• مقالات
  • 21-12-23
  • admin

گر فکر می کنید فرزند شما از دیوار بالا می رود شاید بهتر باشد به این دید به او نگاه کنید که در سن شروع کوهنوردی است! کوهنوردی و سنگ نوردی ورزشی نشاط آور است که می توان آن را در فضاهای مختلف انجام داد. علاوه بر این مزایای مهمی برای کودک شما دارد از جمله به افزایش حرکت و انعطاف پذیری، ورزیده شدن کامل بدن، افزایش قدرت و توانایی های او و… می توان اشاره کرد. علاوه بر این کوهنوردی یک فعالیت هیجان انگیز و سرگرم کننده است که می تواند برای بچه ها عالی باشد و آنها را از فعالیت های تکراری روزمره دور کند.

 

سن شروع کوهنوردی چه سنی است؟

       

کوهنوردی یک ورزش نشاط آور است و فارغ از سن مزایای زیادی برای فرد کوهنورد دارد. این کار برای ساختن جسم و ذهن قوی در عین تقویت روابط با خود، دیگران و طبیعت بسیار مناسب است. سن شروع کوهنوردی بسته به میزان رشد کودک شما متغیر است اما به طور رسمی دوره های کوهنوردی معمولا برای کودکان ۵ سال یا بیشتر مناسب است. این به این دلیل است که ۵ سالگی سنی است که در آن بچه ها می توانند دستورالعمل ها را دنبال کنند و استقلال بیشتری دارند. با این حال محدودیت جسمی وجود ندارد که بچه ها را از شروع کوهنوردی در سنین پایین تر باز دارد.

 

کوهنوردی در سنین پایین چه مزایایی دارد؟

 

اجازه دهید قبل از اینکه بیشتر به سن شروع کوهنوردی بپردازیم در مورد مزایای کوهنوردی در سنین پایین صحبت کنیم. از آنجا که کودکان در حال رشد بدن و یادگیری مهارت های حرکتی هستند تمرین کوهنوردی در چنین سنی می تواند برای رشد آنها مفید باشد، کوهنوردی در سنین پایین به کودکان امکان می دهد بازوها، پاها و بدن خود را به طور کلی قدرتمند کنند و علاوه بر این بر هماهنگی تعادل و ثبات آنها تاثیرات مثبت بسیاری می گذارد. نکته مهم دیگر این است که آنها یاد می گیرند از خود بپرسند “حرکت بعدی چیست؟” و به آن پاسخ دهند. علاوه بر این کوهنوردی به کودکان صبر، اعتماد به نفس و هدف گذاری می آموزد و تمرکز آنها را افزایش می دهد.

با این حال ما توصیه می کنیم انتظارات زیادی از کوهنوردان جوان و نوجوان خود نداشته باشید. فارغ از سن شروع کوهنوردی برای کودکان، کوهنوردی و صعود به قله هدف اصلی نخواهد بود. کودکان می خواهند بازی کنند و اگر نتوانند این حس را در کوهنوردی داشته باشند ممکن است کار خود را متوقف کنند و دیگر علاقه ای به این فعالیت نداشته باشند. خوب است که اجازه دهید همه چیز به طور طبیعی و بدون هیچ اجباری پیش برود. اگر والدین در این مسیر به فرزندان خود بپیوندند خوب است و مهم نیست که آنها هیچ تجربه ای در کوهنوردی و صعود ندارند زیرا والدین همیشه بزرگترین الگو برای کودک هستند.

   

یکی دیگر از جنبه های خوب کوهنوردی برای کودکان این است که آنها می توانند از فعالیت در کنار والدین، خواهر و برادر خود لذت ببرند. علاوه بر این برنامه هایی مانند سنگ نوردی داخل سالن نیز می تواند برای خانواده ها راهی عالی برای برقراری ارتباط والدین با فرزندانشان و بالعکس باشد. از آنجا که این یک فعالیت سرگرم کننده برای همه سنین است، همه شرکت کنندگان فارغ از محدودیت های سنی، می توانند از آن لذت ببرند.

امروزه که همه ما و مخصوصا کودکان بیشتر در فضاهای آپارتمانی محبوس هستیم کوهنوردی در فضای باز به بچه ها فرصتی برای تعامل با محیط های طبیعی را می دهد. در جهانی که بیش از پیش کودکان در معرض بازی های کامپیوتری و سرگرمی های بدون تحرک قرار دارند ماجراجویی در فضای باز راهی عالی برای دور نگه داشتن کودکان از اضافه وزن ناشی از عدم تحرک و افسردگی است.

 

آموزش کوهنوردی برای کودکان شامل چه مراحلی است؟

 

علاوه بر شناسایی صحیح سن شروع کوهنوردی، آموزش مرحله ای آن نیز بسیار مهم است. برای شروع آنها باید با احساسات خود در ارتفاع آشنا شوند. برای این کار برنامه هایی که ارائه می شود به کودکان اجازه می دهد تا ابتدا کوهنوردی را در محیط های کم ارتفاع و کم خطر و یا حتی سالن های سنگ نوردی تجربه کنند. در این مرحله کودکان هنوز نیازی به ایمن سازی با طناب ندارند. پس از اولین برخورد با سنگ ها مربی به بچه ها نشان می دهد که چگونه به تجهیزات کوهنوردی نیاز دارند و باید به آن عادت کنند.

سرانجام آخرین مرحله آموزش شامل توضیح برخی از روش های ایمنی از جمله نحوه قرار دادن دست و پا به طوری که هنگام پایین آمدن از هر ارتفاعی ایمن باشند، است. سپس مربی باید به بیان برخی از تکنیک های اساسی کوهنوردی و تمرین آنها بپردازد.

 

کوهنوردی در فضای باز یا سنگ نوردی در سالن؟

   

علاوه بر این سوال که چه سنی برای شروع کوهنوردی مناسب است، معمولا این سوال وجود دارد که ابتدا باید کوهنوردی برای کودکان را از فضای باز و طبیعی شروع کرد یا فضای سالنی؟

هر دو گزینه کوهنوردی در فضای باز و سالن مزایایی خاص خود را دارند. کوهنوردی داخل سالن برای بچه ها عالی است زیرا یک محیط کنترل شده را برای آنها فراهم می کند تا مهارت های لازم و اولیه را کسب کنند. با این حال کوهنوردی در فضای باز به آنها فرصتی برای تعامل با طبیعت و ارتباط با محیط در سطح جدیدی را می دهد. شما می توانید کوهنوردی را در محیط سالنی شروع کنید و سپس برای ایجاد تکنیک های لازم و اعتماد به نفس برای صعود به فضای باز و محیط طبیعی بروید.

اگر کوهنوردی را برای کودکان از داخل سالن شروع کنید آنها بهتر می توانند یاد بگیرند دست ها و پاهای خود را در کجا قرار دهند. علاوه بر این کودکان بیشتر تحت نظارت قرار می گیرند و شما می توانید آموزش کوهنوردی را در قالب بازی به آنها بیاموزید. اگرچه کوهنوردی در طبیعت از زیبایی بیشتری برخوردار است و کودک شما از ابتدا با محیط واقعی و سختی های احتمالی آن آشنا و آب دیده می شود.

 

دیدگاه کاربران

هنوز دیدگاهی وجود ندارد :)

شما هم نظر خود را با ما در میان بگذارید