گزارش برنامه قله برف انبار

نام برنامه : صعود به بلندترین قله  استان قم  برف انبار

نام سرپرست : اقای سعداله بیک زاده

شرکت کنندگان:

اعضا: خانمها(نسرین صابری، سیما فرهنگ،الهام توکلی،الهام کریمی)

اقایان(محمد رضا محمدی، وحید طاهری،سعداله بیک زاده، مهدی موسوی، مهدی

حمزه لو)

میهمانان: خانمها(زینب فراهانی)

آقایان(احمد رضا قلی،محمد نامداری،صادق اسدی،محمد صمدی شادوار،خسرو سمیع زاده،رامین مدنی، عبدالرضا روشن زاده ابوالفضل آقا بابایی، داود آقا بابایی ، محمدرضا توکلی پور ، رضا کرمانی )

گزارش نویس : الهام کریمی

پشتیبان برنامه: رضا خورشیدی

هزینه برنامه: برای اعضا 40 هزار تومان و برای میهمانان 50 هزار تومان

انتن دهی موبایل: در کل مسیر همراه اول آنتن داشت و ایرانسل در بعضی نقاط نداشت

معرفی منطقه:

برای رسیدن به مبدا صعود بعد از عوارضی قم باید به سمت سلفچگان و جمکران ادامه مسیر دهیم حدودا پس از 35 کیلومتر تابلو خروجی جمکران را می بینیم و به سمت جمکران می رویم . کمی پس از جمکران به میدانی می رسیم که تابلو روستای کهک را خواهید دید. به سمت کهک می رویم و بعد از آن با عبور از روستای میم و خاوه به فردو که تقریبا ابتدای محل صعود است خواهیم رسید. که  نام آن از کلمه "فردوس" به معنای بهشت گرفته شده است.

* از عوارضی قم تا مبدا صعود تقریبا 60 کیلومتر راه است که کهک حدودا میانه راه می باشد .
مبدا صعود برف انبار در حوزه شهرستان قم بخش کهک و در جنوب روستای فردو قرار دارد.

قله برف انبار  که بلند ترین قله استان قم به شمار می رود دارای ارتفاعی بیش از سه هزار و دویست متر است . این قله در تمام سال کوهنوردانی از استان قم و دیگر استان ها را به خود جذب می کند. وجه تسمیه نام قله نیز به علت انباشته شدن برف زیاد در فصل زمستان می باشد. از مشخصه های این قله نصب چهار میله بلند در مسیر و به فاصله تقریبا مساوی در طول مسیر است که علی رغم مشخص بودن مسیر قله در فصول بدون بارش، هدایت گر مطمئنی جهت تشخیص مسیر صعود، به خصوص در فصل زمستان می باشد. در حال حاضر پناهگاه ندارد اما در کنار قله عملیات نصب پناهگاه در حال اجرا می باشد.نام این قله به جهت آن است که در فصول مختلف می توان برف را بر روی آن مشاهده کرد که این برای استان گرمسیری همچون قم موجب امتیاز ویژه ای است  . البته با گرم شدن زمین ، دیگر این قله در تابستان ها برفی ندارد و برف آن سهم چشمه های زیرزمینی آن می شود.

درمسیر صعود از روستای "فردو" سه چشمه دایمی وجود دارد.

از بلندای قله که نظاره میکنید فضای بسیار زیبایی از رشته کوه ای نه چندان بلند ولی بسیار زیبا را مشاهده میکنید . در اطراف این کوه چشم اندازهای بسیاری خود نمایی میکند . در غرب این کوه قله پلنگ آبی و در شرق آن قله سلطان سعد شاه با ارتفاعی کمتر خود نمایی میکند .

پوشش گیاهی:

حدود 407 گونه گیاهی در استان قم وجود دارد که 50-40 درصد این گونه ها را گیاهان دارویی تشکیل می دهد که از گونه های غالب آن می توان به کلاه میر حسن، خارشتر، گون، باریجه، بادام کوهی، گز و تاغ و... اشاره کرد

پوشش جانوری:

حدوداً 14 تا 150 گونه پرنده در استان وجود دارد که بیشتر آن ها مهاجرند که می توان به گونه هایی نظیر هوبره، کبک، تیهو، انواع مرغابی ها و غاز ها و... اشاره کرد. همچنین نزدیک به 30 گونه پستاندار در این مناطق وجود دارد که مهم ترین آن ها را کل و بز، قوچ و میش، گراز، یوزپلنگ، روباه، تشی، شغال، گرگ، خوک وحشی، گورخر، جبیر و آهو تشکیل می دهند

وظایف تقسیم شده:

گزارش نویس خانم کریمی

***

گزارش برنامه:

محل قرار  سه راه گوهردشت بود که اندک اندک جمع مستان رسیدند انهایی که  برخواستن و دل به کوه سپردن را  به خواب در رختخواب گرم و نرم ترجیح دادند . دیدارها تازه شد با دوستان و همنوردهایی که مدتی بود ندیده بودیم خوش و بش کرده و یادی از خاطرات گذشته زنده شد.  راس ساعت 4:15 دقیقه صبح با یک دستگاه مینی بوس ایسوزو از کرج حرکت کرده  و از طریق اتوبان تهران کرج بزرگ راه آزادگان و اتوبان قم جاده کهک به سمت روستای فردو رفتیم . در بین راه تعدادی از همنوردان نیز به ما پیوستند. در آنجا آقای شادور از قزوین به تیم ملحق شدند . و با تکمیل شدن نفرات به سمت پایه کار در نزدیکی امامزاده باوره حرکت کردیم . ساعت 8:15 دقیقه به پای کار رسیدیم

از ماشین پیاده شده و لباس مناسب پوشیده و بعد از گرفتن چند عکس یادگاری و یاداوری وظایف افراد  با جلو داری اقای طاهری  به راه افتادیم . از پایه کار قله در جهت جنوب خود نمایی میکرد. از طریق یک راه خاکی زیبا که از میان باغات گیلاس، آلبالو و غیره می‌گذرد، شروع به پیمایش کردیم البته لازم به ذکر است که این جاده  تا چشمه ی ابتدای یال صعودرا میتوان با ماشین طی کرد ولی ما برای گرم شدن و اینکه حدود 4 ساعت داخل ماشین نشسته بودیم به صلاحدید سرپرست  این مسیر را پیمایش کردیم .

بین راه ساعت 9  جهت صرف صبحانه توقف نموده و سفره های بی ریا گسترده شد با لب خندان و دلی شاد صبحانه صرف شد و عکسهای یادگاری گرفته شد . ساعت 9:25پس از مراسم معارفه مجددا مسیر خاکی ماشین رو را در دره منتهی به قله ادامه دادیم ساعت 10:30  به چشمه ی ابتدای یال صعود که پا کوب مشخصی در جهت جنوب غربی است. رسیدیم انجا که قله لباس سفید برفی به تن داشت و با غرور زیبایی خودنمایی میکرد و تو را به سوی خود فرا میخواند. توقفی کوتاه نموده  و از انجا که باد سردی میوزید لباسهای گرم را به تن کرده گترها را بسته و با دل و جان خود در آغوش کوه رها کردیم گروهی از همنوردان شهریاری نیز که از عوارضی قم به انتظلر ما بودند به سرپرستی آقای رهنما تیم را مشایعت می کردند و با هماهنگی که با سرپرست ما داشتند. با کمی فاصله در پی تیم ما حرکت می کردند. و این تعداد شرکت کننده برای کوهنوردان منطقه جالب بود و گاه گاهی سوال های از تیم داشتند .  که طول تیم را به بیش از 50 نفر می رساند. صفی طولانی با لباسهای رنگی در متن سفید برفی منظره ای چشم نواز را خلق کرده بود از سمت راست چشمه، از یک مسیر پاکوب خیلی مشخص، با شیبی حدود ۴۰ الی ۵۰ درجه پیمایش خود را آغاز کردیم.. چه پیمایش زیبایی وقتی در طبیعت هستی و در اغوش کوه و صدای دلنشین همنورد گرامی اقای رضا قلی نیز روح و روان را نیز فرح بخش تر مینماید. کم کم سپیدی برف زیر کفشهایمان خودی نشان داد وحجم برف بیشتر و بیشتر شد وسرعت باد نیز بیشتر. بین راه استراحتهای کوتاهی نموده وسرانجام ساعت 12:30 دقیقه بر فراز قله رسیدیم عکسهای یادگاری گرفته شد از انجا که تعداد افراد زیاد بود برای عکس تکی باید نوبت میگرفتی و چه داستانی شده بود عکس تکی گرفتن.

راه رفته را برگشتیم با این تفاوت که در مسیر برگشت تنوع داشتیم تعدادی از همنوردان سرسره بازی کردند  و بخشی نیز به دو گروه تقسیم شدیم و برف بازی کردیم  و چقدر شاد و سرزنده بود کودک درونمان .

ساعت 14:45 به چشمه رسیدیم و مهیا شدیم برای خوردن ناهار خستگیمان را زدودیم وساعت16:15 دقیقه به پای کار رسیده و بعد از انجام چند حرکت کششی سوار ماشین شده وعزم برگشت نمودیم بین راه توقفی کوتاه داشتیم جهت خرید سوغات قم و ساعت 9 شب رسیدیم کرج و با کوله باری از خاطرات جدید و تجربیات ارزنده از همنوردان و خداحافظی نموده .