گزارش برنامه قله کرکوه 3150

آقایان : محمد عزتی  -سعداله بیک زاده مهدی حمزه لو جواد زندی علیرضا خواجوی

میهمانان :

خانم ها : مهدیه محمدی نصرآبادی

آقایان : محمد رضا طالقانی- آرین اقتداری سعید عابدی-جواد نصیری وطن-محمد ایروانی-سپهر ریاحی علیرضا افتخاری -

تقسیم وظایف :

محیط زیست :آقای زندی

تیم برف کوبی : آقایان عزتی نصیری ریاحی حمزه لو

مقدمه :

قله کرکوه در قسمت شمال غربی روستای خور از توابع شهر کرج و در بالاترین نقطه پیست اسکی این روستا در جاده چالوس قرار دارد .این قله  ازقسمت شرق  به قله های پهن سار و چشمه شاهی بواسطه گردنه ای راه دارد .

قله شاهدژ در قسمت جنوبی

-  قله های بازارک - پلنگ چال و خط الراس توچال در قسمت شمال شرقی

- قلل چین کلاغ و بند عیش  .....در قسمت شرق

- قله های تالون و منار  در قسمت شمال آن

و در قسمت جنوب غربی قلل ناز و کهار از فراز این قله قابل  رویت هستند

آبشار خور که بهشت یخ نوردان است در نزدیکی پایه کار و در دره شمال شرقی روستا قرار دارد

به این قله از دو مسیر اصلی میتوان صعود کرد

-          کرج جاده چالوس خروجی خوزنکلا روستای خور

-          تهران جاده امامزاده داود روستای سنگان

همچون سایر قلل و طبیعت کوه های البرز این کوه دارای گیاهانی چون گون آویشن و ..... می باشد . در سرتاسر مسیر صعود از روی یال های منتهی به قله چشمه آبی وجود ندارد  و فقط از دره دست راست که آبشار خور درآن واقع است گوسفند سرای با درختان بید وجود دارد که چشمه آب دارد .

هیچ گونه حیوان وحشی مشاهده نشد . ولی به گفته اهالی شب گذشته گرگ در نزدیکی روستا مشاهده شده است .

گزارش برنامه :

طبق برنامه باشگاه در روز جمعه ساعت 5.30 بامداد در محل باشگاه واقع در حد فاصل چهارراه طالقانی و میدان شهدا شهر کرج جمع شدیم . برنامه ما و تیم طبیعت گردی باشگاه که عازم مناطق زیبای گیلان بودند همزمان شده بود و کلی خوش و بش و بگو بخند های جانانه انجام شد. دوستان طبیعت گرد به زیبایی و راحتی در جنگل های سراوان و دیدن موزه و.... فخر می فروختند . ما به سرما و برف و سختی ها و چالش های فرارو ... این بحث و تفاوت دیدگاه هم به جای خود بسیار جالب بود ... حتی در یک خانواده که همزمان حضور داشتند . مادر و فرزند به طبیعت گردی علاقمند بودند و پدر به کوه و چالش هایش . چقدر خوب است که باشگاه ما میتواند خواسته تمامی افراد یک خانواده را برنامه ریزی کند . این نکته ای قابل تامل بود .

بگذریم  بهتر است به سراغ سخن دوست کوهنوردان که همان  برف و سرما و قله اش  است . برویم . ساعت 5:45 با یک دستگاه مینی بوس بنز براه افتادیم . بعداز عبور از پیچ و خم های ابتدای جاده چالوس از خروجی خوزنکلا وارد جاده فرعی منتهی به روستا ی خور شدیم . باید در اینجا یاد آور شویم که در صورت نامساعد بودن شرایط جوی و بارش برف امکان رسیدن به روستا با توجه به حجم برف و لغزندگی میسر نیست . و حداقل باید 24 ساعت از آخرین بارش گذشته باشد تازحمت کشان راهداری اقدام به پاکسازی راه بنمایند . والا  نمیتوان در این جاده زیبا و پرشیب رانندگی کرد. ساعت 7:10 به نگهبانی روستا رسیدیم و همچون سایر روستا ها نگهبان برای رد شدن از زنجیر 20 هزارتومان بابت پارک در طبیعت از ما پول گرفت و ما هم با نیت اینکه انشالله صرف آبادانی و امور مهم روستا شود در کمال میل پرداخت را انجام دادیم . بهر حال طبق هماهنگی سرپرست با آقایان مهدی رجبی و حامد عباسی از اهالی و هم چنین خاله زهرای مهربان وارد کانکس ابتدای جاده خاکی که پوشیده از برف بود شدیم. این بزرگواران لطف کرده بودند و از ساعاتی قبل بنا به درخواست سرپرست برنامه  کانکس را گرم کرده و میز و صندلی و چای را فراهم کرده بودند . تا در سرمای سوزان سپیده دم تیم با فراغ بال صبحانه را در محیطی مناسب میل کند. همنوردان از شرایط بهره مند شدن و چند نفری هم نیمروی با دست پخت خاله زهرا نوش جان کردند. دل طبیعت گردان بسوزد....

ساعت 7:45 پس از استفاده از سرویس بهداشتی و انجام معارفه و یاد آوری تقسیم وظایف از کنار دکه اقدام به صعود نمودیم . سوز صبح گاهی باعث شد مسیر پیست را جهت صعود انتخاب کنیم چون هم پیست تعطیل بود و  برف مناسبی نیز جهت یک تمرین برف کوبی زمستانه داشت . بخشی از مسیر را داخل پیست طی کردیم ولی بعلت حجم زیاد برف مجبور شدیم از یال غربی پیست به صعودمان ادامه دهیم گرچه آنجا هم برف کمی نداشت . حدود ساعت 11 به دکه بالای پیست رسیدیم در آنجا جناب بیت الله سیرایی و تیم اسکی کوهستان شان که بهمراه دو میهمان اسپانیایی بودند را ملاقات کردیم . جناب نصیری مالک فروشگاه برودپیک  هم به استقبال مان آمد. جناب سیرایی  جویای حال آقای دکترزاده و خانم صابری شدند و دعوت به صرف قهوه نمودند . آقای نصیری هم از فرصت استفاده کردند و به کل تیم کارت های فروشگاه را با وعده تخفیف مناسب دادند. بهر حال یکی از همراهان با توجه به درد زانو و با هماهنگی سرپرست در آن محل از ادامه مسیر انصراف داد و تیم در جهت شمال و یالی که به قله منتهی می شد و مسیر نرمال اکثر تیم ها بود . به ادامه مسیر پرداخت .

همزمان تیم جناب سیرایی با چوب اسکی هایشان به سمت قله پهن سار حرکت کردند. تلاقی اسکی کوهستان و کوهنوردی هم از موارد جالب توجه این برنامه بود. تیم در جهت شمال شرقی و با استراحت های لازم موفق شد تا در ساعت 12:50 به قله با تمامی نفرات صعود نماید. بچه های به هم تبریک گفته و عکس های یادگاری انفرادی و دست جمعی زیادی گرفتند. در بین راه و حتی در بالای قله سرپرست ضمن معرفی برخی قلل و مسیر ها ی صعود آنها ، آموزش های هم در خصوص بهمن شناخت مسیر های خطرناک زمستانه . گرم نگهداشتن بدن و انگشتان پا و .... صحبت های کردند . که خالی از لطف نبود .

بعداز کمی استراحت تصمیم بر آن شد که در بالای قله ناهار را صرف کنیم . حدود ساعت 13:40 از قله فرود آمدیم و مسیر تا دکه  و ایستگاه تله را در پیش گرفتیم تا همنوردمی که در آنجا مانده بود را همراهی کنیم . از همان پاکوب صعود به قله تا دکه فرود آمدیم . سپس از یال شرقی پیست اسکی که مشرف به دره آبشار خور بود فرود را ادامه دادیم تا به محل سرسره بازی و تیوب سواری رسیدیم . ساعت 16:40 سوار وسیله نقلیه شدیم .

بنا بر پیشنهاد جناب نصیری  دوست و همنورد ما که مالک بستنی حاجی بابا بلوار چمران نیز هستند کل تیم میهمان ایشان شدیم و در کنار خانواده محترم شان و با اطلاع رسانی به پشتیبان همیشه حاضر در چنین مراسم ی به صرف بستنی مشغول شدیم و چند عکس یادگاری گرفتیم . سپس برخی از دوستان با کسب اجازه از سرپرست از همانجا به سمت خانه هایشان روانه شدند و الباقی نفرات با وسیله نقلیه ای که از صبح همراهمان بود ساعت 18 برنامه را در مقابل باشگاه به اتمام رساند .

سایر اطلاعات برنامه :

طول مسیر صعود و فرود 9.4 کیلومتر ( 5.1 کیلومتر صعود 4.3 کیلومتر فرود )