گزارش برنامه صعود زمستانه دماوند( 28 دی 97

عنوان برنامه : صعود زمستانه به قله دماوند از رخ جنوبی

سرپرست : آقای وحید طاهری

اعضای تیم :

خانم الهام توکلی ، اقایان فیروز رسولی، بهزاد عبدالمالکی ، محمد گلباز، ایمان کهزادی

تاریخ برنامه: 28 دی ماه تا ا بهمن 97

<< کوه ها ورزشگاه هایی نیستند که بلند پروازی ام را در آنجا تخلیه کنم ، بلکه مکان های مقدسی هستند که در آنجا مناسک مذهبی ام را به جا می آورم.من به این کوه ها می روم همانگونه که انسان ها برای عبادت به عبادتگاه ها می روند. زمانی که در بالای قله های مرتفع می ایستم گذشته ام را می بینم ، رویای آینده را می بینم و با معصومیتی غیر معمول ، اجازه دارم حال حاضر را تجربه کنم . در حالیکه چشمانم باز شده و توانم دو چندان شده است. من در کوه ها خلقت را جشن می گیرم و در هر سفر بار دیگر متولد می شوم>>

آناتولی بوکرایف

تمرینات و برنامه آمادگی : از اواخر شهریور نود وهفت زمزمه های صعود زمستانی دماوند جدی شد . گروه ما تمرینات هوازی ، قدرتی را از پاییز 97 آغاز نمود. عصر های پاییزی پارک تنیس محل قرار ما برای دویدن بود. تمرینات از بیست دقیقه آغاز گردید و در نهایت اواخر آذر به 80 دقیقه رسید. قرار های ما برای دویدن به شکل گیری روابط صمیمی و روحیه تیمی ختم شد. هم چنین تمرینات قدرتی تحت نظارت سرپرست طی سه ماهه اول پاییز آغاز گردید در نهایت روزهای آخر با تمرینات اینتروال به پایان رسید. برنامه آمادگی تیم آسمان البرز ، خط الراس کهار به ناز تعیین شد و در تاریخ 22و 23 آذر با موفقیت صعود گردید پس یک هفته استراحت در انتظار پنجره هوای مناسب ماندیم وپس از دو هفته در نهایت در تاریخ 28 دی ماه شرایط صعود فراهم گردید.

روز اول : در تاریخ 28 دی در ساعت 7 با بدرقه سرپرستان و همنوردان باشگاه آسمان البرز با یک دستگاه مینیبوس  ره سپار پلور گشتیم در ساعت 11 به دوراهی رسیدیم درمسیر با تیمی همراه شدیم که برای یک کوهنوردی یک روزه به منطقه آمده بودند وتنها تیم منطقه بودیم که قصد صعود را داشتیم در ساعت 11:9 دقیقه حرکت خود را آغاز نمودیم برف منطقه به نسبت سنگین بود و لازم به برف کوبی بود اعضای تیم به نوبت برف کوبی را آغاز نمودند در ساعات اولیه بارش برف خفیفی آغاز گردید و پس از آن با مه غلیط رو به رو شدیم در ساعت 13:20  توقفی کوتاه برای صرف ناهار داشتیم و سپس به مسیرمان ادامه دادیم در نهایت در ساعت 18 پس از هفت ساعت برف کوبی به ساختمان گوسفند سرا رسیدیم و در ساختمان امام زاده مستقر شدیم . پس از جا به جایی و استراحت کوتاهی در ساعت نه اقدام به صرف شام نموده و به تهیه آب و چای برای صبح فردا پرداختیم و در نهایت در ساعت 11 برای خواب آماده شدیم .

روز دوم : ساعت 4:30 صبح از خواب بیدار شده و در هوای سرد ساختمان امام زاده به آماده کردن بساط صبحانه پرداختیم و پس از صرف آن وجمع آوری لوازم و بستن کوله در ساعت 6 حرکت را آغاز نمودیم همچنان برف منطقه سنگین و پودری بود و نیاز به برف کوبی داشت اعضا به نوبت برف کوبی را آغاز نمودن هر از چند گاهی توقفی کوتاه برای نوشیدن آب وصرف تنقلات داشتیم تا در نهایت مسیرگرده ای و نیاز به دست به سنگ شده خودش را نشان داد.که با کوله های ما کار چندان راحتی نبود و انرژی بسیاری را می طلبید در ساعت 12:30 توقفی کوتاه برای صرف ناهار داشتیم و مجدد به حرکت خود ادامه دادیم هم چنان برف کوبی ادامه داشت ونیاز به کرامپون عملا احساس نمیشد در نهایت در ساعت چهار بعد از ظهر به ارتفاع 4060 متری رسیدیم و علی رغم اینکه مسافت کوتاهی تا پناهگاه داشتیم با باد شدیدی رو و حجم زیادی از برف رو به رو شدیم که حرکت رو به جلو را بسیار مشکل ساخت کم کم ساختمان پناهگاه خودنمایی میکرد  و همچنان بر شدت باد افزوده میشد که  بر برودت و سرمای هوا می افزود پس از این کشمکش در نهایت در ساعت 17 پس از 11 ساعت برف کوبی به پناهگاه رسیدیم باد و برف موجود در منطقه انرژی زیادی را از ما ستانده بود درب ورودی پناهگاه به دلیل تجمع برف با فشار باز شد . به داخل پناهگاه رسیدیم و شروع به گرم کردن خودمان نمودیم پس از استراحت و تهیه چای و سوپ داغ شروع به برنامه ریزی وتعیین تیم عازم قله شدیم . دو نفر از اعضا از صعود به قله انصراف خود را اعلام نمودند پس از صرف شام و تهیه چای و آب برای فردا اقدام به بستن کوله ها کردیم و سرپرست تیم نکات ولوازم مورد نیاز را گوشزد نمودند

روز سوم: تیم عازم قله به سرپرستی آقای وحید طاهری و سه تن از اعضا  راس ساعت 4:20  دقیقه بیدار تیم بیدار شده و پس از صرف چای و صبحانه ای مختصر با بستن کرامپون تیم اقدام به حرکت نمود در ساعت 7 از ساختمان پناهگاه خارج شده و به برسی مسیر طی شده توسط تیم پرداختم مجدد در ساعت 8 به بیرون ساختمان پناهگاه رفته و به همراه همنورد دیگرم به برسی مسیر تیم پرداختیم تیم را در حال حرکت  از روی یال به سمت دهلیزها با چشم تعقیب نمودیم تقریبا در ارتفاع 4500 متری یکی از اعضای تیم را در حال بازگشت دیدیم و سه تن دیگر از اعضای تیم به حرکت خود ادامه دادند تیم علی رغم اینکه کرامپون بسته بود اما همچنان تا ارتفاع 5000 متری به برف کوبی مشغول بود یکی از اعضای صعود  در ساعت 9 به پناهگاه رسید. تیم عازم قله در ساعت 9 به ابشار یخی رسیدند و تا ارتفاع 5000 متری پیشروی نمودند اما شرایط جوی و برودت شدید هوا و سرعت باد به گونه ای رقم خورد که ناچار به بازگشت شدند و در نهایت در ساعت 11 به پناهگاه رسیدند مجموع اعضا پس از استراحت و صرف چای وناهاری مختصر تصمیم به بازگشت به گوسفند سرا گرفت در نهایت در ساعت 5 عصر به گوسفند سرا رسیده و به استراحت و صرف شام پرداخته و سپس اماده برای خواب شدند

روز چهارم : تیم در ساعت 4:30  صبح بیدار شده و پس از صرف صبحانه و جمع آوری لوازم در ساعت 6 اقدام به حرکت نمود در نهایت در ساعت 7:45  به دو راهی رسیدیم و ساعت 8:10  سوار بر مینیبوس راهی آب گرم رینه شدیم پس از استراحتی کوتاه در ساعت 10:30  به صرف صبحانه پرداختیم و نهایتا در ساعت 14:20 در میان استقبال خانواده مهربان باشگاه اسمان البرز به باشگاه باز گشتیم . و به این ترتیب اولین تلاش ما برای صعود زمستانه به پایان رسید. اما آخرین تلاشمان نخواهد بود .