گزارش برنامه فیلبند به الیمستان

ارتباط با پشتیبان: خانم آرزو خورشیدی

جلودار: آقای محمد رضا محمدی

عقب دار: آقای ایمان کهزادی

عکاس ها: آقایان دکتر آمیغ و ایمان کهزادی.

گزارش نویس: سرکار خانم شادی میرزایی

محیط زیست:خانم کمالی فر

زمان دار: خانم خلج

شرکت کنندگان: اعضای باشگاه: آقایان: سعدی بیک زاده، وحید طاهری، محمدرضا محمدی، دکترعلی آمیغ، ایمان کهزادی خانم ها: آرزو خورشیدی، شهلا کمالی فر ، پونه خلج، شادی میرزایی

میهمانان: خانم ها : مهسا درویشی ، فرزانه شکاریان ، سمانه کیانیان ، منیژه ایروانی  آقایان : حمید رضا استدلالی ، محمد کریمی، مرتضی بهمنی ،و گل سرسبد تیم آقای ویهان طاهری که با کوله حمل کودک پدرش شادی بخش برنامه بود .

هزینه برنامه: اعضای باشگاه: 1500000 ریال میهمانان000/700/1 ریال .

موقعیت جغرافیایی:

فیلبند روستایی است از توابع بخش بندپی غربی شهرستان بابل در استان مازندران که در ارتفاع حدود ۲۳۰۰متری از سطح دریا واقع شده است.. فیلبند آخرین روستای منطقه چلاو می باشد که راه دسترسی ماشین رو به آن وجود دارد. روستای فیلبند در شمال غربی به روستای سنگچال آمل، از جنوب به ییلاق ونه بن، از جنوب شرقی به روستاهای شیخ موسی و لهه بابل ختم می‌شود. ارتفاع زیاد منطقه باعث  شده است احتمال رخ دادن پدیده اقیانوس ابر قوت بگیرد. اما اغلب، هواشناسان نمی‌توانند هوای این منطقه را به دقت تشخیص دهند چرا که در روز ممکن است چند پدیدۀ جوی در آن حاکم باشد. فیلبند که به بام شرقی مازندران معروف شده در واقع یک پنت هاوس تماشایی است که همچون برج دیده بانی مناطق وسیعی را زیر دید خود دارد. نام این ییلاق در اصل فلبند است. فل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بند هم به معنای بندآمدن و نتوانستن است. علت این نام‌گذاری به دلیل ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه‌های تندی است که عبور از آن را دشوار می‌کرده است. در فصل بهار و پاییز، در یک نیم روز ممکن است همه پدیده‌های جوی از قبیل ابر، مه، باران، برف، تگرگ، رگبار و ناگهان رنگین کمان و هوای صاف و آفتابی را بدون لکه ابری مشاهده کنید. تنوع هوا، زیبایی‌های طبیعت، مناظر و چشم‌اندازهای اعجاب انگیز را فقط در فیلبند می‌توان مشاهد کرد. فیلبند در تابستان‌ها بیش از هزار و دویست خانوار جمعیت دارد و در زمستان بطور کلی خالی از سکنه است زیرا شدت سوز و سرما و برف امکان زندگی را غیر ممکن می‌سازد و در سال قریب به ۷ ماه پوشیده از برف است.

طبق هماهنگی قبلی همه اعضای تیم در ساعت 5 عصر روز چهارشنبه در مقابل سینما هجرت کرج جمع شدیم و در ساعت 5:40 دقیقه با یک دستگاه مینی بوس ایسوزو برنامه را آغاز کردیم و از جاده هراز به سمت استان مازندران حرکت کردیم. در میان راه تعدادی از همنوردان تهرانی نیز به ما ملحق شدند . طبق یک رسم خوب و همیشگی باشگاهمان، سه تن از اعضای باشگاه که وسایل کوهنوردی جدیدی خریداری کرده بودند، اعضای تیم را به زولبیا و بامیه، آبمیوه و بستنی مهمان کردند رسمی بس پسندیده و دلچسب و نیز بهانه ای برای لحظاتی شاد و بگو بخند های شیرین و دوستانه­ی اعضای تیم ، پس از اندکی توقف در امامزاده هاشم، در حدود ساعت 11 شب به روستای فیلبند در ارتفاع 2300 متری رسیدیم و مطابق با نظر سرپرست محترم برنامه شب را در زائر سرای فیلبند به صبح رساندیم. درساعت 7:30 صبحروز بعد در یک هوای زیبا و بهاری با یک دستگاه نیسان قسمتی از مسیر پیمایش را طی کردیم.ازکوچه کناری زائر سرا در جهت جنوب روستا و با استفاده از راه خاکی که مشخصا ازکنار دکل مخابرات عبور می کرد. ادامه مسیر دادیم .در وصف نیسان سواری از نقطه نظر بنده، باید بگویم که کم از آفرود سواری ندارد و به نوبه خود تجربه جالبی بود. پس از 5 کیلومتر و طی جاده خاکی از نیسان، پیاده شده و با استفاده از پاکوب مشخص به پیمایش مسیر اصلی در ساعت 8:30 پرداختیم. در طول مسیر چیزی جز هنر نقاشی حضرت عشق در کوهستان جلب توجه نمی کرد. طبیعتی بس زیبا و بکر که روح هر انسانی را از نو به کالبد او می دمید و گویی جان و تولدی دوباره یافتی. گل ها و رنگ ها، کوه ها و دشت ها و سبزه های گونه گون با عطرهای مست کننده، همگی حضور گرم و نزدیک یاری را گوشزد میکرد که همه ما گاها در زندگی شهری از یاد او غافل می شویم و این فقط طبیعت است که انسان را اینگونه دیوانه وار به درجه ای از هشیاری و مستی می رساند که خود را در برابر عظمت آفریدگار در خلق این آثار زیبا جزئی ناچیز بیش نمی بیند. پس از پیمودن 5 ساعت از مسیرو عبور از یال جنوب غربی قله حصین بن تا ارتفاع 3050 متر صعودی سخت با کوله های سنگین داشتیم . در بین راه چندین چشمه جهت آبخوری وجود داشت .که با توجه به هوای نسبتا گرم جهت تامین آب آشامیدنی تیم به کار می آمد.  ، در ساعت 13:30 دقیقه در دشتی سرسبز و دل انگیز با منظره ای از سلطان کوه های ایران، دماوند، برای صرف ناهار توقف کردیم. پس از گذشت 30 دقیقه، به راه خودو در امتداد پاکوب در جهت غرب و شمال غربی با تراورس از پستی بلندی های خط الراس قله حصین بن به امامزاده قاسم ادامه دادیم. در تمامی طول مسیر، قله دماوند با تمام ابهت و زیبایی اش از ما دلبری می کرد. گویی او هم به مانند ما از ته دل میخواست که روزی در آینده ای نه چندان دور قدم بر مسیرش بگذاریم و دربرابر عظمت و صلابتش سر تعظیم فرود آوریم.

در طول مسیر آب و هوا و مناظر متفاوتی را شاهد بودیم و برخلاف گزارشات هواشناسی از بارندگی و رعد و برق هم خبری نبود . گاهی ابرها ما را درمیان خود می گرفتند و مناظری شگفت انگیز خلق می کردند. در بین راه  سه چشمه آب وجود داشت که متاسفانه دو چشمه اول به دلیل عدم بارندگی مناسب کم آب بودند. ولی چشمه سوم مقدار آب بیشتری داشت و توانستیم که در کنار آن استراحتی کوتاهی کرده و آب مورد نیاز برای ادامه مسیر را تهیه کنیم.طبق نظر سرپرست در تمامی مسیرهای خط الراسی که پیمایش می کنید می بایستی به محض برخورد با آب قابل شرب حتما ذخیره آب را احیا کنید . چون ممکن است در اثر خشکسالی در چشمه های پیش رو آبی وجود نداشته باشد.

پس از عبور از گوسفند سراهای متفاوت سرانجام در ساعت 18:30 دقیقه به محل کمپ در منطقه ای بسیار روح انگیز در نزدیکی رستم چال رسیدیم. افسانه ای که در مورد این دو چاله بسیار بزرگ وجود دارد بدین صورت است که رستم پهلوان ایرانی در گذشته دور در این مکان زانو زده است و از دریای خزر آب نوشیده استو عده ای معتقدند که محل اصابت شهاب سنگ است ولی بیشتر به فرو نشستگی لایه های زیرین زمین می ماند .

پس از برپایی کمپ به مدت 30 دقیقه، همه اعضای تیم به استراحت و صرف شام پرداختند و از غروب زیبای خورشید در منظره کمپ لذت بردند. شب هنگام اندکی با بگو بخند های دلنشین ادامه یافت و همگی در ساعت 21:30 دقیقه برای استراحت و خوابی دلچسب به چادرهای خود رفتیم و با نوای دلنشین یکی از اعضای تیم در طول شب به خواب رفتیم. صبح روز جمعه در ساعت 7:30 دقیقه برای صرف صبحانه و جمع آوری وسایل بیدار شدیم و پس از گذشت دو ساعت به مسیر خود به سمت جنگل های زیبای الیمستان ادامه دادیم. پس از لذت بردن از مسیر جنگلی و ملاقات با تیم های دیگر در طول مسیر، در ساعت 14:30 دقیقه به انتهای مسیر رسیدیم. باید متذکر شویم که در محل کمپ و زائر سرا چشمه آبی موجود بود که رو به خشکی نهاده بود و تیمی از کرج که بعداز ما به آنجا رسیده بودند . نتوانسته بودند آبی تامین کنند. البته تیم ما شب قبل علاوه بر ذخیره قبلی کمی هم توانسته بود از آب این چشمه برداشت نماید. در طول مسیر گذر از جنگل الیمستان آبی وجود نداشت و گرمای نسبی هوا ذخیره آب را رو به اتمام می برد . برای همین تا انتهای کار جهت صرف غذا اتراق نکردیم و با استراحت های به موقع به پایان مسیر رسیدیم . در آنجا از آلاچیق چوبی کمی دوغ محلی و آب خریداری کردیم . مدت 30 دقیقه ای را برای صرف ناهار اختصاص دادیم. با جمع آوری مجدد وسایل سوار بر مینی بوس شده و به سمت کرج به راه افتادیم. در میان راه با رسیدن به تهران تعدادی از همنوردان از تیم جدا شدند و باقی اعضای تیم در ساعت 20:30 دقیقه در سلامت کامل به کرج رسیدیم و برنامه را به پایان رساندیم.

در انتها ازباشگاه آسمان البرز و سرپرست محترم برنامه جناب آقای بیک زاده کمال تشکر را داریم که به مانند همیشه برنامه ای ایمن، دلچسب و با نظمی را برایمان تدارک دیدند و نیز از همگی اعضای تیم که حضورشان شادی بخش لحظاتمان بود