند و ما پس از گذر ساعتی به تیم آنها رسیدیم و در ادامه نیز با تیم آنها راهی شدیم. در شیب انتهایی منتهی به قله سرکچال یک به دلیل یخ زدگی مسیر، توقفی داشتیم تا خود را با کرامپون و کلنگ خود مجهز کرده و ادامه مسیر دهیم. ساعت ۷:۱۰ صبح به قله اول رسیده و پس از گرفتن عکس گروهی قله تصمیم بر ادامه مسیر کردیم. تیم دیگر تصمیم بر بازگشت داشتند و در آنجا با این تیم خداحافظی کرده و همگام با صدای دلنشین خورد شدن یخ های مسیر زیر کرامپون ها به سمت قله دوم سرکچال دو حرکت کردیم و پس از گرفتن عکسهای قله با توجه به مه غلیظ در منطقه و سختی دید در مسیر قله سرکچال سه و بهم ریختن هوای روی قله تصمیم به خاتمه صعود کردیم و هر سه در ساعت ۸ در مسیر بازگشت راهی شدیم. در نزدیکی جانپناه کرامپون و کلنگ ها را جمع کرده و به سمت جانپناه ادامه مسیر داده و ساعت ۱۰ به جانپناه رسیدیم. پس از کمی استراحت و جمع کردن کوله ها با توجه به بارش محدود برف شب پیش تصمیم بر آن شد تا مسیر زمستانه را در پیش گیریم و پس از گذر از مسیر گرده ای پایین جانپناه به سمت قله دال نشین حرکت کردیم. حجم برف بر یال این قله پودری و بسیار فراوان بود و صعود را به ویژه با برفکوبی مشکل میکرد. به بلندای این قله رسیدیم و عکسی به یادگار گرفتیم و یال فرود را فراز و نشیبهای زیادی داشت در پیش گرفتیم. ساعت۲:۳۰ به روستای سپیدستان رسیدیم و پس از ۱۰ دقیقه حرکت تا میدان شمشک در کنار ماشین شخصی و حرکت به سمت کرج. در ساعت۱۸ جلوی درب باشگاه رسیدیم و این برنامه با تجربه هایی شیرین و جدید برای ما خاتمه یافت.

سپاس از سرپرست برنامه و آقای رامین کارخانه که صعود خوبی را در کنارشون تجربه کردم.

توجه:
سیم کارت ایرانسل به همراه داشته باشید. وضعیت آنتن دهی ایرانسل بسیار بهتر از همراه اول می باشد.