گزارش برنامه قله شاه پیل کوه

موقعیت جغرافیایی قله:N     51  18  38.00 E           36  19  01.00

ارتفاع قله:   3393 متر

مسیرهای دسترسی:

صعود به قله شاه پیل کوه از روستاهای واقع در یال شمالی این کوه به شرح ذیل صورت می‌گیرد:

1-       روستای پیرجه واقع در شهر مرزن‌آباد

2-       روستای آشیر، واقع در شهر مرزن‌آباد (مسیر صعود ما)

3-       روستای فیروزآباد، واقع در بخش کجور، شهرستان نوشهر

وضعیت آب در منطقه : دو چشمه دارای آب آشامیدنی در این جنگل وجود داشت که چشمه اول در مسیر بین روستای آشیر تا گوسفند سرا در مختصات N     52  89  59.00 E           40  24  53.00

و دیگری در فاصله بسیار کمی در جهت غرب گوسفند سرا در مختصات

N     52 85 54.00 E 40 21 10.2

گزارش برنامه:

تیم 4 نفره این برنامه، ساعت 4:30 صبح شهر کرج را به سمت جاده چالوس و منطقه مرزن آباد (واقع در استان مازندران) ترک کردیم و ساعت 6 صبح در حدود 9 کیلومتری مرزن آباد و در ابتدای راه فرعی که به روستاهای میجلار، پنجک و آشیر منتهی میشود به سمت شرق منحرف شدیم.  پس از طی حدود 10 کیلومتر در جاده ای پر پیچ و خم، در ساعت 7:30 به روستای آشیر که به عنوان پای کار در نظر گرفته بودیم رسیدیم. صبحانه را در این روستا صرف کرده و پس از آماده سازی لوازم و تجهیزات، ساعت 9:15 صبح حرکت خود را به سمت جنگل، بر روی پاکوب و در جهت جنوب آغاز نمودیم. در این برنامه خانم ها الهام توکلی جلودار برنامه، نغمه بیک زاده ارتباط با پشتیبان و آقایان وحید طاهری سرپرستی برنامه و مهدی محمدی تهیه گذارش برنامه را بر عهده داشتند. قله گنبدی شکل شاه پیل کوه از ابتدای کار در برخی نقاط نمایان بود. هوای نیمه ابری و در پاره ای مناطق تابش ملایم آقتاب شرایط بسیار مطلوبی را برای پیمایش فراهم کرده بود. سطح جنگل پوشیده از برگ های زرد پاییزی بود که در برخی مناطق پاکوب مسیر را نیز در خود پوشانیده بود که جهت یابی دقیق و حفظ مسیر درست را نیازمند استفاده از برنامه های جهت یاب و یا GPS میساخت.

با داشتن زمان کافی، با سرعتی نسبتا پایین ادامه مسیر داده و توقف های کوتاهی در بین راه جهت عکاسی، نوشین آب و لذت بردن از زیبایی های جنگل پاییزی نمودیم. اکثر درختان این مسیر بر روی شیب های تندی قرار دارند. تعدادی از آنان در این منطقه بر اثر عوامل طبیعی دچار شکستگی شده و در برخی نقاط در مسیر پاکوب سقوط کرده بودند. پس از طی مسافت حدود 3 کیلومتر در جهت جنوب به اولین چشمه رسیدیم. از جایی که از وجود چشمه ای دیگر در محل گوسفندسرا مطلع بودیم، آب به میزان کافی برای ادامه مسیر تا چشمه دوم برداشته و به سمت دشت مال گردن که در فاصله کمی در جهت غرب چشمه قرار دارد حرکت کردیم.

بر روی دشت مال گردن  جهت استراحت و صرف خوراکی توقف کردیم و سپس مسیر خود را به سمت محل کمپ (گوسفند سرا) در پیش گرفتیم. کوهستان های جنگلی این منطقه که در ارتفاعات خود با یال ها و قله های برفی امتداد یافته اند، منظره ای مشابه با کوههای آلپ در اروپا پدید آورده اند. با نزدیک شدن به گوسفند سرا به تدریج از تراکم جنگل کاسته شده و درختچه ها پیش رویمان قرار میگیرند. میوه قرمز رنگ و لذیذی به نام ... بر روی این درختچه های میروید که اعضای تیم در مسیر گذر خود از آن میل کردند. با هدف برپا کردن آتش، شروع به جمع آوری چوب در این منطقه نمودیم چرا که در ناحیه گوسفند سرا به علت اتمام پوشش گیاهی، هیزم زیادی وجود نخواهد داشت. شدت سرما و باد در این منطقه بیشتر احساس میشد و هرچه ارتفاع بیشتری میگرفتیم، بر شدن باد افزون میشد.

در ساعت 15:30 به محل گوسفند سرا و نقطه ای که قرار بود چادر خود را در آن برپا کنیم رسیدیم. این ناحیه، در گردنه مابین شاه پیل کوه و کوه وروشت (در مجاورت آن) قرار دارد. یال و قله برفی کوه وروشت در مقابل و دامنه های جنگلی در اطراف، منظره شگفت انگیزی پیش رویمان قرار داده بود. به علت سرما و وزش باد، سریعا چادر را برپا کرده و دو نفر از اعضا تیم جهت برداشت آب راهی چشمه ای که در نزدیکی گوسفند قراردارد شدند. در مسیر برفی چشمه ردپای خرس مشاهده شد. پس از صرف نوشیدنی گرم و 2 ساعت استراحت در داخل چادر، در ساعت 8 شب جهت صرف شام و شب نشینی، با چوب های جمع آوری شده آتش برپا کردیم.

صبح روز دوم (2 آذر) ساعت 5 صبح از خواب برخواسته، و به صرف صبحانه پرداختیم. در این روز با تراکم بیشتری ابر ها روبرو بودیم که در طول روز با گذشت زمان بر شدت آن افزوده میشد.

ساعت 6 صبح سه نفر از اعضای تیم، با همراه داشتن لوازم ضروری خود راهی قله شاه پیل کوه شدند. و سوار بر یال منتهی به قله با برفکوبی بسیار همراه با باد که هر از چند گاهی شدت آن بسیار زیاد میشد در ساعت 9:30 موفق به صعود قله شدیم و بر روی قله باد بسیار شدیدی میوزید که سریع عکس یادگاری خودمان را ثبت کرده و مسیر فرود را در پیش گرفتیم.
پس از بازگشت تیم از قله و صرف نهار در کمپ، لوازم خود را جمع نموده و
در ساعت 13:30 آماده فرود شدیم. طبق پیش بینی هواشناسی، از بعد از ظهر روز این روز انتظار بارش داشتیم. در راه بازگشت توقف های کوتاهی در دشت مال گردن و چشمه آب ذکر شده در نزدیکی آن داشتیم. در راه بازگشت شاهد پایین آمدن تدریجی سطح ابرها و تشکیل مه در جنگل بودیم که زیبایی خارق العاده ای به آن میداد.

در ساعت 16:30 به پای کار (روستای آشیر) رسیدیم، به سمت جاده جالوس و سپس کرج حرکت کردیم.

ساعت 21 به شهر کرج رسیدیم و دو روز خوش در طبیعت بی نظیر کوهستان های البرز را به پایان رساندیم.