گزارش برنامه صعود زمستانه خط الراس کهار و ناز

شرح برنامه

گزارش برنامه صعود  خط الراس كهار ٤٠٥٠به ناز ٤١٠٨

سرپرست برنامه : اقاي وحيد طاهري

شركت كنندگان : خانم الهام توکلی ، آقایان بهزاد عبدالملكي ، محمد گلباز ، ايمان كهزادي

تاريخ اجرا: ٢٢،٢٣ اذر ماه ٩٧

موقعيت جغرافيايي

قله كهار: قله کهاربا ارتفاع ٤٠٥٠ متر واقع در رشته کوه های البرز غربی می باشد. این قله روی خط الرس معروف کرچان به ناز قرار گرفته است و  از سمت جنوب غربی به قله ناز و از سمت شمال به قله ونتار منتهی میگردد. مسیر عمومی صعود این قله روستای کلوان واقع در جاده چالوس منطقه پل خواب می باشد.

موقيعت جغرافيايي قله ناز:
قله ناز با ارتفاع 4108 متر در حاشیه شرقی رشته کوههای البرز
استان البرز شهرستان کرج بخش آسارا ، روستای کلوان قرار دارد که  از شمال شرقی به قله‌هاي هفت خوان و کرچان، از شرق به قله‌هاي کاهار و از غرب به قله ورکش منتهی می‌گردد.

شرح برنامه

پنجشنبه ٢٢ اذر ٩٧ ساعت ٥ صبح با یک دستگاه وسیله نقلیه شخصی از مقابل باشگاه به سمت  روستاي كلوان حركت كرديم در ساعت ٦:٢٠ دقيقه صبح به پاي كار ( روستا كلوان) رسيدیم و پس از مرتب کردن لوازم  و تقسیم وظایف به  جلوداری آقای عبدالملکی ، عقب داری آقای گلباز ، امداد و کمکهای اولیه خانم توکلی و گزارش نویس آقای کهزادی ، پیمایش خود را آغاز نمودیم. مسیر پیمایش ابتدا در جهت شمال غرب  و کمی بعد به سمت شمال  و در نهایت به یال اصلی ادامه یافت. در ادامه به سمت شمال غرب ادامه مسیر دادیم  تا به پناهگاه كهار كه در ارتفاع ٣٢٠٠  برسیم. در ابتدای مسير تا ارتفاع 2800 متری برف چنداني نداشتيم  اما از این ارتفاع به بعد برف کوبی سنگین آغاز شد. با توجه به اینکه اولین تیم در منطقه بودیم باید خودمان تا قله برف کوبی میکریم خوشبختانه تیم  ما از آمادگی لازم برای این موضوع برخوردار بود. در ساعت 12:30به پناهگاه كهار رسيده و بعد از صرف ناهار  و تنقلات ادامه مسیر داده تا در محلی که  از قبل جهت کمپ  انتخاب شده برسیم.  در ادامه مسیر افزایش سرعت باد و حجم برف را داشتیم  البته در بعضی از نقاط نیز برف سفت و محکمی داشتیم که به تیم جهت صعود راحتر کمک میکرد. ساعت حدود 17 بود و غروب نارنجی رنگ زیبایی در بستر سفید کوهستان خود نمایی میکرد و با وجود وزش باد تماشای این منظره یکی از زیباترین رویدادها ی صعودمان بود، در نهایت کمپ در ارتفاع 3850 متر  در ساعت 17:40 دقیقه با وجود شرایط سخت و سرعت عمل و همکاری اعضای تیم بر پا شد.
برپایی چادر در آن باد و طوفان که باعث میشد برف با شدت به چادر و همچنین به ما برخورد کند  کار را برای ما سخت میکرد. زیر پایمان برف پودری داشتیم  که استفاده از میخ های چادر را غیر ممکن می ساخت به هر نحو شده با کلنگ و باتوم چار را مهار کرده و داخل چادر استقرار یافتیم. به دلیل شدت وزش باد ، تاریکی و جایگیری نامناسب از برپایی چادر دوم صرف نظر نمودیم .  با کوله های بزرگ و تعداد 5 نفر فضای کافی برای استراحت وجود نداشت به همین دلیل باید لوازم مورد نیاز خود را از داخل کوله ها برداشته و کوله ها را به همراه کفشهایمان  داخل محوطه آشپزخانه قرار دادیم .  بعد کلی جابجایی و مرتب کردن داخل چادر که انرژی زیادی را از ما گرفت شروع به گرم کردن شام و صرف آن نمودیم سپس به منظور تامین ذخیره آبی در طول صعودمان وهمچنین تهیه چای ، شروع به آب کردن برف نمودیم،  که وقت و حوصله بسیاری را طلب میکرد. بعد از آماده کردن آب و چای مورد نیاز ساعت 22:30 داخل کیسه خوابها شده و به خواب رفتیم، البته به دلیل شدت باد و همچنین فضای ناکافی  خواب راحتی نبود. باد در طول شب همچنان میوزید و میوزید تا اینکه حدود ساعت 6:30 بود که از شدتش  کاسته شده و شرایط برای جمع آوری کمپ مناسب ساخت ، همگی بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه ای مختصر  شروع به بستن کوله ها کردیم که به خاطر محدودیت فضا  این کار به کندی پیش رفت، بعد از جمع کردن چادر ساعت ٨.٣٠صبح به سمت قله حركت كرديم. باد كم و بيش وزیدن داشت  هوا سرد ولي ما همچنان پر انرژی به پيمايش مسير ادامه داديم.  در ساعت ٩.١٥ دقيقه صبح تمامی اعضا موفق به صعود قله کهار گشتند ، وزش باد بر روی قله کهار بسیار زیاد بود و سریعا عکس یادگاری را به ثبت رساندیم و همه ی اعضای تیم با روحیه ای مضاعف ، راهی یال منتهی به قله میانکهار شدیم.  مسير دشواري بود برفكوبي سنگين، شيب زياد و بادهاي ناگهاني همگی دست به دست هم داده بودند تا مسیر صعود را سخت تر نمایند ولي تيم برای ادامه مسیرمصمم بود . بعد از صعود قله میانکارمسیر را ادامه داده تا به شیب تند قله ناز رسیدیم. در این میان یک تیم سه نفره که قصد صعود به قله ناز را از همین مسیر داشتند از طریق  تراورس قله میانکهار اقدام به این کار کردند که ما نظاره گر این کار بودیم که بسیار کار خطرناکی  بود. که خوشبختانه مشکلی برای آنان پیش نیامد (در این مسیر با وجود  برف بسیار سنگین وتابش آفتاب خطر ریزش بهمن وجود داشت   ). بعد از صعود یال و شیب تند زیر قله ناز ، در ساعت ١٣:١٥ دقيقه همگی با سلامت كامل قله ناز  کوچک را صعود كردند بعد از گرفتن عكس روي قله به سمت پناهگاه ناز فرود آمدیم که در ادامه راه با حجم بسیار زیاد برف روبرو بودیم ، برف کوبی ادامه مسیر برایمان بسیار نفسگیر بود ، ولی شوق صعود و سر مستی از موفقیت برنامه،  ادامه مسیر را برایمان آسان مینمود .  و درنهایت  ساعت 19:30 به روستای کلوان و محل ابتدای صعودمان رسیدیم و سوار بر ماشینمان راهی کرج شده و در ساعت 21 به مقصد رسیدیم.