گزارش برنامه قله زردی بند

میهمانان
خانم : شادی آخوندی  آقای علی معصومی و همسرشان ، آقای رضا جوادی فر

جلوداران

در هنگام صعود آقای مهدی محمدی.

در مسیر فرود خانم خلج

خانم بهنیا
محیط زیست : خانم معصومی

تماس با پشتیبان خانم خلج

قله زردی بند درشهرستان ساوجبلاغ و در نزدیکی روستای وامکوه می باشد . این قله با ارتفاع تقریبی 2600 متر در بین دو دره منتهی به روستای سنج  و سیبان دره قرار دارد . و در صورت مساعد بودن شرایط جوی خط الراس ناز به آسمان کوه در شمال این قله قابل رویت است .

مسیر های صعود

1.     یال جنوبی با مسیر صعودی کم شیب است و پایه کار آن جاده سورهه به سنج نرسیده به وامکوه می باشد. به مختصات مندرج در گزارش. مناسب جهت برنامه های زمستانی است .

2.       . یال شمالی ، شمال غربی  و جنوب شرقی آن به مراتب دارای شیب های تند تری است . که برای صعود در فصل بهار مناسب است .

رودخانه ای فصلی بین دو یال جنوبی و جنوب شرقی وجود دارد که در ایام زمستان و اوایل بهار دارای آب است .ابتدای آن در جاده سورهه و سنج است و یک آبشار کوچک و یک تک درخت نشانه آن است مسیر پاکوب نیز از سمت راست آبشار مشخص می باشد.  در این دره باغی زیبا وجود داردو از کنار آن میتوان به محلی که جهت سنگ نوردی رول کوبی شده رفت.

دره سورهه به سنج منطقه ای گردشگری است اما گاهی برخی از اهالی ممکن است به وسایل پارک شده آسیب برسانند.

پوشش گیاهی منطقه: گون، زرشک،بادام کوهی،آویشن

حیات وحش: عقاب رویت شد و رد پای کبک و روباه نیز مشاهده شد.

گزارش برنامه

ساعت 6 بامداد روز جمعه 16 آذر ماه طبق تقویم ورزشی پاییز باشگاه و از جلو درب باشگاه با یک دستگاه مینی بوس براه افتادیم . همه منتظر حظور سرپرست برنامه بودند . در حالیکه ایشان بعلت شرکت در کلاس هواشناسی کوهستان که در همان روز و درمحل باشگاه تشکیل می شد می بایستی حضورمی یافتند.  لذا کمیته کوهنوردی باشگاه علیرغم استقبال کم از برنامه ( بیشتر اعضا در کلاس هواشناسی حضور داشتند ) نه تنها برنامه را کنسل نکرد بلکه با هماهنگی و برنامه ریزی قبلی یکی دیگر از سرپرستان را که دوره هواشناسی را گذرانده بود به سرپرستی اجرایی تیم برگزید و با هماهنگی هر دو سرپرست و به منظور پاسخگویی به مخاطبان برنامه در روز و ساعت مقرر برنامه آغاز گردید .در همین جا ، جادارد از مدیران باشگاه تشکر نمود علیرغم مشکلات و... این برنامه را با قبول زیان اقتصادی و بر اساس تقویم اجرا نمودند. تا کسانی که به فکر سفرهای دوستانه بدون تعهد هستند بدانند باشگاه ها در هر شرایطی به تعهدات شان پای بند هستند.

بگذریم .

از مسیر اتوبان کرج - قزوین و از خروجی کردان به سمت روستای برغان رفتیم . درست در ابتدای ورودی روستای برغان از مسیر سمت چپ وارد جاده روستای سورهه شدیم و بعداز سرهه و تقریبا 1 کیلومترمانده به روستای وامکوه در نقطه ای با مختصات( UTMW84) - 39S-495936E- 3983079N  در ارتفاع 1894 متری از وسیله نقلیه پیاده شدیم . کوله ها را برداشتیم و بعد از ذکر چند نکته به سمت دره سمت چپ چند متری پیش رفتیم. بارش اندکی داشتیم لذا بادگیررا بر تن کردیم . و مراسم معارفه را بجا آورده اندکی در خصوص مسیر و شرایط جوی صحبت شد . در بین تیم سه نفری بودند که یا اولین بارشان بود که همراه تیم کوهنوردی می کردند. یا بجز عظیمیه کوه دیگری را نرفته بودند.  یکی از همنوردان هم کفش کتونی کوهنوردی به پا داشت ولی از آنجاییکه قله پیش رو برف چندانی نداشت و زیره کفش همنوردمان از ویبرام بود و در کل مسیربرف کوبی نداشتیم با اجازه سرپرست اجازه شرکت در برنامه را یافت . ساعت 7:20 از صخره ای سنگی که در ابتدای پایه کار و در سمت راست دره بود و شیب تندی هم  داشت با احتیاط و حمایت بدنی بالا رفتیم . و پس از نیم ساعت به روی یال بالای صخره ها در امتداد غرب و جنوب غربی حرکت کردیم . سپس در محیطی امن جهت صرف صبحانه بیست دقیقه ای توقف کردیم . مجددا به پیمایش یال پیش رو در جهت شمال  شمال شرقی ادامه دادیم سرعت باد حدودا 5 کیلومتر و هوا مه گرفته بود. شعاع دیدمان متغیر بین 10 تا 30 متر بود . یالی که به روی آن قرار داشتیم شیب کمی داشت و پهنای بالای یال در برخی موارد به 20 متر هم می رسید . از فرصت استفاده کرده نکاتی در خصوص جلوداری ، گام برداری ، شرایط جوی ، باد های غالب منطقه و برخی موارد دیگر در حین پیماش گوشزد نمودیم . در دو مرحله استراحتی 5 دقیقه ای برای نوشیدن آب و مواد قندی داشتیم در زمان استراحت در خصوص اهمیت نوشیدن آب و خوردن مواد قندی در برنامه های زمستانی صحبت شد. عقربه هاساعت 10:15 را نشان میداد که به محلی که سایر تیم ها  آن را قله ذکر کرده بودند رسیدیم . سپس سرپرست با توجه به اینکه تعدادی از افراد تجربه صعود بروی سنگ های مملو از برف را نداشتند ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص قله و اهمیت رعایت ایمنی در برنامه ها ، اندکی اجازه صعود بیشتر را به تیم دادند و تشریح کردند که قله اصلی بعداز صخره ها می باشد . و تفاوت ارتفاعی فاحشی با محلی که بعنوان قله اعلام شده بود ندارد. لذا با توجه به شرایط تیم و وضعیت منطقه صلاح بر آن نیست تا بخاطر چند متر بالاتر رفتن ریسک بیشتری انجام بشود در سمت راست مسیر سنگی پیش رو  پرتگاه بلندی بود و در سمت چپ مان شیب تند مملو از برف و سنگ های لغزنده  .

. لذا در همان نقطه قله اعلام و به عکاسی و نوشیدن چای و تنقلات پرداختیم . تقریبا 20 دقیقه ای به روی قله بودیم . سپس جلودار را عوض کردیم و در چند متر پایین تر ( همان جایی که در دیگر گزارش ها قله اعلام شده بود ) چند عکس یادگاری و دسته جمعی گرفتیم . تیم براه افتاد و بعد از پیمایش 50 متر سرپرست تیم را نگه داشت و از جلودار و افراد تیم در خصوص پاکوب صعودمان و مسیر فرودو اهمیت مسیر بازگشت سوال نمودنداغلب همنوردان با حدس و گمان می گفتند مسیر برگشت همین مسیر رو به پایین است .که در حال پیمایش هستیم . لذا سرپرست ابتدا در خصوص نحوه اتصال یال ها به قله صحبت کردند . سپس گفتند اکثر گم شدن ها در مسیر برگشت دقیقا از ابتدای فرود و محل افتراق یال ها اتفاق می افتد. چون ممکن است پاکوب و با رد صعودمان در زمستان پوشیده از برف شود . لذا در همان ابتدای فرود وظیفه سرپرست است تا مسیر صحیح را به جلودار گوشزد نماید. و ما با راهنمایی سرپرست تازه متوجه شدیم چقدر حدس زدن هایمان با پاکوب فرودمان متفاوت بود. تقریبا 40 متر از مسیر پاکوب منحرف شده بودیم و داشتیم از یال دیگری فرود می رفتیم..پس از کسب این تجربه به مسیر اصلی بازگشتیم. و اقدام به فرود نمودیم . در بین راه بارش برف شدت گرفت . سرعت باد به 20 کیلومتر رسید . و طبق پیش گفته های سرپرست و با آمادگی ذهنی که داشتیم از تجهیزاتمان برای مقابله با شرایط جدید بهره مند شدیم. به درخواست یکی از همنوردان در محلی پایین تر از خط الراس یال فرود به جهت در امان بودن از باد استراحت کرده مقداری از لقمه های همراه را خوردیم .

مجددا به مسیر برگشتیم و در میانه های راه برای رسیدن به محلی مناسب جهت ناهار به سمت دره از شن اسکی فرود آمدیم  در بالای محل صخره نوردی که پناهگاه خوبی برای در امان بودن از باد بود نشستیم و نیم ساعتی به صرف ناهار پرداختیم . سپس به سمت باغ پایین دست فرود آمدیم و از مناظر زیبای پیش رو نهایت بهره را بردیم . به عکاسی پرداختیم . و از پاکوب پیش رو فرود آمدیم . این کار ضمن کسب تجربه ای نو باعث شد از مسیر سنگی ابتدای پایه کار که در اثر بارش لغزنده بودفرود نیاییم . بعد از ناهار یکی از همنوردان در زانوی پای راستش کمی اساس درد داشت .لدا با احتیاط و سرعت کمتری فرود آمدیم . در نهایت به جاده در کنار آبشاری زیبا رسیدیم و با تماس با راننده درخواست کردیم جهت راحتی همنوردان  وسیله نقلیه را به محل فرود بیاورند . و بعداز شستن گل کفش هایمان . سوار وسیله نقلیه شدیم و ساعت 15:10 در جلو دفتر باشگاه خاطره و آموزش های خوبی را که در این برنامه آموخته بودیم را جهت استفاده در سایر برنامه ها به پایان رساندیم .