گزارش برنامه قله جارو

ارتفاع قله : 2120  متر

مدت زمان صعود : 3 ساعت و 45 دقیقه

_____________________________________________________________________

اشتهارد از شهرهای باستانی ایران است که با شهر تهران حدود 122 کیلومتر و با شهر کرج حدود 88 کیلومتر فاصله دارد. این شهر در یک منطقه با آب و هوای نیمه خشک و در مسیر جاده تهران به استان‌های غربی ایران واقع است. از طرف شمال به "ارتفاعات حلقه دره و محدوده شهرستان نظرآباد" ، از طرف جنوب به "ارتفاعات قزل باش و محدوده شهر ملارد" از طرف شرق به "رودخانه شور و شهر کرج" و از طرف غرب به "محدوده شهر بویین زهرا" محدود می شود. اشتهارد دارای زمستانهای سرد و تابستان های معتدل است. جنوب استان به دلیل مجاورت با دشت ، آب و هوای بسیار خشک دارد و این ویژگی خاص این منطقه به شمار می رود که از یک سو به رشته کوههای البرز می رسد و از سوی دیگر به حاشیه یکی از خشک ترین بیابان های ایران منتهی می شود.

روستای جارو در 15 کیلومتری شرق شهر اشتهارد در دهستان پلنگ آباد در دامنه ارتفاعات کوهستانی جارو قرار دارد. برخلاف واقع شدن در محیط کویری ، این روستا بسیار سرسبز و خوش آب و هواست و 170 خانوار دارد. مردم جارو به زبان تاتی صحبت می کنند. نام روستا در ابتدا لویزان بود ولی به دلیل حملات راهزنان به این روستا در گذشته و دفاع و تهاجم متقابل اهالی روستا برای دفاع از خود به اهالی روستا "مهاجمان" و به زبان محلی "جاران" گفته می شد که به مرور زمان به "جارو" تبدیل شده است.

گونه های جانوری : گرگ ، کفتار ، خرگوش ، جوجه تیغی ، پرندگانی نظیر کبک ، کبوتر ، تیهو ، ، عقاب و شاهین و خزندگانی مانند مار ، عقرب ، رتیل ، انواع مارمولک و بزمچه.

گونه های گیاهی : انواع درختان گردو ، بادام ، گیلاس ، آلبالو، داغداغان ، قازیاقی ، گل گاوزبان ، گیاه پنیرک ، آویشن ، پیاز کوهی ، کنگر ، پونه ، زالزالک

دسترسی به منطقه :

روستای جارو در جاده اشتهارد ، در بخش پلنگ آباد  ،۲۰ کیلومتری اشتهارد و ۲۵کیلومتری ماهدشت در دامنه کوه قرار دارد.

با نام خدای مهربان

همنوردان : نسرین صابری( سرپرست)، بانو کرمی( جلودار ) ، رمضان محمدی سرشت ( عکاس )، مهکامه نوری ( زمان دار ) ، هاله یزدانی ( گزارش نویس ) ، امیرحسام مقیمی ( عقب دار ) ، یاشار حسن آبادی ، رضا طالقانی ، جواد ابراهیمیان ، آرین اقتداری ، حامد همتی ، مهناز نقی لو .

ساعت 5:15 از مقابل باشگاه به سمت اشتهارد حرکت کرده و ساعت 6:20 به روستای جارو رسیدیم. ساعت 6:30 پس از آشنایی با دوستان به سمت قله حرکت کردیم. از جاده خاکی کنار روستا و از میان باغات و درختان گذشتیم. در ابتدا  باران نم نم وکمی برف بارید ، هوا ابری و سرد بود با وزش باد ملایم. ساعت 6:55 برای صرف صبحانه زیر درختان در ابتدای مسیر دره توقف کردیم. ساعت 7:15 پس از صرف صبحانه از دره در جهت  شرق به سمت قله حرکت کردیم. در این مسیر قناتهای متعددی دیده میشد. مسیر پر بود از سنگهای بزرگ و زیبای پوشیده از گلسنگ و گیاهان خوشبو. همینطور که بالا میرفتیم در منظره پشت سر، تپه های رنگین کمانی اشتهارد را می دیدیم. در طول مسیر پناهگاه و آب آشامیدنی وجود نداشت. ساعت 8:12 توقف کوتاهی داشتیم و ساعت 8:20 روی یال در جهت جنوب شرقی به سمت قله ادامه مسیر دادیم. روی یال که قرار گرفتیم در دو طرف ما دشتهای کویری وسیعی وجود داشت. ساعت 9:20  توقف کرده و به تماشای مناظر وهم آلود این منطقه نشستیم. باد نسبتا تندی می وزید ، ساعت 9:40 به سمت قله رفتیم. در این مسیر از سنگهای بسیار بزرگی گذشتیم و ساعت 10:15 به قله رسیدیم. تابلو نصب شده ارتفاع 2120 متر را نشان میداد. پس از استراحت و گرفتن عکسهای یادگاری با ورود ابرهای خاکستری ساعت 10:40 قله را ترک کردیم. مسیر فرود از دره و همراه با شن اسکی بود. در طول مسیر از آموزشها و تجربیات خانم صابری برای عبور از سنگها و شن اسکی و ... بهره مند شدیم . ساعت 12:15 به پایین رسیدیم و برای صرف ناهار توقف کردیم . ساعت 12:40 به سمت روستا  حرکت کرده و ساعت 13 سوار مینی بوس شدیم. داخل روستا گشتی زدیم و سپس راهی کرج شدیم. ساعت 14:15 مقابل باشگاه با همنوردانمان خداحافظی کردیم ، و یک صعود زیبای دیگر به پایان رسید.

سپاس فراوان از سرپرست برنامه خانم صابری ، آقایان محمدی سرشت و مقیمی و همه همنوردان عزیز.